Uutuuskirja: Potilasturvallisuutta voidaan parantaa asennemuutoksella

Potilasturvallisuus on laadukkaan terveydenhuollon ydinasioita. Vaikka Suomessa on julkaistu lukuisia aihetta käsitteleviä raportteja ja ohjeistuksia sekä järjestetty kongresseja, ei monellakaan terveydenhuollon toimijalla ole kattavaa kokonaiskuvaa potilasturvallisuuteen liittyvistä asioista. Uutuuskirja Potilasturvallisuuden perusteet kokoaa ensimmäistä kertaa yhteen oleellisen lakisääteisen, ohjeistetun ja tutkitun tiedon aiheesta.

Terveydenhoito parantaa, mutta se voi aiheuttaa myös haittaa potilaalle. Hyvä kliininen osaaminen on potilasturvallisuuden perusta, mutta ei yksinään riitä. Potilasturvallisuustaitojen omaksuminen edellyttää erillistä perehtymistä aiheeseen. Dosentti Leena-Maija Aaltosen ja professori Per Rosenbergin toimittamassa Potilasturvallisuuden perusteet -kirjassa esitellään potilasturvallisuuden keskeiset periaatteet sekä tärkeimmät parannuskeinot.

- Potilasturvallisuutta voidaan parantaa muokkaamalla asenteita kohti syyllistämätöntä ja avointa ilmapiiriä virheiden sattuessa sekä muuttamalla hierarkkista työkulttuuria tiimityön ja systeemiajattelun suuntaan. Myös standardoinnit hoitokäytänteiden luomiseksi sekä henkilökunnan kannustava ja työviihtyvyyttä lisäävä vuorovaikutus ovat merkittäviä tekijöitä potilasturvallisuuden kannalta, Aaltonen ja Rosenberg kertovat.

Uutuuskirjassa korostetaan moniammatillisen koulutuksen ja yhteisharjoittelun tarvetta potilasturvallisuuden takaamiseksi. Teos on tarkoitettu kaikille niille, jotka haluavat tuntea ja oppia keskeiset potilasturvallisuuteen liittyvät kliiniset ja lainsäädännölliset seikat. Kirja sisältää opettavaisia tapausselostuksia, ajankohtaisia tilastoja ja analyysejä sekä arvioita lähivuosien kehitysnäkymistä ja -ennusteista.

Lähivuosina muun muassa pula osaavista terveydenhuollon ammattilaisista, ikääntyvä monisairas väestö, yhä kalliimmat hoidot ja tekniikka, rapautuvat sairaalakiinteistöt sekä potilaiden tottumusten ja vaatimusten lisääntyminen luovat haasteellisen kentän terveydenhuollon päättäjille ja ammattilaisille, kirjassa todetaan.

Dosentti, osastonylilääkäri Leena-Maija Aaltonen työskentelee HYKS:n korvaklinikassa. Aiemmin hän on toiminut HYKS:ssä laatupäällikkönä sekä ylilääkärinä Valvirassa 2008–2009 terveydenhuollon kanteluiden ja valvonta-asioiden parissa sekä HUS:ssa potilasturvallisuuteen ja laadunhallintaan liittyvissä tehtävissä. Per Rosenberg toimi anestesiologian professorina Helsingin yliopistossa 1997–2012. Hänellä on ollut luottamustehtäviä Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja Maailman anestesiologian lääkäriyhdistyksissä.

Dosentti, osastonylilääkäri Leena-Maija Aaltonen, HUS, 050 427 1493, leena-maija.aaltonen@hus.fi
Professori Per Rosenberg, HUS, 050 492 3372, per.rosenberg@hus.fi
markkinointipäällikkö Mari Ketola, Kustannus Oy Duodecim, (09) 6188 5229, 050 581 221, mari.ketola@duodecim.fi

Potilasturvallisuuden perusteet
Leena-Maija Aaltonen, Per Rosenberg (toim.)
Kustannus Oy Duodecim, 1. painos 2013
ISBN 978-951-656-414-5