• Etteplan/

Siemens Industrial Turbomachinery AB valitsi Etteplanin kumppanikseen 3D-tulostuksen suunnittelussa

Siemens Industrial Turbomachinery AB:n ensisijainen suunnittelukumppani (Preferred Partner) Etteplan on saanut kaasuturbiinin apujärjestelmien uusien osien ja sovelluksien materiaalia lisäävän valmistuksen (Additive Manufacturing, AM) eli 3D-tulostuksen suunnittelua koskevan tilauksen.

Siemens Industrial Turbomachinery AB, jonka pääkonttori sijaitsee Finspångissa Ruotsissa, on materiaalia lisäävän valmistuksen edelläkävijöitä. Yritys on viime vuosina ottanut materiaalia lisäävää valmistusta käyttöön useiden kaasuturbiinin metallikomponenttien prototyyppivalmistuksessa, korjauksissa ja sarjavalmistuksessa.

- Vankka suunnitteluosaamine, asiantuntemus 3D-tulostettavien kohteiden tunnistamisessa sekä vahva sitoutuminen olivat avaintekijöitä, joiden perusteella valitsimme Etteplanin kumppaniksemme apujärjestelmiä koskevassa materiaalia lisäävässä valmistuksessa, Siemens Industrial Turbomachinery AB:n materiaalia lisäävän valmistuksen tuotantopäällikkö Henrik Tölander toteaa.

Etteplan, jonka palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut, uskoo materiaalia lisäävän valmistuksen muuttavan suunnittelun tulevaisuutta.

- Tavoitteemme on tukea innovatiivisilla materiaalia lisäävän valmistuksen suunnittelupalveluillamme vaativien tuotteiden valmistusta siten, että tuotantoajat lyhenevät, komponenttien paino tai koko sekä valmistettavien, varastoitavien ja huollettavien osien määrä pienenee. Samalla minimoimme jätteen määrän ja ympäristövaikutukset, Etteplanin Keski- ja Länsi-Euroopan liiketoiminnoista vastaava johtaja, Mikael Vatn, sanoo.

Lisätietoja antavat:

Mikael Vatn
Liiketoimintajohtaja, Keski- ja Länsi-Eurooppa, Etteplan
Puh. +46 708 81 4820

Outi Torniainen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Etteplan

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja  IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2017 Etteplanin liikevaihto oli noin 215 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 000 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Avainsanat: