Ruokarauhaa! – Mitä uskaltaa syödä ruokaa koskevan tietotulvan keskellä?

Ovatko hiilihydraatit hyvästä vai pahasta? Voiko terveellinen ruokavalio olla edullinen ja ekologinen?  Uutuuskirja opastaa ruokaa ja syömistä koskevan tietotulvan keskellä niin diabeetikoita kuin muitakin terveydestään huolehtivia. Kun perustaa arkiset valinnat mielipiteiden sijasta tutkittuun ravitsemustietoon, uskaltaa joulun herkkupöydissä nautiskella hyvällä omallatunnolla.

Väriä ja voimaa – Parhaat ruokavalinnat diabeteksen hoidossa ja ehkäisyssä -kirja evästää lukijaa tekemään perusteltuja valintoja ja hahmottamaan, miten ruoka ja terveys ovat yhteydessä toisiinsa. Kirja sopii paitsi diabetesta sairastaville myös niille, jotka haluavat ehkäistä tyypin 2 diabetesta tai muuten vaalia terveyttään.

Uusi kirja suosittelee Itämeren ruokakolmion ja lautasmallin käyttöä terveellisen ruokavalion koostamisen apuna. Kolmion ala- ja keskiosassa olevat kasvikset ja täysjyväviljatuotteet muodostavat ruokavalion perustan, yläosassa olevia lihaa, kalaa sekä kasvisrasvoja suositellaan syötäväksi kohtuullisesti.  Kun hahmottaa ruokakolmion avulla ruokavalion peruslinjaukset ja täyttää ateriansa lautasmallin avulla, saa ruuasta tarvittavat ravintoaineet ja energiamäärä pysyy hallinnassa ilman erikoisdieettejä.

Ravitsemustiedon luotettavuuden arviointi on tärkeää.  Ravitsemustutkimusten tulokset eivät ravitsemustieteilijöiden mukaan ole kovinkaan ristiriitaisia. Sen sijaan uutisointi niistä on sirpaleista. Ei ole ihme, jos tavallinen ihminen hämmentyy.

Uutuuskirjasta löytyy vastauksia tiedotusvälineissä, sosiaalisessa mediassa ja kahvipöydissä toistuvasti esiin nouseviin kysymyksiin rasvoista, hiilihydraateista, ravintolisistä ja laihduttamisesta. Parhaat ruokavalinnat ovat myös taloudellisia. Oikein valittu, hyvä ja terveellinen ruoka on maittavaa eikä se rasita kukkaroa tai kuluta luontoa.

Kirjan kirjoittaneet ravitsemusterapeutit MMM Eliina Aro, MMM Liisa Heinonen ja THM Eija Ruuskanen ovat kokeneita ravitsemusterapeutteja ja toimivat Suomen Diabetesliitossa kuntoutus-, koulutus- ja asiantuntijatehtävissä. Kirja on syntynyt diabeteskursseilla useimmin esitettyjen kysymysten pohjalta.

Arvostelukappaleet kirjat(at)duodecim.fi

MMM, ravitsemusterapeutti Liisa Heinonen, Suomen Diabetesliitto ry, liisa.heinonen(at)diabetes.fi, p. 03 286 0330
Toimittaja Mervi Lyytinen, Suomen Diabetesliitto ry, mervi.lyytinen(at)diabetes.fi, p. 03 286 0221
Markkinointipäällikkö Mari Ketola, Kustannus Oy Duodecim, mari.ketola(at)duodecim.fi, p. 050 581 9221

Väriä ja voimaa – Parhaat ruokavalinnat diabeteksen hoidossa ja ehkäisyssä
Eliina Aro, Liisa Heinonen, Eija Ruuskanen
Kustannus Oy Duodecim, 1. painos, 2011, 158 s., 978-951-656-443-5

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja oppi- ja käsikirjoja sekä tietokantoja päivittäisen työnteon tueksi. Tarjoamme myös luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista suurelle yleisölle