Rentoutta ja iloa vanhemmuuteen uutuuskirjan avulla

Tuntuuko elämä pikkulasten kanssa välillä työleiriltä? Tunnetko syyllisyyttä vanhemmuuteen liittyvien ristiriitaisten odotusten keskellä? Kärsitkö ruuhkasta, kun perhe, työ ja omat tarpeet vetävät eri suuntiin? Uutuuskirja Ruuhkataidot – Iloa vanhemmuuteen tarjoaa kymmenosaisen ruuhkataitojen ohjelman, jonka avulla vanhemmat saavat arjen sujumaan.

Ruuhkataitoja käsittelevän kirjan idea syntyi kirjan tekijöiden LT, VTM Kaisla Joutsenniemen ja FM, kognitiotieteilijä Veera Mustosen omakohtaisista vanhemmuuden kokemuksista ja havainnoista. Kirja pohjautuu vahvasti tutkimustietoon sekä Ruuhkataidot-valmennukseen, jonka kirjoittajat ovat kehittäneet pienten lasten vanhempien kanssa.

Harjoituksilla irti ruuhkan tunteesta
Kirjan lukuisat käytännön harjoitukset kannustavat vanhempia kehittämään ajattelu-, tunne- ja vuorovaikutustaitojaan ja toimimaan aktiivisesti omien arvojensa mukaisesti. Harjoitukset auttavat äitejä ja isiä rauhoittamaan oman mielensä ruuhkan tunteen keskellä ja nauttimaan enemmän pikkulapsiperheen arjesta.

­ – Ruuhkan tunne on usein ennen kaikkea oman pään sisällä. Elämä on kiireistä, mutta ruuhkan kokemusta voi vähentää tekemällä enemmän iloa ja onnea tuovia tekoja sekä oppimalla säätelemään omia tunteitaan, ajatuksiaan ja erityisesti itselleen esittämiään ristiriitaisia vaatimuksia, Joutsenniemi ja Mustonen neuvovat.

Yhteisöllisyys auttaa jaksamaan
Ruuhkataidot-valmennuksia vetäessään Joutsenniemi ja Mustonen ovat huomanneet suomalaisen kasvatuskulttuurin moniarvoistumisen ja monet erilaiset vanhemmuustyylit. Vanhemmuus sijoittuu entistä enemmän oman kodin seinien sisälle, ja ystävien tapaaminen ja kyläilyt ovat vähentyneet. Myös sukupolvien välinen ketju on osittain ohentunut. Joutsenniemi ja Mustonen ovat havainneet, että nykyään vanhemmat arastelevat jakaa arjen kokemuksiaan muiden vanhempien kanssa.

– Vanhemmuuteen tarvitaan lisää yhteisöllisyyttä. Toisten äitien ja isien seura, tuki ja yhteinen tekeminen auttavat pienten lasten vanhempia jaksamaan. Jakamalla itseään vaivaavia kokemuksia vanhemmuudesta ja keskustelemalla niistä avoimesti muiden kanssa vanhemmat huomaavat, että sama ilmiö ja siihen liittyvät negatiiviset tunteet ovat kaikille tuttuja. Ryhmästä löytyy paitsi ymmärrystä myös erilaisia ratkaisumalleja ongelmatilanteisiin, Joutsenniemi ja Mustonen kertovat.

Tietoa tekijöistä:

Kaisla Joutsenniemi on koulutukseltaan lääketieteen tohtori ja valtiotieteiden maisteri. Väitöskirjassaan hän on syventynyt parisuhteen, perhemuodon ja terveyden välisiin yhteyksiin. Viime vuosina hän on ollut mukana tutkimassa ja kehittämässä erityisesti internetpohjaisia valmennusohjelmia terveyden edistämiseksi. Nykyään hän työskentelee lääkeyrityksessä rokotteiden asiantuntijalääkärinä. Kaislalla on kolme lasta.

Veera Mustonen on koulutukseltaan filosofian maisteri ja kognitiotieteilijä. Hän on toistakymmentä vuotta kehittänyt ihmislähtöistä teknologiaa kuten älypuhelimia ja eLearning-palveluita. Nykyisin hän työskentelee perustamansa SkillsHelsinki -valmennusyrityksen toimitusjohtajana sekä Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkijana. Hän on keskittynyt tutkimaan uusia hyvinvoinnin teknologioita ja käytänteitä. Veera on nelilapsisen uusperheen äiti.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

LT, VTM Kaisla Joutsenniemi, 050 420 0495, kaisla(at)skillshelsinki.fi
FM, kognitiotieteilijä Veera Mustonen, 040 508 4022, veera(at)skillshelsinki.fi
markkinointipäällikkö Mari Ketola, Kustannus Oy Duodecim, (09) 6188 5229, 050 581 9221, mari.ketola(at)duodecim.fi