LT Juhani Junttila sai Oulun Duodecim-seuran nuoren tutkijan tunnustuspalkinnon

Pohjolan Lääkäripäivillä jaettiin nyt 19. kertaa Oulun Duodecim-seuran nuoren tutkijan tunnustuspalkinto. Sen sai kardiologiaan erikoistuva lääkäri, LT Juhani Junttila OYS:sta. Hänen pääasiallisena tutkimusaiheenaan on sydänperäinen äkkikuolema, erityisesti sen riskitekijät ja vaaran merkit. Palkinnon suuruus on 4000 euroa. Tunnustus luovutettiin Pohjolan Lääkäripäivien avajaisissa 21.2. Oulun Musiikkikeskuksessa.

Juhani Junttila on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi Oulun yliopistosta 2007 ja väitellyt Brugadan oireyhtymän sydänfilmilöydöksen kliinisestä merkityksestä vuonna 2008. Aktiivisen tutkimustyön tekemisen hän aloitti lääketieteen opintojensa ensimmäisen lukuvuoden aikana. Oulun yliopiston lisäksi Junttila on toiminut tutkijana Masonic Medical Research Laboratoryssa USA:ssa (5-8/2004), Montreal Heart Institutessa Kanadassa (6-8/2006 ja 8-10/2007) ja Miamin yliopistossa USAssa (9/2009-/2011).

Junttila kiittää tieteen pariin perehdyttämisestään ja innostamisestaan erityisesti väitöstyönsä pääohjaajaa, kardiologian professori Heikki Huikuria Oulun yliopistosta. Oman tutkijan uransa käänteentekeväksi kannustimeksi Junttila mainitsee Suomen Kardiologisen Seuran Nuoren tutkijan palkinnon vuonna 2003. Toinen tämän suhteen merkittävä asia oli ranskalaisen Leducq-säätiön myöntämä apuraha USA:ssa Miamin yliopistossa tapahtuneeseen tutkimukseen vuosina 2009. Henkilökohtaisten tutkimusaktiviteettien ohella Juhani Junttila on mukana myös kahdessa isossa sydänperäistä äkkikuolemaa selvittävässä hankkeessa: FinGesture ja ARTEMIS. Tämän lisäksi hän toimii mm. kolmen väitöskirjan ohjaajana.

Tällä hetkellä Junttila toimii Oulun yliopistollisessa sairaalassa, sisätautien klinikalla, erikoistuvana lääkärinä. Tulevana syksynä Junttila aloittaa erikoistuvana lääkärinä Kemin keskussairaalassa, jossa hänellä on mahdollista tehdä sekä potilastyötä että osa-aikaista tutkimusta. Junttila aikoo yhdistää tutkimus- ja potilastyön myös jatkossa.

Pohjolan Lääkäripäivien avajaisissa jaettiin Juhani Junttilan saaman nuoren tutkijan tunnustuspalkinnon ohella myös kaksi Oulun Duodecim-seuran myöntämää 5000 euron tutkimusapurahaa. Ne myönnettiin LT Janne Hukkaselle ja LT Paula Kuvajalle. Oulun Duodecim-seura luovutti samassa tilaisuudessa myös 2000 euron matka-apurahat tieteellisiin kongresseihin osallistumista varten LL Anna-Lotta Kaivorinteelle, LuK, LK Mika Nevalaiselle, LL Matti Penttilälle, LL Jukka Rahkolle ja FT, TtM, LK Jani Takatalolle.

LT Juhani Junttila, Oulun yliopisto, mattiju(at)mail.student.oulu.fi
Hallituksen puheenjohtaja, dosentti Heikki Kauma, Oulun Duodecim-seura, heikki.kauma(at)oulu.fi

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja oppi- ja käsikirjoja sekä tietokantoja päivittäisen työnteon tueksi. Tarjoamme myös luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista suurelle yleisölle