Ernst & Young: Euroalueen talous takaisin kasvuun vuoden 2013 puolivälissä, Suomen vahvuutena vienti kasvumarkkinoille

Ernst & Youngin uuden talousennusteen mukaan euroalueen talous kutistuu 0,5 prosentilla vuonna 2013, mutta alueen talous palaa kasvuun vuoden puolivälissä. Kasvu euroalueella pysyy keskimäärin 1,4 prosentin tasolla vuosina 2014–2017. Suomen taloudelle ennuste arvioi tänä vuonna 0,2 prosentin laskua, joka kuitenkin kääntyy 1,6 prosentin kasvuksi ensi vuonna.

Suomi kasvaa lähivuosina useimpia euromaita nopeammin vahvan kasvumarkkinoille suuntautuvan viennin ansiosta. Vain 30 prosenttia Suomen viennistä vuonna 2012 suuntautui euroalueelle. Vuosille 2015–2017 ennuste arvioi keskimäärin 2,4 prosentin kasvua. Pohjoismaista Ruotsi ja Norja elpyvät vuoden 2013 jälkeen Suomea ja Tanskaa nopeammin.

Vaikka pörssikurssit ovat kohonneet Suomessa vuoden 2012 heinäkuusta 25 prosentilla, yritysten luottamus ja kapasiteetin käyttöaste pysyvät matalalla. Siksi ennuste odottaa investointien jatkavan laskuaan myös vuonna 2013.

Välillisten verojen korotukset pitävät inflaation yli 2 prosentin tasolla syöden kotitalouksien ostovoimaa. Yksityisen kulutuksen kasvun ennustetaan jäävän tänä vuonna 0,5 prosenttiin ja yltävän yli kahden prosentin kasvuvauhtiin vasta ensi vuonna veronkorotusten vaikutusten hälventyessä. Ennuste arvioi Suomen julkisen talouden yhdeksi euroalueen terveimmistä samalla, kun hallitus on leikkaamassa budjetista 2,7 miljardia keskipitkällä aikavälillä.

- Vaikka tehottomia yritystukia sopiikin karsia, on huolehdittava, etteivät suomalaisen elinkeinoelämän toiminta- ja tuotantoedellytykset kärsi hallituksen leikkausten vaikutuksesta. On tärkeää säilyttää mahdollisuus elvyttäviin toimenpiteisiin, joita voitaisiin suunnata esimerkiksi tukemaan suomalaisyritysten vientiä ja laajenemista kasvumarkkinoille, Suomen Ernst & Youngin toimitusjohtaja Harri Pärssinen kommentoi.

Tutkimuksesta

Ernst & Young Eurozone Forecast, Spring Edition March 2013. Oxford Economics -tutkimusyhtiön laatima Eurozone Forecast -ennuste perustuu Euroopan keskuspankin laatimaan malliin euroalueen taloudesta. Ennustetta tehtäessä on noudatettu samaa metodologiaa, jota EKP käyttää laatiessaan oman neljännesvuosittaisen ennusteensa euroalueen talouskehityksestä. Euroalueen raportti ja kaikki 17 maaraporttia ovat ladattavissa osoitteessa http://www.ey.com/eef. Pääraportti ja Suomen osuus ovat ladattavissa allaolevista linkeistä.

Ernst & Young Eurozone Forecast Spring 2013 Finland

Ernst & Young Eurozone Spring 2013 Main Report

Lisätietoja

Harri Pärssinen, toimitusjohtaja, Ernst & Young, puhelin 040 553 9830, sähköposti harri.parssinen@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.