Etäisyydestä elämyksiin – parisuhteen kriiseistä voi selvitä

Miten saisin puolisoni puhumaan? Kuinka riidellä rakentavasti? Kannattaako meidän erota? Nämä ja muut parisuhdetta kuormittavat kysymykset ovat yleisempiä kuin moni uskoo. Uutuuskirja tarjoaa Väestöliiton asiantuntijoiden parhainta tietoa ja osaamista parisuhteiden tavallisimpiin ongelmiin.

Parisuhde on taitolaji. Hyvä vuorovaikutus on tärkeä, mutta haastava osa toimivaa parisuhdetta.

Ihmisillä on suuri tiedontarve parisuhteen ongelmien ennaltaehkäisystä ja ristiriitatilanteiden rakentavasta ratkaisemisesta. Väestöliiton Parisuhdekeskuksen nettipalvelut ovat jo vuosia tarjonneet helposti tavoitettavaa apua suhteen kriiseihin.

− Parisuhde hyötyy kaikesta panostuksesta ja myönteisestä energiasta, jota siihen tuodaan, kuvailee Parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen Väestöliitosta.

Uutuuskirjaan Sata kysymystä parisuhteesta on koottu Kysy asiantuntijalta -palveluun tulleita kysymyksiä ja asiantuntijoiden vastauksia tyypillisiin parisuhteissa ilmeneviin haasteisiin. Kirjan kysymykset on ryhmitelty yleisimpien huolenaiheiden mukaan, kuten parisuhteen vuorovaikutus, seksuaalisuus, parisuhteen kriisi ja erilaiset riippuvuudet.

Kärsiikö suhde sosiaalisesta mediasta?

Nykysuhteissa kärsitään Vaarasen mukaan suuresta etäisyydestä kumppanien välillä. Ihmisellä on kuitenkin synnynnäinen tarve tuntea kuuluvansa yhteen jonkun kanssa ja kokea olevansa rakastettu.

– Sosiaalinen media tarjoaa ihailua ja tykkäystä, jotka joskus korvaavat sitä huomiota, joka parisuhteessa saattaa jäädä saamatta. Puolisoilla on nykyään helposti kaksi erillistä elämää, Vaaranen kuvailee.

Ihanne kuitenkin on tilanne, jossa puolisot eivät menetä päivän mittaan tunnetta siitä, miten tärkeitä he ovat toisilleen. Tällöin kotiin palataan päivän päätteeksi saamaan voimia yhdessäolosta. Parisuhde on hyvä silloin, kun molemmat kokevat saavansa suhteesta jotain.

− Parisuhteen tehtävä on kohottaa kumppanit arjen yläpuolelle. Kun suhteessa tulee eteen notkahduksia tai kyllästymistä, ne kestetään, kun kumpikin jaksaa uskoa tuleviin hyviin hetkiin, korostaa Vaaranen.

Kirjan tavoite on rohkaista lukijaa parisuhteensa vaalimiseen ja tarjota tietoa ja tukea pulmatilanteiden ratkaisuun. Kirjan kirjoittajien kannustava viesti on, että vaikeiden vaiheiden yli on mahdollista päästä.

– Parisuhteen toimivuutta on mahdollista parantaa ja haasteista voi löytää uusia eväitä suhteen kehittämiseen, kiteyttää Vaaranen kirjan viestin.

arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

parisuhdekeskuksen johtaja, VTT, erityistason ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Heli Vaaranen, Väestöliiton Parisuhdekeskus, p. 040 557 80 58, heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

viestinnän asiantuntija Anu Koivusipilä, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, p. 040 741 8654, anu.koivusipila@duodecim.fi

Sata kysymystä parisuhteesta – Väestöliiton Parisuhdekeskus vastaa
Parisuhdekeskus (toim.)
Kustannus Oy Duodecim, 1. painos 2016
ISBN 978-951-656-733-7
E-kirja 978-951-656-774-0

Anja Snellman haastattelee Heli Vaarasta Helsingin kirjamessuilla Katri Vala -lavalla torstaina 27.10.klo 19.

Kustannus Oy Duodecim
kustannus@duodecim.fi

Arvostelukappaleet:
kirjat@duodecim.fi

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja tietosisältöjä. Duodecim tuottaa luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista myös kansalaisille.

Parisuhteen tehtävä on kohottaa kumppanit arjen yläpuolelle.
Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja, Heli Vaaranen
Parisuhde hyötyy kaikesta panostuksesta ja myönteisestä energiasta, jota siihen tuodaan.
Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen