Terveystarkastus hälventää terveyshuolia

Iän karttuessa riski sairastua ja terveyteen liittyvät huolet usein lisääntyvät. Vähintään kerran vuodessa tehtävä terveystarkastus antaa mahdollisuuden havaita terveysriskit ajoissa. Kun tiedät, että terveytesi perusteet ovat kunnossa, voit nauttia tulevista vuosista huolettomammin.

– On aivan luonnollista, että iän karttuessa terveyteen liittyvät huolet lisääntyvät, sillä iän myötä riski sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa. Ikä on siis suurin yksittäinen riskitekijä, Joni Suomi, sisätautien erikoislääkäri Terveystalosta muistuttaa.

Suomen mukaan esimerkiksi muistisairaudet lisääntyvät iän myötä. – Muistin heikkenemiseen tulee suhtautua vakavasti, sillä sen taustalta voi löytyä muistisairaus eli dementia. Muistisairauden varhainen tunnistaminen on tärkeää, koska ajoissa aloitetulla hoidolla voidaan parantaa merkittävästi arjesta selviytymistä.

Huimaus ja kaatuilukin yleistyvät iän myötä. – Syyt toistuvien kaatumisten taustalta tulee tunnistaa ajoissa ja hoitaa. Murtumien osasyynä voi olla mm. luuston haurastuminen eli osteoporoosi, jonka sairastumisen riski lisääntyy ikääntyvillä naisilla.

Aktiivisuus kannattaa

Miten riskejä voi ennaltaehkäistä? – Peruslähtökohtia ovat terveellinen ruokavalio, tupakoimattomuus, kohtuullinen alkoholin käyttö, ylipainon välttäminen ja liikunta.

On myös tärkeää pitää itsensä aktiivisena ja antaa aivoille haasteita työelämän jälkeen. Ei siis kannata passivoitua sohvan ja tv:n ääreen, Suomi muistuttaa.

Kerran vuodessa terveystarkastukseen

Suomen mukaan terveystarkastuksessa kannattaa käydä vähintään kerran vuodessa. – Vaikka itsensä kokeekin terveeksi, saattaa taustalla olla joku piilevä sairaus. Esimerkiksi verenpainetauti voi olla piilevänä pitkään, sillä ihminen ei yleensä tunne koholla olevaa verenpainetta. Jos kohonnut verenpaine todetaan, sitä pitää lähteä aktiivisesti hoitamaan. Näin voidaan ehkäistä sydän- ja verenpainetaudin sekä aivoinfarktin riski.

Terveystalon tarkastuksesta saa terveydentilan kuvan

Terveystalossa onkin tarjolla terveyden vuositarkastus, joka sisältää hoitajan tekemän terveystarkastuksen, keskeisimmät laboratoriotutkimukset ja suosituksen mahdollisista jatkotoimenpiteistä. – Hoitajan vastaanotolla käydään läpi laboratoriotutkimusten tulokset, saadaan ohjausta terveyden ylläpitoon ja sairastumisen ennaltaehkäisyyn. Hoitaja mittaa verenpaineen, pulssin, pituuden, painon, painoindeksin ja vyötärönympäryksen. Tämä on hyvin helppo tapa selvittää oman terveytensä perustilanne, Suomi toteaa. Teksti: Editori.fi

Yhteydenotot: Terveystalo Oy, p.030 6000

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Terveystalossa palvelee 6500 terveydenhuollon ammattilaista, yleislääkäreistä lähes kaikkien erikoisalojen lääkäreihin, 150 lääkärikeskuksessa ja 18 lääkärikeskus-sairaalassa ympäri Suomea. Lääkäri- ja asiantuntijapalveluiden lisäksi tarjoamme monipuolisia tutkimuspalveluita.

Lainaukset

On tärkeää pitää itsensä aktiivisena ja antaa aivoille haasteita työelämän jälkeen. Ei siis kannata passivoitua sohvan ja tv:n ääreen
Joni Suomi, sisätautien erikoislääkäri, Terveystalo