Martti Hämäläisen palkinto kuopiolaiselle Nonna Heiskaselle

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys on myöntänyt Martti Hämäläisen nimeä kantavan nuoren tutkijan palkinnon dosentti, LT, naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäri Nonna Heiskaselle (o.s. Makkonen). Palkinto luovutettiin Itä-Suomen Lääketiede -tapahtuman avajaisissa 20.9.2011.

38-vuotias Heiskanen on ansioitunut erityisesti synnytysopillisten komplikaatioiden ja niiden epidemiologian tutkimisessa. Hän on selvittänyt muun muassa autonomisen hermoston ja valtimoiden toiminnan osuutta raskauskomplikaatioiden synnyssä.

Raskausmyrkytyksen syitä ja toipumisvaihetta käsitelleen väitöskirjatyön jälkeen Heiskanen on jatkanut aktiivisesti kliinisen tutkimuksen tekemistä.  Hänellä on jo 27 kansainvälistä julkaisua, joista noin puolessa hän on ensimmäisenä tutkijana. Heiskanen on jo yhden väitöstyön ohjaaja ja lisäksi mukana useissa tutkimushankkeissa.

Nonna Heiskanen on kotoisin Lahdesta ja opiskeli lääkäriksi Kuopion yliopistossa. Hän valmistui lääketieteen tohtoriksi vuonna 2001 ja sai naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin pätevyyden vuonna 2007. Tutkimustyön ohessa hän työskentelee erikoislääkärinä naistentautien- ja synnytysten klinikassa Kuopion yliopistollisessa sairaalassa.

Heiskasen ansiot ovat poikkeuksellisia myös siksi, että ammatillisen kouluttautumisen ja tutkimustyön ohessa hän on hankkinut viisi lasta ja on siitä syystä ollut välillä kohtuullisen pitkiäkin aikoja poissa aktiivisista tutkimustehtävistä.

-----

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys myöntää Martti Hämäläisen palkinnon alle 40-vuotiaalle lääketieteen lisensiaatille tai tohtorille. 5 000 euron arvoinen palkinto on tarkoitettu kannustukseksi tutkijan uralle. Itä-Suomen Lääketiede -tapahtuman järjestävät Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim yhteistyössä Kuopion yliopiston ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kanssa.

dosentti, LT Nonna Heiskanen, nonna.heiskanen(at)kuh.fi, puh. 044-540 2648
Pohjois-Savon Lääkäriyhdistyksen puheenjohtaja Kai Savonen, savonen(at)student.uef.fi, puh. 0400-628532