Bio- ja lääketieteiden valmistauduttava Pohjoismaissa kasvavaan globaaliin kilpailuun

EY:n pohjoismaista bio- ja lääketieteiden toimialaa käsittelevän raportin mukaan ala on vahva ja elinvoimainen, ja alalla on käynnissä useita innovatiivisia projekteja. Toimialalla on kuitenkin edessään haasteita globaalissa ympäristössä kiihtyvän kilpailun kanssa.

EY:n ”Nordic Life Sciences Sector Study 2014” -raportin mukaan bio- ja lääketieteiden toimialan liikevaihto Pohjoismaissa oli 11,3 miljardia euroa vuonna 2013. Lääketeollisuus muodostaa tästä 7,3 miljardia ja bioteknologia 3,98 miljardia.

Pohjoismaissa käynnistettiin viime vuonna 450 projektia uusien lääkkeiden kehittämiseksi, mikä on alueen väkilukuun suhteutettuna hyvä tulos. Valtaosa uusien lääkkeiden tuotekehityksestä, 80 prosenttia, tapahtuu Ruotsissa ja Tanskassa. Uusien projektien määrässä Ruotsi oli Euroopan kuudenneksi aktiivisin markkina ja Tanska seitsemänneksi aktiivisin. Norja ja Suomi olivat järjestyksessä kolmastoista ja viidestoista.

Pohjoismaiden menestys alalla on raportin mukaan seurausta korkeasta koulutustasosta, kehittyneestä infrastruktuurista, innovaatiopanostuksista sekä tutkimusmäärärahojen hyvästä tasosta.

Monialainen yhteistyö tarpeen globaalissa kilpailussa

- Uskomme, että Pohjoismaiden tutkimusklusterit hyödyttävät alaa. Niiden suuri määrä on kuitenkin haaste, minkä lisäksi ne keskittyvät eri asioihin. Yhteiset suuntalinjat sekä tiiviimpi yhteistyö klustereiden, tutkimuslaitosten, valtion, kuntien sekä elinkeino-elämän kesken voisi tukea alan kehitystä tulevaisuudessa, kommentoi EY:n bio- ja lääketeollisuuden toimialajohtaja Staffan Folin.

Toimialalla on edessään haasteita sekä Pohjoismaissa että globaalisti. Terveydenhuoltojärjestelmän kasvavat paineet ja teknologinen kehitys tekevät alan riippuvaiseksi innovatiivisista liiketoimintamalleista toiminnan tehostamiseksi ja tutkimusprojektien nopeammaksi kaupallistamiseksi. Raportin mukaan Pohjoismaiden kannattaisi myös tuoda vahvemmin esille alan menestystarinoita houkutellakseen investointeja alueelle.

Tutkimuksesta

EY:n raportti ”Nordic Life Sciences Sector Study 2014” toteutettiin kesä-elokuun aikana 2014 ja se perustuu markkina-analyysiin sekä toimialan pohjoismaisten päättäjien haastatteluihin. Tutkimus arvioi toimialan mahdollisuuksia ja haasteita suhteutettuna yhteiskunnalliseen kehitykseen, tuotekehitykseen sekä rahoitukseen. Raportti julkistettiin 9.9.2014 Nordic Life Science Days 2014 -tapahtumassa Tukholmassa yhdessä SwedenBIOn kanssa.

Tutkimus on ladattavissa oheisesta linkistä: EY Nordic Life Sciences sector study 2014

Lisätietoja

Sakari Helminen, partner, EY, puhelin 040 545 4683, sähköposti sakari.helminen@fi.ey.com
Tom Edelman, lakiasiantuntija, EY, puhelin 0400 979 067, sähköposti tom.edelman@fi.ey.com
Jon Paavilainen, viestintä, EY, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti, joka tarjoaa Suomessa lisäksi liikejuridiikan palveluita. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.