Elomatic suunnittelee Greenful Groupille kiertotalouspohjaisen rakennusmateriaalitehtaan

Greenful Group on valinnut Elomaticin suunnittelemaan Riihimäelle kiertotalouspohjaisen tuotantolaitoksen. Tehtaassa tullaan valmistamaan rakennus- ja sisustusmateriaalia, jonka raaka-aineena käytetään 100-prosenttisesti tekstiili-, muovi- ja kumijätettä. Tehdas on ensimmäinen näin suuressa mittakaavassa jätettä kierrättävä tuotantolaitos, ja hankkeen myötä Etelä-Suomen alueella päästään kierrättämään huomattava määrä muovi- ja tekstiilijätettä.

Elomatic Oy ja Greenful Group OÜ ovat allekirjoittaneet 15.3.2022 sopimuksen Riihimäelle sijoittuvan tuotantolaitoksen suunnittelusta. Tehtaassa tullaan valmistamaan täysin kierrätettävää rakennus- ja sisustusmateriaalia, jonka raaka-aineena käytetään 100-prosenttisesti tekstiili-, muovi- ja kumijätettä. Tehdas on ensimmäinen näin suuressa mittakaavassa jätettä kierrättävä tuotantolaitos: siellä tullaan hyödyntämään jopa 50 000 tonnia tekstiilijätettä vuodessa.

Kiertotaloushanke tukee hyvin Elomaticin tavoitetta suunnitella asiakkailleen ratkaisuja, jotka edistävät ekologista kestävyyttä ja parantavat maapallon ilmastoa.

”Tehdassuunnitteluhankkeissa korostuu suunnittelun useiden osa-alueiden yhteistyö. Ilmastonmuutoksen takia meidän täytyy käyttää jätevirtoja tehokkaasti hyväksemme uusien tuotteiden raaka-aineina, ja Greenfulin toiminta on merkittävä askel tätä tavoitetta kohti. Olemme todella iloisia, että Greenful valitsi Elomaticin suunnittelukumppanikseen”, sanoo Elomaticin toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo.

Hankkeen myötä Etelä-Suomen alueella päästään kierrättämään huomattava määrä muovi- ja tekstiilijätettä ympäristöystävällisiksi Greenful-tuotteiksi. Lisäksi hanke kasvattaa kiertotalouteen liittyvää teknologia- ja liiketoimintaosaamista Suomessa.

Hanke toimii myös mallina, kun Greenful laajentaa toimintaansa ja rakentaa 10 tehdasta ympäri Eurooppaa. Elomatic toimii laajennuksessa johtavana suunnittelukumppanina.

”Valintamme oli Elomatic, koska heiltä löytyy laajaa kokemusta monimutkaisista projekteista sekä monialaista suunnitteluosaamista, jota ensimmäisen innovatiivisen tuotantolaitoksemme kehittäminen vaatii. Kyseessä on täysin uusi valmistustekniikka, ja luotamme, että Elomatic saa sen toimimaan heti kerrasta, sillä lisää tehtaita on tulossa seuraavien vuosien aikana. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on vaikuttaa maailman jätemääriin ja parantaa ilmastoamme globaalilla tasolla. Elomatic tulee tukemaan meitä koko matkamme ajan”, sanoo Greenful Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Toomas Allikas

Toomas Allikas, CEO, Greenful Group OÜ

toomas@greenful.com

Patrik Rautaheimo, toimitusjohtaja, Elomatic Oy

patrik.rautaheimo@elomatic.com

Greenfulin missiona on vaikuttaa merkittävästi tekstiilijätteen määrään maailmanlaajuisesti ja tulla jätteenkäsittelyssä alansa johtajaksi. Yrityksen ydinosaamista on teknologian ja innovaatioiden hyödyntäminen tuotteiden valmistuksessa ja markkinoinnissa asiakkaille ympäri maailman. Greenful toimii tällä hetkellä useassa Euroopan maassa.

www.greenful.com

Elomatic Oy on suomalainen insinööri- ja suunnittelutoimisto, joka keskittyy ihmisten ja ympäristön hyvinvointia parantaviin ratkaisuihin. Yksityisomistuksessa oleva yritys työllistää yli 1 100 ammattilaista eri puolilla maailmaa.

Elomaticilla on yli 50 vuoden kokemus teollisuuslaitosten suunnittelusta, minkä lisäksi yritys tarjoaa vaativia asiantuntijapalveluita muun muassa tuottavuuden parantamiseksi, ympäristövaikutusten minimoimiseksi, materiaali- ja energiatehokkuuden parantamiseksi sekä tietojen hallinnan tehostamiseksi.

www.elomatic.com

Avainsanat: