Dynaset, Oilon ja Pihlajalinna Entrepreneur of the Year -kasvuyrittäjäkilpailun finaaliin

Hämeen ja Keski-Suomen parhaat kasvuyrittäjät palkittiin tänään Tampereella Entrepreneur of the Year -aluekilpailutapahtumassa. Vuoden 2011 parhaan kasvuyrittäjän tittelistä jatkavat kisaamista ylöjärveläisen Dynaset Oy:n Reijo Karppinen, lahtelaisen Oilon Oy:n Päivi Leiwo-Svensk ja tamperelaisen Pihlajalinna Oy:n Mikko Wirén.

Tampereella tänään järjestetty tapahtuma oli ensimmäinen vuoden 2011 Entrepreneur of the Year - aluekilpailuista. Kasvuyrittäjyyden Suomen mestaruudesta kisasi tänä vuonna yrittäjiä 40 yrityksestä, joista seitsemän Hämeestä ja Keski-Suomesta. Tänään palkitut yrittäjät nousivat myös valtakunnalliseen loppukilpailuun, joka käydään marraskuun alussa.

Dynaset on hydrauliikka-alan pioneeri

Reijo Karppisen yritys Dynaset Oy on pioneerina luonut omat tuotteensa ja jopa oman toimialan. Ylöjärveläinen yrittäjä vakuutti Entrepreneur of the Year -kilpailun tuomariston erityisesti innovatiivisuudellaan ja vahvalla kansainvälisyydellään.

– Dynaset on oman erikoisalansa markkinajohtaja, joka on kasvanut koko 25-vuotisen toimintansa ajan oman tuoteperheensä kautta. Dynasetin tuotteita viedään yli 40 maahan ja yhtiö on perustanut toimipisteitä Suomen lisäksi Australiaan, Yhdysvaltoihin ja Kiinaan. Yrityksen menestystä siivittää myös Reijo Karppisen vahva yrittäjäpersoona ja se, että hän panostaa henkilöstön tyytyväisyyteen ja viihtyvyyteen, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja ja tuomariston sihteerinä toiminut Mikko Rytilahti Ernst & Youngilta summaa.

Oilon vie suomalaista cleantech-osaamista maailmalle

Lahtelaisella cleantech-yritys Oilonilla on teollisuuslaitokset myös Hollolassa ja Kiinan Wuxinissa. Oilon perustikin tuotannollisen yrityksen Kiinaan jo vuonna 2002, vuosia ennen kuin monet muut suomalaiset yritykset suuntasivat Kiinan-markkinoille.

– Oilonin Päivi Leiwo-Svensk on osoittanut rohkeutensa ja ennakkoluulottomuutensa kansainvälistymisensä kautta. Oilon on tehnyt myös hienoja tuoteinnovaatioita ja uudet puhtaan energian innovaatiot tuovat mitä todennäköisimmin yritykselle vielä lisää kasvua. Ihailtavaa on myös Päivi Leiwo-Svenskin pitkäjänteisyys ja arvot, joilla hän johtaa yritystään, Rytilahti kommentoi.

Pihlajalinna tuottaa eettisiä terveydenhoitopalveluita

Terveyshuollon palveluita tarjoava Pihlajalinna on kasvanut vahvasti laajentamalla palvelutarjontaansa ja tekemällä uusia palveluinnovaatioita. Pihlajalinnan Mikko Wirén menestyi kilpailussa jo vuonna 2007 voittamalla tuolloin alle 35-vuotiaalle kasvuyrittäjälle myönnetyn Young Entrepreneur of the Year
-erikoispalkinnon.

– Pihlajalinna on edelläkävijä kuntien ulkoistamien palveluiden tuotannossa ja tarjoamisessa. Kuluneen 10 vuoden aikana Mikko Wirén on ollut mukana luomassa parempia hoitokäytäntöjä suomalaiseen perusterveydenhuoltoon, työterveyshuoltoon ja erikoissairaanhoitoon. Samalla on panostettu vahvasti toiminnan eettisyyteen, työntekijöiden työskentelyolosuhteisiin ja potilaan hoitokontaktiin. Pihlajalinna on oivallinen esimerkki siitä, että tekemällä asiat hyvin ja oikein voi tehdä myös tehokasta liiketoimintaa, Rytilahti summaa.

Suomen paras kasvuyrittäjä Entrepreneur of the Year 2011 valitaan 4.11.

Entrepreneur of the Year -kasvuyrittäjäkilpailun muut aluekilpailutapahtumat järjestetään lokakuun aikana Turussa, Oulussa ja Helsingissä. Kussakin aluekilpailutapahtumassa palkitaan alueellinen parhaimmisto. Aluevoittajat jatkavat valtakunnalliseen finaaliin, jossa he kisaavat keskenään kolmessa eri toimialasarjassa (kauppa, tuotanto ja palvelut). Suomen Entrepreneur of the Year ja Young Entrepreneur of the Year julkistetaan loppukilpailun huipentavassa juhlagaalassa Helsingissä 4.11.2011.

Mikko Rytilahti, KHT, partneri, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 578 6742, sähköposti mikko.rytilahti@fi.ey.com

Jenni Pekkinen, viestintäpäällikkö, Ernst & Young Oy, puhelin 050 582 4323, sähköposti jenni.pekkinen@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Entrepreneur of the Year

Ernst & Young Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville kasvuyrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa kasvuyrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.