Rakkaudesta artesaanileipään

Fazer myymäläleipomoiden liiketoimintajohtaja Marika Hakala on tehnyt koko työuran leivän parissa. Rakkaus leipään ei ole vuosien saatossa hiipunut. – Leivästä voi kertoa tarinaa aivan kuten viinistä. Etenkin artesaanileivän valmistaminen on taidetta, johon ihastun aina uudelleen, hän toteaa.

Hakala on nähnyt ja kokenut työuransa varrella leivän valmistuksen koko kaaren, eikä edelleenkään löydä syytä vaihtaa toiseen tuotekategoriaan. – Leipä on lämminhenkinen asia ihmisten arjessa ja juhlassa. Laadukkaan leivän valmistamiseen liittyy aimo annos käsityötä, muotoilua ja kemiaa, johon ihastun yhä uudelleen. Leipä on myös hyvin monimuotoinen tuote, josta voi ammentaa loputtomasti uutta.

Kohti artesaanileivontaa

Fazerin myymäläleipomot ovatkin kokeneet Hakalan ja hänen tiiminsä käsissä muutamassa vuodessa täydellisen täyskäännöksen. Vuonna 2013 yhtiössä vielä pohdittiin kannattaako myymäläleipomoliiketoimintaa ylipäätään jatkaa.

Hakalan päähän oli syntynyt visio, johon hän sai nopeasti tukea silloiselta esimieheltään. – Päätimme kääntää kurssin kohti artesaanileivontaa eli leivän käsin leivontaa ja muotoilua. Kaiken tekemisen ytimeen nostettiin leivän maku, tuoreus ja laatu. Kampasimme tuotevalikoiman ja reivasimme koko konseptin uuteen uskoon.

Näin syntyi Fazer myymäläleipomoiden Leipurit -konsepti, joka todella toimii. Myymäläleipomoita on syntynyt muutamassa vuodessa vauhdilla ympäri Suomen. Hakala kuitenkin korostaa, ettei lento ole yhden naisen show. – Olemme tehneet sen yhdessä 450 hengen voimin. Iso hatunnosto koko porukalle, joka on käynyt läpi mittavan muutoksen. Parasta tässä työssä onkin se, kun näkee ihmisten innostuksen luoda uutta.

Ensimmäiset artesaanileipurit uunista ulos

Fazer Leipomot haluaa varmistaa, että artesaanileivonnan taito säilyy Suomessa.

– Olemme käynnistäneet Fazerin oppisopimuspohjaiset artesaanileipurikoulut, joissa panostamme eritoten käden taitoihin. Aiempi kokemus alalta ei ole tarpeen, mutta valmius asiakaskohtaamisiin on hyvä lisä. Haluamme nimittäin, että artesaanileipurimme osaavat kertoa asiakkaille taideteoksistaan. Tänä vuonna uunista tulee ulos ensimmäinen vuosikurssi.

Avoin ilmapiiri uusille kokeiluille

Hakala kiittelee myös Fazerin Leipomoiden avointa ilmapiiriä, joka kannustaa rohkeisiin kokeiluihin. – Se on itselleni merkityksellinen asia. Meillä on tietyt kriteerit leivälle: leivomme oman myllyn kotimaisista jauhoista, taikina lepää pitkään ja maun kruunaa paisto, joka antaa leivälle rapean kuoren. Organisaatiomme on puolestaan viritetty niin, että saamme markkinoille ketterästi uusia tuotteita. Tästä hyvä esimerkki on globaaliksi ilmiöksi noussut maailman ensimmäinen Sirkkaleipä. Vastaavia ilmiöitä leivomme varmasti jatkossakin, kunhan laitamme koko porukalla rohkeasti kädet jauhoihin! |  Teksti: Mia Heiskanen

www.fazer.fi/leipurit

Editor Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija