• Etteplan/

Etteplan julkaisee ensimmäisen pilviratkaisunsa tekniseen dokumentointiin – maailman ensimmäinen yksinkertaistetun teknisen englannin SaaS-tuote

Etteplan lehdistötiedote 22.10.2019 klo 9.00

● Yksinkertaistetun teknisen englannin (Simplified Technical English, STE) tarve kasvaa teknisessä dokumentoinnissa maailmanlaajuisesti.
● Suomalaisen Etteplanin HyperSTE-tarkistustyökalun SaaS-versio madaltaa kynnystä kirjoittaa STE-standardin mukaista englantia, mikä parantaa kielen laatua, lisää tuoteturvallisuutta ja alentaa kustannuksia.
● HyperSTE on Etteplanin täysin skaalautuva digitaalinen palvelu.

Englannin kielellä sama asia voidaan ilmaista monella eri tavalla ja käyttäen erilaisia sanoja. Tämä saattaa johtaa erilaisiin tulkintoihin ja jopa väärinkäsityksiin. Haasteen ratkaisemiseksi ilmailuala kehitti jo 1980-luvulla standardin, jota kutsutaan yksinkertaistetuksi tekniseksi englanniksi (Simplified Technical English, STE; ASD-STE100). Se yksinkertaistaa ja harmonisoi englanninkielistä tekstiä sekä tekee siitä helposti ymmärrettävää.

Suomalaisen Etteplanin HyperSTE on englanniksi kirjoitetun teknisen sisällön tarkistustyökalu. Se on suunniteltu parantamaan laatua, selkeyttä ja johdonmukaisuutta STE-standardin mukaisesti. Tähän asti Etteplan on käyttänyt HyperSTE:tä parantaakseen teknisen dokumentaation laatua asiakkailleen, joille on myyty paikallisesti asennettavia lisenssejä vuodesta 2012.

Nyt julkaistava uusi SaaS-versio on maailman ensimmäinen pilvipohjainen STE-ratkaisu. Sitä voivat käyttää niin kaikenkokoiset organisaatiot kaikilla toimialoilla kuin yksittäiset kirjoittajatkin.

”STE-standardi on paras tapa kirjoittaa englanniksi teknistä sisältöä, jota on helppo ymmärtää. Näemme tarpeen parantaa teknisen dokumentaation laatua maailmanlaajuisesti ja siksi haluamme tuoda HyperSTE:n saataville myös pilvessä”, Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki sanoo.

Sitä mukaa kuin informaatiovirrat maailmassa kasvavat kasvaa myös teknisen kirjoittamisen tarve. Euroopan teknisen viestinnän järjestö Tekom suosittelee, että missä tahansa teollisessa yrityksessä 1,3 prosentin osuuden henkilöstöstä tulisi olla teknisiä kirjoittajia. Ohjelmistoalalla luku on 3,5 prosenttia. Koska Suomen teknologiateollisuudessa on noin 320 000 työntekijää, teknisiä kirjoittajia pitäisi olla 4000–6000. Lisäksi muutkin ammattilaiset kirjoittavat englanniksi, mikä kasvattaa STE-ratkaisun potentiaalia.

”Julkaisu on askel eteenpäin teknisen dokumentaation liiketoimintamme digitalisoinnissa. SaaS-ratkaisuna se on myös täysin skaalautuva liiketoimintamalli. Näemme tuotteelle suuren markkinapotentiaalin esimerkiksi Intiassa ja Kiinassa”, Juha Näkki sanoo.

SaaS madaltaa kynnystä STE:n käytön aloittamiseen

STE:tä käytetään maailmanlaajuisesti teollisuuden dokumentoinnissa turvallisuuden ja oikean ymmärtämisen varmistamiseksi riippumatta siitä, onko englanti lukijalle äidinkieli vai vieras kieli. STE:n käyttö on pakollista ilmailu- ja puolustusteollisuudessa.

”HyperSTE:n SaaS-versio madaltaa kynnystä STE:n käytön aloittamiseen myös useilla muilla toimialoilla, mukaan lukien raskaat laitteet, lääketiede, puolijohteet, ohjelmistot ja kuluttajatuotteet”, sanoo Petri Ikonen, Etteplanin Solutions & Technologies -organisaation johtaja.

Etteplanin asiakkaat ovat raportoineet merkittävistä säästöistä HyperSTE:n avulla. STE-standardi ei salli monimutkaisia ilmaisuja, jotka ymmärretään helposti väärin. Tämän seurauksena teksti lyhentyy noin 30 %, mikä myös vähentää käännösten ja painotuotteiden kustannuksia.

HyperSTE:n SaaS-versio on helppo, nopea ja edullinen

HyperSTE on tehty tekniseen kirjoittamiseen, mutta sen epäsuora arvo on paljon laajempi. Monissa tilanteissa helppolukuinen ja käyttäjäkeskeinen dokumentaatio on kriittisen tärkeää.

”Esimerkiksi erilaisten huolto-ohjeiden on oltava ehdottoman selkeitä väärinkäsitysten välttämiseksi. Tämän mahdollistamisessa HyperSTE on olennainen. Voimme sanoa, että HyperSTE:n ansiosta kaikki voivat tuntea olonsa turvallisemmaksi vaikkapa lentokoneeseen noustessaan”, Petri Ikonen sanoo.

HyperSTE:tä käyttävät menestyksekkäästi päivittäin niin useat yritykset kuin yli 600 Etteplanin omaa asiantuntijaa.

HyperSTE antaa kirjoittajalle välitöntä palautetta sekä esittää luokituksia ja raportteja tekstin standardinmukaisuudesta. Se tarkistaa tyylin ja kieliopin STE-standardin ohjeiden mukaisesti ja antaa käyttäjien luoda mukautettuja sanakirjoja. Järjestelmänvalvojille SaaS-versio mahdollistaa keskitetyn ja yksinkertaisen käyttäjien ja lisenssien hallinnan, useita sanakirjoja sekä terminologian ja lauseiden tietokantoja. Edelleen HyperSTE täytyy asentaa lisäosana tekstinkäsittelyohjelmaan, mutta itse tarkistusprosessi ja asetusten määrittely tapahtuvat pilviportaalissa.

Uusi pilvipohjainen HyperSTE on saatavana kolmena versiona: Basic, Professional ja Enterprise. Kuukausimaksu käyttäjää kohti on Basic-versiolla 35 euroa ja Professionalilla 75 euroa. Enterprise-versio hinnoitellaan räätälöidysti.

HyperSTE:n SaaS-versio on saatavana osoitteessa HyperSTE.com.

Juha Näkki, toimitusjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 2077

Petri Ikonen, johtaja, Solutions & Technologies, Etteplan, puh. +358 50 386 7253
Berry Braster, teknologiajohtaja, HyperSTE, Etteplan, puh. +31 62705 4431 tai +1 806 500 9262
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2018 Etteplanin liikevaihto oli noin 236 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com