Täydennys kutsuun: Ammattihenkilöstön osaaminen tukee muistisairaan elämänlaatua ja kuntoutumista

Muistisairaudet koskettavat yhtä suurempaa osaa suomalaisia. Muistisairaan hyvä hoito perustuu muistisairaan tilanteen kokonaisvaltaiseen arviointiin ja potilaan itsemääräämisoikeuden kunnioittamiseen sairauden kaikissa vaiheissa.

Ammattihenkilöstön tietämys ja ymmärrys muistisairauksista ja muistisairaan hyvästä hoidosta tukee muistisairaan ja hänen läheistensä elämänlaatua ja terveyttä. Hoidon järjestämisessä ja kaikissa hoitotilanteissa lähtökohtana on muistisairaan yksilöllinen kohtaaminen ja ohjaaminen.

– Muistisairaan kohtaamiseen ja lääkkeettömään hoitoon tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, toteaa neurologian erikoislääkäri Merja Hallikainen. Hän on pian ilmestyvän Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt -kirjan päätoimittaja.

Kirjassa kuvataan muistisairaan kohtaamisen ja hoidon hyviä toimintatapoja. Käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa muistisairaan tilanteen arviointi ja seuranta, kohtaaminen, toimintakyvyn tukeminen, käyttäytymisen muutokset, ravitsemus, uni sekä lääkehoito. Lisäksi käsitellään hoidon järjestämistä ja läheisten tukemista.

Tervetuloa kuulemaan lisää muistisairaan hyvästä hoidosta ja sen edellytyksistä Kustannus Oy Duodecimin järjestämään tiedotustilaisuuteen, jossa julkistetaan Merja Hallikaisen, Riitta Mönkäreen ja Toini Nukarin toimittama kirja Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt.

tiistaina 17.10.2017 klo 10

Kalevankatu 11 A, 2. krs., Helsinki

Huom! Tilaisuuden ohjelma on täydentynyt.

Ohjelma

Osaaminen muistisairaan hyvän hoidon voimavarana, neurologian erikoislääkäri Merja Hallikainen

Muistisairaan hoito rakentuu vuorovaikutukselle, tiimivastaava Pirkko Pihlakari, Palvelutalo Kantin Pysäkki

Toimiva hoitoketju muistisairaan hyvän hoidon lähtökohtana, asiakkuuspäällikkö Annikka Immonen, Seniorineuvonta ja palveluohjaus -yksikkö Nestori, Espoon kaupunki

Ilmoittautumiset 13.10. mennessä osoitteeseen viestinta@duodecim.fi

Arvostelukappalepyynnöt osoitteeseen kirjat@duodecim.fi

Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt
Merja Hallikainen, Riitta Mönkäre, Toini Nukari (toim.)
Kustannus Oy Duodecim, 1.painos 2017
256 sivua, nidottu
ISBN 9789516561984

Teos kuuluu uuteen Hyvät käytännöt -sarjaan, jossa esitellään tutkittuun tietoon ja vakiintuneisiin hoitokäytäntöihin perustuvat toimintaohjeet terveydenhuollossa. Ohjeet ja vinkit helpottavat käytännön työtä ja hoidon sujumista ja tukevat toiminnan kehittämistä.

Lisätietoja

neurologian erikoislääkäri, LT Merja Hallikainen, merja.hallikainen@kuh.fi, 040 567 8433

erikoissairaanhoitaja Toini Nukari, tnukari@gmail.com, 050 383 7438

erikoissairaanhoitaja, työnohjaaja, FM Riitta Mönkäre, riitta.monkare@kolumbus.fi

viestinnän asiantuntija Anu Koivusipilä, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 040 741 8654, anu.koivusipila@duodecim.fi

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja tietosisältöjä. Duodecim tuottaa luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista myös kansalaisille.