Ikääntyvien mielen hyvinvointia voi ja kannattaa vahvistaa

​Ikäinstituutissa on tuotettu tietoa ikääntyvien mielen hyvinvoinnista ja kehitetty luovia menetelmiä omaishoitajien hyvinvoinnin tukemiseksi. Mielen hyvinvointia vanhuudessa voi vahvistaa monin keinoin.

– Ikääntyvien mielen hyvinvoinnin merkitystä aletaan Suomessa pikkuhiljaa vasta ymmärtämään. Jos ajatellaan millaisia voimavaroja ikääntyvät ihmiset tarvitsevat muuttuvassa Suomessa, mielen voimavarat ja hyvinvointi nousevat yhä merkittävämpään rooliin. Toisaalta se on myös yksi yhteiskuntamme hyödyntämättömistä mahdollisuuksista, ja yksilötasolla asia, jolle jokainen voi tehdä jotain, hankekoordinaattori Ilka Haarni painottaa.

Ikäinstituutissa on tuotettu tietoa ja välineitä ikääntyvien mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen. – Haluamme lähestyä ikääntyvien mielen hyvinvointia myönteisestä näkökulmasta. Tärkeä viestimme onkin se, että vaikka ikääntymiseen liittyy usein haastavia elämänmuutoksia, oma elämänkokemus on voimavara, josta jokainen voi ammentaa kykyä selvitä ja sopeutua. Se antaa myös voimaa, jonka avulla voi suunnata katseen eteenpäin, projektipäällikkö Suvi Fried toteaa.

Kimmoisuus auttaa selviytymään

Ikäinstituutin näkemyksen mukaan elämänkokemuksen tuoma oppi ja niihin liittyvät selviytymiskeinot lisäävät psyykkistä kimmoisuutta eli muutoskyvykkyyttä. – Tapa suhtautua elämänmuutoksiin ja sopeutua niihin ovat aivan keskeisiä mielen voimavaroja. Ne lisäävät myös kykyä voida hyvin sairauksista tai toimintakyvyn alenemisesta huolimatta, projektipäällikkö Eija Kaskiharju kertoo.

Henkinen kasvu jatkuu koko elämän

Moni ei ole tullut myöskään ajatelleeksi, että ihmisen henkinen kasvu jatkuu läpi elämän. – Vanhuudesta ja vanhenemisesta puhuttaessa keskustelun sävy viittaa usein rapistumiseen sen sijaan että ikääntyminen nähtäisiin mahdollisuutena nauttia eletyn elämän sadosta. Ikääntyneellä on mahdollisuus kokea uuden sadon kypsymistä, joka voi löytyä vaikkapa taidetyöpajasta. Meillä on hyviä kokemuksia siitä, miten taidelähtöiset menetelmät, kuten taidetyöpajat ovat auttaneet löytämään kadotetun tai piilossa olleen luovuuden, joka vahvistaa elämänvoimaa, nostaa pintaan tunteita ja tuo esille voimavaroja, suunnittelija ja taidepajojen ohjaaja Christine Oesch-Börman toteaa lopuksi.

Mielen hyvinvointi on jokaiselle mahdollista

Ikäinstituutti haluaa kannustaa ikäihmisiä pitämään huolta mielen hyvinvoinnistaan.

Mielen taitoja ja hyvinvointia voi vahvistaa arjessa yksinkertaisilla keinoilla. Hyvä apuväline on Ikäinstituutin julkaisema Mielen Voimaa -opas. Elämysmatkoja arjen yläpuolelle -opas johdattelee luovien menetelmien käyttöön. Oppaita voi tilata tai ladata sähköisesti osoitteesta www.ikainstituutti.fi.

Raha-automaattiyhdistys tukee Ikäinstituutin kehittämishankkeita.

Teksti: Editori.fi

Lisätietoa: Ikäinstituutti, puh. 09-6122 160

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Lainaukset