Duodecimin kulttuuripalkinto Sairaan Hyvä Filmifestivaalille

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin kulttuuripalkinto (10 000 euroa) myönnettiin tänä vuonna Kainuun lääkäriyhdistys ry:n järjestämälle Sairaan Hyvä Filmifestivaalille. Palkinto jaettiin 21.7.2014 Duodecimin, Itä-Suomen yliopiston, Itä-Savon sairaanhoitopiirin ja Savonlinnan oopperajuhlien järjestämässä Terveyttä taiteesta -kulttuuriseminaarissa Savonlinnassa.

– Sairaan Hyvä Filmifestivaali on selkeä, ihmisiä puhutteleva kulttuuritapahtuma, joka tuo paljon hyvää paikalliseen yhteisöön. Elokuvafestivaalilla on erinomainen konsepti, jossa laadukkaan elokuvan ja asian-tuntijan johdatuksella syvennytään aiheeseen perusteellisesti. Elokuvien jälkeiset paneelikeskustelut antavat katsojille lisäksi mahdollisuuden keskustella elokuvan herättämistä tunteista, sanoo palkinnon valitsemislautakunnan ja Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin puheenjohtaja Anne Pitkäranta.

Sairaan Hyvä Filmifestivaaleja on järjestetty vuodesta 2008 alkaen joka toinen vuosi.  Festivaalin tavoite on herättää elokuvien avulla keskustelua ajankohtaisista terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä teemoista. Festivaaliviikonlopun aikana esitettävien elokuvien jälkeen katsojilla on mahdollisuus osallistua paneeli-keskusteluun.  Vuoden 2014 festivaalissa käsiteltiin mm. kehitysvammaisuutta ja seksuaalista haluttomuutta elokuvien Kovasikajuttu ja Ei kiitos avulla.

– Haluamme palkinnolla kiinnittää huomiota siihen, että hyvällä, tarkoituksenmukaisella elokuvalla on voimaannuttava ja jopa terapeuttinen vaikutus. Palkinnon myöntäminen on lisäksi tärkeä viesti terveydenhuollon ammattilaisille: tällaisella toiminnalla on todella merkitystä terveyden edistämisen suhteen, Pitkäranta sanoo.

Duodecimin kulttuuripalkinto perustettiin vuonna 2002. Vuodesta 2008 alkaen kulttuuripalkinto on jaettu joka toinen vuosi henkilölle tai työryhmälle, joka on työllään merkittävästi edistänyt terveyden, sairauden ja kulttuurin keskinäisten yhteyksien ymmärtämistä. Aiemmin kulttuuripalkinnon ovat saaneet Sairaalaklovnit ry, professori Seppo Seitsalo, musiikkiterapeutti Hanna Hakomäki, näyttelijä Jussi Lehtonen, Lux Humana -työryhmä, valokuvaaja Miina Savolainen, taiteilija Rafael Wardi, kirjailija, psykiatri Claes Andersson sekä näyttelijä, ohjaaja Kari Heiskanen.

puheenjohtaja Anne Pitkäranta, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, p. 040 5303 973, anne.pitkaranta@duodecim.fi