Tieto-Finlandia-ehdokkuus Unihiekkaa etsimässä -kirjalle

Lääkäri Anna Keski-Rahkosen ja toimittaja Minna Nalbantoglun kirja "Unihiekkaa etsimässä – Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin" on valittu vuoden 2011 Tieto-Finlandia-ehdokkaaksi.

Lapsi ei nuku vaan vaatii öisin vähän väliä maitoa, syliä tai tuttia. Vanhemmat ajautuvat unenpuutteen takia hulluuden partaalle mutta eivät tiedä mitä tehdä. Unikoulu olisi tarpeen, mutta entä jos se tuhoaa lapsen turvallisuudentunteen?

Tuttu tilanne lapsiperheissä. Unikoulut herättävät kiihkeitä tunteita ja usein kovaa vastustusta. Kuitenkin lapsen yöunien parantaminen olisi monessa perheessä olennainen keino parantaa kaikkien hyvinvointia.

"Unihiekkaa etsimässä" -kirja tarjoaa vanhemmille keinoja helpottaa unettomien öiden piinaa. Erilaisten unikoulumallien lisäksi se antaa tietoa vastasyntyneen unen kehityksestä ja keinoista luoda vauvalle hyviä unitapoja pienestä pitäen. Siinä kerrotaan myös lasten tavallisimpien sairauksien vaikutuksesta nukkumiseen ja neuvotaan, miten pienen potilaan öitä voi helpottaa.

Valintalautakunta perustelee ehdokkuutta seuraavasti: ”Kiihkoton ja tasapainoinen teos, joka tarjoaa tuoreimpaan tutkimustietoon pohjautuvan näkemyksen tunteita ja ristiriitoja herättävästä aiheesta. Unihiekkaa etsimässä ei tarjoa yhtä ehdotonta totuutta, vaan esittelee erilaisia ratkaisutapoja lasten unipulmiin. Tekijät luottavat lukijan omaan arvostelukykyyn.”

Anna Keski-Rahkonen, s. 1973, suoritti lääketieteen tohtorin tutkinnon Helsingin yliopistossa 2005, Master of Public Health -tutkinnon Columbian yliopistossa New Yorkissa 2005 ja nimitettiin psykiatrisen epidemiologian dosentiksi Helsingin yliopistoon 2009. Hän toimii tutkijatohtorina Helsingin yliopiston Hjelt-instituutissa. Hänellä on kaksi lasta ja hän asuu nykyisin perheineen Roomassa.

Minna Nalbantoglu, s. 1975, on toimittaja ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän on työskennellyt toimittajana Helsingin Sanomissa vuodesta 1998 ja Pariisin kirjeenvaihtajana 2002?. Hänellä on kaksi lasta ja hän asuu nykyisin perheineen Pekingissä.

Arvostelukappalepyynnöt kirjat(at)duodecim.fi.

Anna Keski-Rahkonen, anna.keski(at)gmail.com, +39 340 642 6007, skype annakeskirahkonen
Minna Nalbantoglu, minna.nalbantoglu(at)hotmail.com, 040 861 7198, +861 3911 796 477
markkinointipäällikkö Mari Ketola, Kustannus Oy Duodecim, mari.ketola(at)duodecim.fi, 050 581 9221

Unihiekkaa etsimässä – Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin
Anna Keski-Rahkonen, Minna Nalbantoglu
Kustannus Oy Duodecim, 1.painos 2011, 978-951-656-408-4

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja oppi- ja käsikirjoja sekä tietokantoja päivittäisen työnteon tueksi. Tarjoamme myös luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista suurelle yleisölle