Elisa sai 26 GHz:n 5G-huutokaupassa tavoittelemansa taajuudet

ELISA OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 8.6.2020 KLO 14.13

Suomen 26 GHz:n taajuushuutokauppa päättyi 8.6.2020. Elisa sai tavoittelemansa määrän taajuuksia, eli 800 MHz. Uudella taajuudella täydennetään Elisan nopeasti laajentuvaa 5G-verkkoa.

lisan maksamien taajuuslisenssien hinta on 7 miljoonaa euroa ja se maksetaan viidessä vuosittaisessa erässä. Lisenssi on voimassa 1.7.2020–31.12.2033. Lisenssimaksu ei vaikuta Elisan taloudelliseen asemaan tai osingonmaksukykyyn.

5G-palveluiden edelläkävijänä tunnettu Elisa avasi maailman ensimmäisen 5G-verkon 2018 Tampereelle, ja varsinaiseen toimintaan 5G pääsi vuoden 2019 alussa, kun kaupalliset toimiluvat tulivat käyttöön. Reilussa vuodessa Elisan 5G-verkkoa on rakennettu yhteensä 25 paikkakunnalle Suomessa ja kattavuusalueella asuu jo yli miljoona suomalaista. Elisa tarjoaa asiakkailleen usean eri valmistajan 5G-puhelimia ja -reitittimiä sekä liittymiä 300 Mbps-, 600 Mbps- ja 1 Gbps-nopeuksilla. Elisa toi ensimmäisenä 5G Kotinetti -palvelun asiakkailleen, joka mahdollistaa 5G-yhteyden käyttämisen kodin pääasiallisena internetyhteytenä. Elisan 5G-kartta osoitteessa elisa.fi/kuuluvuus.

Talous- ja rahoitusjohtaja Jari Kinnunen, puh. 050 324 3521
IR-johtaja Vesa Sahivirta, puh. 050 520 5555