Fysioterapiaketju lähtee sotaan turhia lääkkeitä vastaan

Fysioterapiaketju Auron etsii 100 vapaaehtoista särkylääkkeiden käyttäjää maksuttomaan ihmiskokeeseen. Tavoitteena on, että osallistujat pääsevät turhista särkylääkkeistään eroon pysyvästi.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea arvioi, että tulehduskipulääkkeet aiheuttavat vuosittain noin 200–300 kuolemaa ja runsaasti turhia vaivoja, kuten suolisto- ja maksaongelmia. Suomalaiset käyttävät itsehoidon kipulääkkeitä vastoin suosituksia: liki joka kymmenes suomalaisista aikuisista käyttää niitä päivittäin, ja 14 prosenttia useana päivänä viikossa. Noin viisi prosenttia käyttää niitä yhtä aikaa reseptillä saatavien kipulääkkeiden kanssa.

Auron Sodanjulistus ja kutsu ihmiskokeeseen

Fysioterapiaketju Auron haluaa nostaa esiin vaihtoehdon.

– Särkylääkkeiden ideana ei ole parantaa ketään. Niillä hoidetaan vain oireita, kertoo Auronin toimitusjohtaja Panu Kuusisto.

– Fysioterapialla voidaan parantaa säryn aiheuttajan ja päästä ulos lääkekierteestä.

Auron järjestää 100 vapaaehtoiselle kolmen kuukauden mittaisen ilmaisen koejakson, jolla Kuusiston mukaan voi olla jopa kansantaloudellista merkitystä.

– Tuki- ja liikuntaelinsairaudet maksavat suomalaisille neljä miljardia euroa joka vuosi. Kyseessä on toiseksi suurin sairauspoissaolojen syy. Sairauslomaviikko maksaa 1500–2000 euroa, kun taas fysioterapiajakson hinta on vain 350 euroa – ja sen avulla tullaan pysyvästi kuntoon, kiteyttää Kuusisto.

Särkylääkkeisiin verrattuna fysioterapialla on yksi heikkous: se vaatii hoidettavalta omaa aktiivisuutta ja viitseliäisyyttä myös hoitojakson jälkeen.

– Hoidon lisäksi tarvitaan omatoimista harjoittelua, muuten hyöty jää ohimeneväksi, kertoo Kuusisto.

Auron kerää nyt ilmoittautumisia ihmiskokeeseen, joka starttaa vuoden vaihteessa. Mukaan pääsee sata vapaaehtoista, jotka osallistuvat maksutta fysioterapiaan ja jatkoharjoituksiin.

– Tavoitteena on, että kokeeseen osallistujat voivat heittää särkylääkkeet pöytälaatikkoon, ja sitä seuraava verkossa ohjattu harjoittelu varmistaa, että pillerit jäävät sinne pysyvästi.

Kuusisto haluaa todistaa, että tämä ongelma voidaan ratkaista yhdistämällä fysioterapia ja harjoitteluun kannustava verkkopalvelu, jonka avulla henkilökohtainen ohjaajasuhde jatkuu verkossa.Terapeutti tekee ja päivittää harjoitusohjelmia edistymisen mukaan, ja muutaman kuukauden välein on kontrollikäynti. Opastaminen ja kannustaminen jatkuu, kuten hoitojakson aikanakin, ja omaan fysioterapeuttiin saa yhteyden koska tahansa.

– Näin varmistetaan, että harjoitteet tulee tehtyä ja että ne tehdään oikein. Tällä on iso merkitys myös maksavalle yritykselle tai vakuutusyhtiölle, sillä näin hoitorahat eivät mene hukkaan. Kaikki voittavat, toteaa Kuusisto.

Kuusisto painottaa, että hän ei lupaa ihmeparantumisia. On tärkeää, että vaiva on fysioterapialla hoidettavissa.

– Tietenkään en voi luvata, että jokainen pääsee pysyvästi lääkkeistään eroon. Mutta voin luvata, että jokainen osallistuja on hoitojakson jälkeen terveempi kuin nyt.

Haku ihmiskokeeseen tapahtuu sivulla www.auron.fi

Tutustu haasteeseen videoilta:

Auron Valta on KELALLA

Auron Sodajulistus Kansantaloudellinen merkitys

Lisätietoja ja haastatteluita antaa:

Panu Kuusisto
Omistaja, Toimitusjohtaja, KTM
Auron Konserni
Keskuskatu 6 E, 00100 Helsinki
panu.kuusisto@auron.fi
@panukuusisto

Eeva Halme
Markkinointipäällikkö
Auron Konserni
eeva.halme@auron.fi
@auronft

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Auron on Suomen johtava fysioterapian, kuntoutuksen sekä fyysisen hyvinvoinnin asiantuntija. Auronilla on tällä hetkellä 10 omaa toimipistettä, ja lisäksi Auron-ketjuun kuuluu yli sata yhteistyökumppania ympäri Suomen.

Lainaukset

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet maksavat suomalaisille neljä miljardia euroa joka vuosi. Kyseessä on toiseksi suurin sairauspoissaolojen syy. Sairauslomaviikko maksaa 1500–2000 euroa, kun taas fysioterapiajakson hinta on vain 350 euroa – ja sen avulla tullaan pysyvästi kuntoon.
Panu Kuusisto, Omistaja, Toimitusjohtaja, Auron Konserni