Afrikan markkinalla menestynyt Nocart Oy:n Vesa Korhonen nappasi EY:n yrittäjäkilpailun voiton – lähtee Monacoon yrittäjyyden MM-kisoihin

Lahtelaisen Nocart Oy:n Vesa Korhonen vei Suomen EY Entrepreneur of the Year 2017 -kilpailun voiton myöhään perjantai-iltana järjestetyssä EY Entrepreneur of the Year 2017 -juhlagaalassa. Voittajan valinnut tuomaristo inspiroitui Korhosen menestystarinasta, jonka ytimessä on kestävän kehityksen tukeminen. Gaalassa jaetiin myös neljä tunnustuspalkintoa sekä palkittiin yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut kasvuyrittäjä.

Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun finaali päättyi näyttävästi perjantaina 3. marraskuuta Helsingissä Suvilahden Kattilahallissa järjestettyyn juhlagaalaan, jossa valittiin vuoden 2017 paras yrittäjä. Suomen EY Entrepreneur of the Year 2017 -tittelillä palkittu Vesa Korhonen on luotsannut vuonna 2010 perustamaansa Nocart Oy:tä menestyksekkäästi. Yritys toteuttaa ja suunnittelee uusiutuvaan energiaan ja paikallisiin energialähteisiin pohjautuvia energiaratkaisuja ja voimaloita. Ne korvaavat useissa tapauksissa kalliin ja saastuttavan energiaratkaisun ympäristöystävällisellä vaihtoehdolla. Korhosen Nocart edistää liiketoimintansa kautta kestävää kehitystä etenkin Afrikan ja Kaakkois-Aasian maissa, joista tällä hetkellä tulee noin 95 % yrityksen liikevaihdosta. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Lahdessa ja liikevaihto oli vuonna 2016 yli 12 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli reilut 200 prosenttia, ja myös tulevaisuuden näkymät ovat erittäin kasvujohteiset.

- Vesa Korhonen luotsaa upeaa ja vastuullista globaalia menestystarinaa. Hän on onnistunut pääsemään vaikeille markkinoille suomalaisella osaamisella ja verkostoitumiskyvyllään. Suomalainen yritys, jonka päämarkkina-alue sijaitsee Afrikassa, on varsin harvinainen. Yritys on monikertaistanut liikevaihtonsa vuosittain ja tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset ja kannattavasti kasvavat. Tuntuu todella hyvältä palkita kirkkaimmalla mitalilla suomalainen insinööriosaaminen ja menestystarina, jonka ytimessä lepää kestävän kehityksen tukeminen, sanoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Enston hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen.

Maailman ainoan kaikilla mantereilla käytävän EY:n kansainvälisen yrittäjäkilpailun tavoitteena on kannustaa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä kasvuhakuiseen ja vastuulliseen yrittäjyyteen sekä nostaa esiin inspiroivia tarinoita. Voittonsa myötä Korhonen tulee edustamaan Suomea yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailussa ensi vuoden kesäkuussa Monacossa. Hän kilpailee EY World Entrepreneur of the Year -tittelistä noin 60 muun maavoittajan kanssa.

Useita tunnustuksia suomalaisyrittäjille

Korhosen lisäksi tuomaristo halusi palkita perjantaina myös muita finaaliin yltäneitä yrittäjiä ja antoi Vuoden Nuori Yrittäjä 2017 -palkinnon LeaseGreen Group Oy:n Juho Rönnille ja Tomi Mäkipellolle. LeaseGreen on cleantech-palveluyritys, joka parantaa kiinteistöalalla toimivien asiakkaittensa energiatehokkuutta ja energiaomavaraisuutta. Tuomaristo vaikuttui LeaseGreenin markkinoille tuomasta uudesta ajattelumallista ja täysin uniikista palvelusta sekä alkutaipaleen huikeasta kasvuvauhdista. Yrityksen liikevaihto on kasvanut parissa vuodessa yli 2 000 % ja ylsi viime vuonna jo liki 15 miljoonaan euroon. Yleisöäänestyksen tuloksena Rönni ja Mäkipelto pokkasivat myös Yleisön suosikki -palkinnon.

Yousicianin Christoph Thür ja Mikko Kaipainen saivat tuomaristolta puolestaan Born Global Award 2017 -tunnustuksen. Yrittäjäkaksikko on oivaltanut globaalin haasteen ja nähneet siinä mahdollisuuden: musiikin oppimiseen liittyvät vaateet ovat yhteneväiset riippumatta siitä, missä päin maailmaa toimitaan. Yousician-oppimissovelluksen avulla miljoonat eritasoiset soittajat oppivat oikean instrumentin soittamisen. Myös yrityksen liikevaihdon kehitys on ollut huima – se kolminkertaistui viime vuonna 10 miljoonaan euroon vuoteen 2015 verrattuna.

Illan aikana palkittiin myös Sievin Jalkine Oy:n Juha Jokinen, jolle ojennettiin Suomi 100 -erikoispalkinto. Tuomaristoa puhutteli Sievin Jalkineen kyky tehdä se, minkä piti olla mahdotonta: yritys valmistaa kaikki turva- ja vapaa-ajanjalkineensa Suomessa, Sievissä ja Oulaisissa, vaikka toimiala on erittäin työvoimavaltainen. Myös yrityksen vahva ja kannattava kasvu tekivät tuomaristoon vaikutuksen.

Joensuulainen Broman Group palkittiin Vuoden Perheyrittäjä -tunnuspalkinnolla. Palkinto ojennettiin perustaja Väinö H. Bromanille sekä ja nykysukupolven edustajille Eero ja Harri Bromanille.

- Tänä vuonna kilpailumme täyttää 15 vuotta ja Suomi 100 vuotta. Näiden juhlavuosien kunniaksi halusimme valita Vuoden Perheyrittäjä -palkinnon saajan kaikkien kilpailuvuosien aikana kilpailuun osallistuneiden perheyritysten joukosta. Meille on tärkeää nostaa kasvuyrittäjien rinnalle yrittäjäperheitä, jotka ovat luotsanneet menestyneitä yrityksiä ja tukeneet yhteiskuntaamme jo vuosikymmenten ajan. Bromaneille annettu Vuoden Perheyrittäjä -palkinto ja Juha Jokiselle ojennettu Suomi 100 -erikoispalkinto kuvastavat tätä yrittäjien tekemää pitkäjänteistä työtä maamme eteen, sanoo Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja Juha Hilmola EY:ltä.

- Haluan onnitella kaikkia finaaliin yltäneitä rohkeita yrittäjiämme sekä tänä iltana palkinnon saaneita. Jokainen heistä on näyttänyt esimerkillään, että Suomessa kasvaa kannattavia, menestyviä yrityksiä, joista jokainen suomalainen voi olla ylpeä. Suomi on hyvässä kasvuyrittäjävedossa kohti uutta vuosisataa! jatkaa Hilmola.

Finaalissa ehdolla olleet muut yrittäjät olivat Sofigate Oy:n Juha Huovinen, Jari Raappana ja Sanna Siniketo, Jungle Juice Bareistaan tutun Smoothie Heaven Oy:n Noora Fagerström, Fira Group Oy:n Jussi Aho, Classic Pizza Restaurantin Juha Toivanen ja Merja Rahkola-Toivanen, Volter Oy:n Jarno Haapakoski, Synkronitalo/Synkroni Oy:n Mikko Ahola, Talenom Oyj:n Harri Tahkola, Heikkinen Yhtiöt Oy:n Jarmo Heikkinen sekä Kyrö Distillery Companyn eli Rye Rye Oy:n Miika Lipiäinen.

Päätökset palkituista yrittäjistä teki riippumaton tuomaristo. Sen jäsenet edustavat kukin omien alojensa huippuasiantuntemusta ja kokemusta. Puheenjohtaja Marjo Miettisen lisäksi kahdeksan hengen tuomaristoon kuuluvat mm. Slushin perustajajoukkoon kuuluva start up -yrittäjä Miki Kuusi ja viime vuonna kilpailun voittanut Ponssen Juha Vidgrén. Tuomaristo arvioi voittajaa pohtiessaan muun muassa yrittäjähengen, taloudellisten tulosten, strategian, toimintatapojen ja innovatiivisuuden lisäksi yrittäjän ansioita vastuullisemman ja paremman maailman rakentamiseksi.

Kuvia voittajista: https://akifoto2.1g.fi/kuvat/eygaala2017/

Mikä EY Entrepreneur of the Year –kilpailu (EoY)?

• EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille.
  • Maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla.
  • Monesta muusta yrittäjäkilpailusta poiketen, EoY pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin. Laajoissa haastatteluissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden kautta, taloudelliset tunnusluvut on vain yksi osa. EY tutustui kevään 2017 aikana yli 500 kandidaattiyritykseen. Näistä 58 valikoitui haastatteluprosessiin sekä tuomariston arvioitavaksi.
  • Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien, maailmalla vuodesta 1986.
  • Päätökset voittajista tekee järjestäjistä riippumaton kahdeksanhenkinen tuomaristo. Katso kaikki kisan tuomarit täältä http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-Year-kasvuyrittajakilpailu-tuomaristo
  • 10.10. palkittiin Suomen kilpailun viiden maantieteellisen alueen voittajat ja EoY-kilpailun finalistit: Uusimaa, Itä-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjois-Suomi sekä Häme ja Keski-Suomi. Lue lisää: http://www.ey.com/fi/fi/newsroom/news-releases/20171010---tiedote---eoy_2017_aluevoittajat
  • 3.11. Suomen EY Entrepreneur of the Year 2017 -voittajaksi valittiin Vesa Korhonen, Nocart Oy.
  • Kesäkuussa 2018: Vesa Korhonen edustaa Suomea maailmanlaajuisessa EY World Entrepreneur of the Year -kilpailussa Monte Carlossa.
  • Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun pääyhteistyökumppaneita ovat Evli Pankki ja työeläkevakuutusyhtiö Elo.
  • Kilpailusta lisätietoa täällä: http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-year-kasvuyrittajakilpailu

Lisätietoja:

Laura Uuttu-Deschryevere, EY Entrepreneur of the Year –päällikkö, laura.uuttu-deschryvere@fi.ey.com, 040 717 6415
Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year –johtaja,
juha.hilmola@fi.ey.com, 040 540 8963
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, katriina.puro@fi.ey.com, 0400 791 537

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.