Konsensuskokous: Ikäihmisten kotihoitoa vahvistettava

Vanhuspalveluiden rahoitus, järjestämisvastuu ja seurantavelvoite tulisi olla yhdellä taholla. Erityisesti kotihoidon toimintaedellytyksiä on parannettava. Gerontologian ja geriatrian osaamista on vahvistettava koko palvelujärjestelmässä. Muun muassa näitä toimenpiteitä peräänkuulutetaan Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Akatemian asettaman konsensuspaneelin vanhuusikää käsittelevässä lausumassa. Kaiken edellytyksenä on kuitenkin vanhuuteen suhtautumisen muutos.

Kotihoito on palvelujärjestelmän solmukohta. Kotihoidon akuutti- ja ympärivuorokautisen hoidon vahvistamisella ja geriatrisen ammattitaidon lisäämisellä voitaisiin vähentää päivystyskäyntejä. Kotihoidon johtamiseen on panostettava ja käyttöön otettava uusia toimintatapoja, kuten mielenterveyttä tukevaa ryhmätoimintaa, ympärivuorokautista telemedisiinaa sekä kotisairaalan ja yöpartion uudelleen järjestelyä.

Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden joustava yhteistoiminta vanhusten palveluissa edellyttää kaikkien toimijoiden sitoutumista samaan tavoitteeseen. Konsensuspaneeli suosittelee rahoituksen keskittämistä yhdelle taholle, jonka velvollisuutena olisi seurata hoidon laatua ja vaikuttavuutta.

Geriatrian erikoislääkäreitä tarvitaan lisää

Konsensuspaneeli pitää tärkeänä lääkärikunnan geriatrisen osaamisen vahvistamista, sillä lähes kaikki lääkärit tulevat hoitamaan yhä enemmän iäkkäitä potilaita. Myös muiden sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijäryhmien peruskoulutukseen tulee kuulua riittävästi gerontologiaa ja geriatriaa. Tällä hetkellä geriatrian ja gerontologian koulutus on vaihtelevaa ja sisällöllisesti ja määrällisesti riittämätöntä.

Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon henkilökunnan tulee kyetä tunnistamaan yksinkertaisin ja yhtenäisin arviointimenetelmin vanhukset, joiden toimintakyky on uhattuna tai joilla on monisairauteen liittyviä ongelmia. Vaikka arviointimenetelmien hyödyistä on vahva tutkimuksellinen näyttö, ei niitä käytetä systemaattisesti.
Alueellisia geriatrian osaamiskeskuksia tulee perustaa parantamaan erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteistyötä. Geriatrien sijoittuminen eri organisaatioihin on tällä hetkellä sattumanvaraista ja moniammatillisten gerontologisten tiimien kokoonpano ja toiminta epäyhtenäistä.

Asenteiden muututtava

Paremman vanhuuden aikaansaamisen edellytyksenä on muutos vanhojen ihmisten asemassa ja vanhuuteen suhtautumisessa. Vanhat ihmiset saavat tarpeisiinsa nähden vähemmän ja huonompia palveluita kuin nuoremmat ikäryhmät. Myös vaikutusmahdollisuudet julkisista ja yksityisistä palveluista sekä tuotteista ja rakenteista päätettäessä ovat heikommat kuin nuoremmilla. Etenkin kaupalliset tutkimukset tai mielipidekyselyt kohdistetaan yleensä vain alle 74-vuotiaille. Julkisessa puheessa esiintyy avointa ikäsyrjintää: vanhoista ihmisistä puhutaan hoitotaakkana tai eläkepommina.

Konsensuspaneeli ehdottaa, että seuraavassa valtioneuvoston ihmisoikeuspoliittisessa selonteossa käsitellään perusteellisesti ikäperusteista syrjintää. Kansalaisjärjestöille on säädettävä juridinen oikeus ajaa vanhojen ihmisten etuja ja puuttua epäkohtiin.

Täysi osallisuus ja kansalaisuus on taattava myös iäkkäille. Itsemääräämisoikeutta ei saa perusteettomasti rajoittaa. Vanhuspalvelulakiin tulee säätää oikeus palveluohjaajaan sosiaali- ja terveydenhuollossa. Perusteettomat ikärajat tilastoinnissa ja tutkimuksissa on poistettava.

Konsensuslausuma on luettavissa osoitteessa www.duodecim.fi/konsensus

Konsensuspaneelin puheenjohtaja, professori Marja Jylhä, puh. 040 5889100, marja.jylha(at)uta.fi
Konsensuspaneelin sihteeri, lääketieteen tohtori Mikko Björkman, puh. 050 4273040, mikko.bjorkman(at)helsinki.fi
Konsensuspaneelin sihteeri, dosentti Harriet Finne-Soveri, puh. 0400 357 313, harriet.finne-soveri(at)thl.fi
viestintäpäällikkö Outi Romero, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, puh. 09 6188 5218, outi.romero(at)duodecim.fi

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja oppi- ja käsikirjoja sekä tietokantoja päivittäisen työnteon tueksi. Tarjoamme myös luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista suurelle yleisölle