Nälkäinen sydän -bulimian itsehoito-opas auttaa ymmärtämään tunteita syömishäiriön taustalla

Bulimiaa sairastaa tutkimuksen mukaan 2 % suomalaisista naisista ja 0,1 % miehistä. Todellisuudessa luku on huomattavasti suurempi sillä terveydenhuolto tunnistaa alle kolmanneksen bulimiaa sairastavista. Suomalaisten syömishäiriöasiantuntijoiden kirjoittama itsehoito-opas Nälkäinen sydän – Parane bulimiasta tarjoaa tietoa ja välineitä kaikille syömisen ongelmien kanssa kamppaileville ja heitä auttaville.

Bulimia on luonteeltaan moniulotteinen sairaus, joka vaikuttaa kehoon, mieleen ja sosiaaliseen elämään. Ruoka hallitsee bulimiaa sairastavan elämää. Ahminta on bulimian oleellisin oire, kaikki muut bulimian oireet liittyvät tavalla tai toisella siihen. Syömisoireiden hallintaan saaminen on bulimiasta paranemisen ensimmäinen edellytys.

Avun saaminen kuitenkin usein viivästyy, koska sairaus aiheuttaa häpeää. Lisäksi ulkopuolisen on usein vaikea ymmärtää bulimian sisäistä logiikkaa.

– Siinä, että ostoskassillinen herkkuja huuhdellaan muutaman tunnin päästä viemäriin, ei ole mitään järkeä. Mutta kun tiedostaa, että bulimian oireet voivat tuoda hetkellistä helpotusta vaikeisiin tunteisiin tai ihmissuhdesolmuihin, on paljon helpompi ymmärtää, miksi bulimia on kerran puhjettuaan usein pitkäkestoinen ongelma, kertoo syömishäiriötutkija ja apulaisprofessori Anna Keski-Rahkonen.

Nälkäinen sydän – Parane bulimiasta -teos tarjoaa välineitä tunne-elämän vaikeuksien ja syömiskäyttäytymisen yhteyden ymmärtämiseksi.  Se sisältää myös harjoituksia joiden avulla ongelmalliset ajatusmallit voi saada hallintaan.

Ahminta lohduttaa

– Negatiiviset tunteet ovat keskeinen bulimiaa ruokkiva ja ylläpitävä voima. Niitä voi kutsua vaikkapa psykologiseksi näläksi eli sydämen näläksi, kuvailee psykologi ja Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier, joka on yksi kirjan kolmesta kirjoittajasta.

Buliminen käyttäytyminen on keino pitää vaikeat tunteet loitolla. Ahminta turruttaa ja auttaa unohtamaan pahan olon. Tämä bulimian tunteita helpottava ominaisuus on siinä kaikkein koukuttavinta.

Keskeinen osa paranemista on löytää bulimian tilalle uusia keinoja käsitellä tunteita ja helpottaa oloa. Uutuuskirja esittelee käytännössä toimiviksi todettuja keinoja, jotka vähentävät oireilua ja lisäävät itsetuntemusta.

– Ongelmallisen käyttäytymisen taustalla olevien tunteiden tunnistaminen ja myötätuntoinen tarkastelu auttavat toipumaan bulimiasta, kertoo Charpentier. Salailun sijaan sairastuneen kannattaakin kanavoida voimavarojansa sellaisten asioiden muuttamiseen, jotka oikeasti helpottavat oloa.

Myös oikealla ravinnolla on tärkeä rooli bulimian hoidossa. Koska sairastuneella liittyy ruokaan ja ravintoon paljon pelkoja ja vääriä uskomuksia, suhde ruokaan pitää solmia uudestaan.

– Syömisessä pitää palata perusasioihin eli saada ruokarytmi ja ruoan määrä kohdalleen ja joustoa ruokavalintoihin, toteaa kirjan kolmas kirjoittaja, ravitsemusterapeutti Riikka Viljanen.

Bulimiasta toipuminen on monen osatekijän summa. Muiden ihmisten apu on usein tärkeä osa hoitoa. Kirja auttaa bulimiaan sairastuneiden läheisiä ymmärtämään bulimiaan liittyviä tunteita ja ajatuksia, ja sitä voi käyttää myös opiskelija- ja kouluterveydenhuollossa bulimian hoidon tukena.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

psykologi, psykoterapeutti Pia Charpentier, Syömishäiriökeskus, p. 040 540 3824, pia.charpentier@syomishairiokeskus.fi

ETM, ravitsemusterapeutti Riikka Viljanen, Syömishäiriökeskus, p. 040 7505158, riikka.viljanen@syomishairiokeskus.fi

LT, apulaisprofessori Anna Keski-Rahkonen, Helsingin yliopisto, p. 040 5712095, anna.keski@gmail.com

viestintäpäällikkö Anu Koivusipilä, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, p. 09 6188 5252, anu.koivusipila@duodecim.fi

Nälkäinen sydän – Parane bulimiasta

Pia Charpentier, Riikka Viljanen, Anna Keski-Rahkonen

Kustannus Oy Duodecim, 1.painos 2016

ISBN 978-951-656-522-7

E-kirja 978-951-656-636-1

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja tietosisältöjä. Duodecim tuottaa luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista myös kansalaisille.

Negatiiviset tunteet ovat keskeinen bulimiaa ruokkiva ja ylläpitävä voima. Niitä voi kutsua vaikkapa psykologiseksi näläksi eli sydämen näläksi.
psykologi ja Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier
Kirjoitimme tämän oppaan siksi, että liian monen on vaikea saada apua bulimiaan.
syömishäiriötutkija ja apulaisprofessori Anna Keski-Rahkonen
Ongelmallisen käyttäytymisen taustalla olevien tunteiden tunnistaminen ja myötätuntoinen tarkastelu auttavat toipumaan bulimiasta.
psykologi ja Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier