Martti Hämäläisen palkinto kuopiolaiselle Soili Lehdolle

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys on myöntänyt Martti Hämäläisen nimeä kantavan nuoren tutkijan palkinnon dosentti, LT Soili Lehdolle. Palkinto luovutettiin Itä-Suomen Lääketiede -tapahtuman avajaisissa 25.9.2012.

34-vuotias Lehto on juuri valmistunut psykiatrian erikoislääkäriksi. Hänen tutkimustyönsä käsittelee elimistön toiminnan muutosten ja erityisesti sisäsyntyisen tulehduksen roolia masennuksessa. Lehdon mukaan masennus ilmenee apean mielentilan ohella myös elimistön immuunipuolustusjärjestelmän tasapainotilan häiriönä.  Tämä uusi lähestymistapa masennuksen kehittymiseen on teoreettisesti monimutkainen, mutta Lehto on julkaissut aiheesta useita alkuperäistöitä arvostetuissa julkaisusarjoissa.

Tulevaisuudessa on mahdollista, että Lehdon tutkimustyön tulokset saattavat johtaa muutoksiin masennuspotilaiden hoitokäytännöissä. Lehto toivoo, että hänen tutkimustuloksensa helpottaisivat oikeanlaisen masennuslääkityksen löytymistä masennuspotilaille.

- Pyrin tutkimustyössäni selvittämään esimerkiksi elimistön tulehdusreaktioiden ja stressinsäätelyjärjestelmän häiriöiden suhdetta masennuksen oirekuvaan sekä määrittelemään näiden yhdistelmistä erilaisia masennustyyppejä. Seuraava askel tutkimustyössä on se, että tutkimme oikeassa potilasjoukossa sitä, mikä lääke tehoaa parhaiten tiettyjen elimistön muutosten ja masennuksen oirekuvan yhdistelmään, Lehto kertoo.

Lehto johtaa tutkimusryhmää masennuksen neurobiologiaa tutkivassa suomalaisessa NeuroDep-tutkimushankkeessa. Lisäksi hän toimii tällä hetkellä kolmen väitöskirjatyön ohjaajana. Hänet valittiin vastikään myös Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksen vuoden opettajaksi.  Lehto on osallistunut vuodesta 2008 lähtien Itä-Suomen lääketiedetapahtuman kehittämiseen järjestelytoimikunnan jäsenenä.  Lisäksi hän on toiminut Suomen Psykiatriyhdistyksen tutkijajaoksen johtokunnassa sekä koulutustoimikunnassa. Lähimmät kollegat kuvaavat Soili Lehtoa sosiaaliseksi ja aina innokkaaksi syventämään osaamistaan sekä tutkijana että käytännön lääkärinä.

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys myöntää Martti Hämäläisen palkinnon vuosittain alle 40-vuotiaalle lääketieteen lisensiaatille tai tohtorille. 5 000 euron arvoinen palkinto on tarkoitettu kannustukseksi tutkijan uralle.

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistyksen puheenjohtaja Kai Savonen, 0400 628 532, savonen@student.uef.fi
dosentti, LT Soili Lehto, 044 717 2971, soili.lehto@kuh.fi