Uutuuskirja Voimat takaisin: Kokemuspohjaista ja tutkittua tietoa työuupumuksesta

Mitkä tekijät työssä ja työntekijässä altistavat työuupumukselle? Millaisia tuntemuksia työuupumus aiheuttaa? Miten työuupumusta voidaan ennaltaehkäistä? Voimat takaisin -teos tarttuu aiheeseen psykologin ja asiakkaan vuoropuhelun kautta.

Psykologin ja työuupumuksesta kärsivän asiakkaan yhteistyönä syntynyt Kustannus Oy Duodecimin Voimat takaisin – Tietoa ja dialogia työuupumuksesta -kirja auttaa uupuneita ja uupumuksen uhkaamia oivaltamaan uupumukseen johtavia syitä omassa elämässään ja puuttumaan niihin terveellä tavalla. Kirja koostuu tieteelliseen tutkimukseen pohjaavista teoriaosuuksista ja niitä kommentoivasta vuoropuhelusta, joiden taustaksi työssään uupunut kertoo oman tarinansa.

– Kuvaan kirjassa omia tuntemuksiani uupumuksen aikana ja akuutin vaiheen jälkeen. Pohdin oman kokemukseni kautta suorittamisen dilemmaa, joka on ollut kohdallani ainakin jollain tasolla se sytytyslanka, joka on mahdollistanut uupumuksen, kertoo Maaret Lundahl, joka on kirjan kokemusasiantuntija.

Johtuuko uupumus työstä vai sen tekijästä?

Työuupumus on työperäisen stressin pohjalta syntyvä oireyhtymä. Stressi on vaatimusten ja voimavarojen epäsuhdasta syntyvä ylivireystila. Työperäisessä stressissä vaatimukset voivat olla työn tai työolosuhteiden kuormitusta tai henkilön itsensä asettamia kriteereitä työskentelylle. Työuupumuksen syntyyn vaikuttavatkin sekä työolot että työntekijän ominaisuudet.

– Työuupumuksesta keskusteltaessa haetaan usein yhtä syytä, mistä tulisi luopua. Työolojen ja työtätekevän ihmisen ominaisuuksien tiedetään kietoutuvan monin tavoin toisiinsa. Vaikuttavia tekijöitä on tutkitusti useita ja niiden painoarvo tapauskohtaista, sanoo kirjaan ammattilaisen näkökulman tuova kirjoittaja, työterveyspsykologi ja psykoterapeutti Sanna Aulankoski.

– Uupuvaa autettaessa on kyseenalaistettava sinänsä myönteisiä asioita, kuten sinnikkyyttä ja optimismia. Uupuva on usein kova tsemppaamaan itseään ja sietämään stressiä, mikä juuri ajaa ongelmaan. On hyvä sietää paineita ja ongelmia, ei stressiä. Pitkittyneet ylikierrokset viestivät elimistön hädästä.

Kuinka ehkäistä työuupumusta?

Työuupumuksen ehkäisy on työntekijän ja työnantajan yhteinen asia. Työntekijän omaehtoinen terveyden ylläpito sekä palautumisesta ja osaamisesta huolehtiminen on tärkeää. Työnantaja vastaa työoloista ja organisaatiokulttuurista. Liiallisen työnteon ihannointi työpaikalla ei edistä terveyttä. Työnantajan on hyvä muistaa, että hyvinvointi ja suorituskyvyn ylläpito edellyttävät riittävää lepoa.

– Ihmisille annetaan työpaikoilla yhä enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työhönsä, mikä edistää työssä jaksamista ja viihtymistä. Terveyden takaamiseksi hyvä fiilis ja korkea motivaatio eivät kuitenkaan riitä. Innostavassakin työssä voi uupua, Aulankoski muistuttaa.

Työterveyshuolto voi auttaa ehkäisemään uupumista tarjoamalla tietoa sekä motivoimalla asioiden korjaamiseen tai kehittämiseen. Jo pelkkä tieto voi innostaa työntekijöitä itsensä johtamiseen ja työnantajaa työskentelykulttuurin muutoksiin. Lisäksi tarvitaan keinojen ideointia ja seurantaa.

– Perustehtäväänsä hyvin toteuttava työterveyshuolto keskittyy ennaltaehkäisyyn eli terveyttä tukevien työolojen ja työtapojen fasilitointiin. Rajaa ehkäisyn ja hoidon välille on tosin vaikea vetää. Etenkin yksilöitä kohdattaessa vaikuttavinta voi olla varhainen tuki ongelmissa, Aulankoski huomioi.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

Voimat takaisin –Tietoa ja dialogia työuupumuksesta
Sanna Aulankoski ja Maaret Lundahl
Kustannus Oy Duodecim, 1. painos 2018