Kulttuurifriikki elää pidempään kuin sohvaperuna

Voivatko puutarhanhoito, kuoroharrastus ja talkootyö lisätä elinvuosia?  Kyllä, sillä tutkimusten mukaan kulttuurikuntoilu edistää terveyttä vähintään yhtä paljon kuin laihduttaminen ja terveysliikunta. Uutuuskirja valottaa kulttuurin terveysvaikutuksia ja kokoaa yhteen aiheeseen liittyvän tieteellisen tutkimuksen.

Kulttuuriharrastukset ja kulttuuritilaisuuksiin osallistuminen unohtuvat helposti terveyden edistämisen työkalupakista. LKT, dosentti, neurologi, kirjailija Markku T. Hyyppä on vuosikymmeniä pohtinut omien harrastustensa ja elämänkokemustensa myötä kulttuurin vaikutusta terveyteen. Kulttuuri pidentää ikää -uutuuskirjaan Hyyppä on koonnut tutkimustulokset, jotka kiistatta osoittavat, että kulttuurifriikki elää sohvaperunaa pidempään.

— Usein kysytään, ehkä epäilevästi ja jopa ivallisesti: Kuinka paljon kauemmin kulttuurifriikki elää? Vastaus on, että terveempänä ja keskimäärin kahdesta kolmeen vuoteen pidempään kuin muut. Se on hyvin paljon, enemmän kuin laihduttaminen ja terveysliikunta, ja melkein yhtä paljon kuin tupakoimattomuus lisäävät elinvuosia, Hyyppä kertoo.

Kulttuuripääomaan sijoittaminen edistää terveyttä. Niinpä kulttuuripolitiikasta kannattaa huolehtia lastenkulttuurista alkaen ja pitää huolta esimerkiksi koulusta kulttuurikasvattajana. Myös ikäihmiset, vammaiset ja kroonisesti sairaat voivat osallistua kulttuuri- ja taidetilaisuuksiin ja näin hoitaa hyvinvointiaan, vaikka eivät pystykään harjoittamaan terveysliikuntaa niin paljon kuin terveysvaikutus edellyttäisi.

Kulttuuri saa monia ulottuvuuksia. Tässä kirjassa kulttuuria ovat vaikkapa ruokailutavat, puutarhanhoito, petankki ja kahvittelu. Kulttuuri pidentää ikää osoittaa, miksi ja miten kulttuuriharrastukset vaikuttavat terveyteen ja millainen kulttuuri lisää vuosia elämään.

– Kulttuuritilaisuuksiin osallistuessaan, kulttuuririennoissa toimiessaan ja harrastuksissaan ihmiset kokevat olevansa läsnä yhteisössä, mikä vahvistaa aineetonta kulttuuripääomaa. Ihmisten välinen keskinäinen yhteenkuuluvuus ja luottamus tuottavat läsnäolon kokemuksen, joka on mielestäni kulttuurin hyvinvointivaikutuksen takana, Hyyppä sanoo.

LKT, dosentti Markku T. Hyyppä (s. 1942) on työskennellyt ylilääkärinä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Hän on Helsingin yliopiston neurologian ja Turun yliopiston kuntoutusopin dosentti. Hän on kirjoittanut useita terveysaiheisia tietokirjoja, ja hänelle on myönnetty Otavan Kirjasäätiön palkinto, Lapinlahti- ja Kettil Bruun -palkinnot sekä Elias Lönnrot- ja Folktingets förtjänst -mitalit. Hyyppä aloitti 1980-luvulla Suomessa keskustelun sosiaalisen pääoman merkityksestä kansanterveydelle. Hän tutki ensin suomenruotsalaisen väestön poikkeuksellisen hyvää terveyttä ja sosiaalista pääomaa ja osoitti sitten työryhmineen, että väestön sosiaalinen pääoma edistää kansanterveyttä ja pidentää ihmisten elämänkaarta.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

LKT, dosentti Markku T. Hyyppä, marhyy@saunalahti.fi
markkinointipäällikkö Mari Ketola, Kustannus Oy Duodecim, (09) 6188 5229, 050 581 9221, mari.ketola(at)duodecim.fi

Kulttuuri pidentää ikää
Markku T. Hyyppä
Kustannus oy Duodecim, 1. painos 2013
ISBN 978-951-656-479-4

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.