Ernst & Young: euroalueen toipuminen hitaampaa kuin kertaakaan 1970-luvun jälkeen

Ernst & Youngin maaliskuun Eurozone Forecast -talousennusteen mukaan euroalueen vuosi 2012 on haastava, mutta paluu hitaan kasvun tielle tapahtuu vuonna 2013. Hidaskin talouskasvu edellyttää Euroopan keskuspankilta valmiutta alentaa korkotasoa entisestään sekä hankkia alueen reunamaiden valtionobligaatioita.

Eurozone Forecast ennustaa euroalueen bruttokansantuotteen kasvun laskevan jopa -0,5 prosenttiin vuonna 2012. Vuodelle 2013 odotetaan noin yhden prosentin BKT:n kasvua ja vuosille 2015–2016 kahden prosentin kasvua.

– Vaikka euroalueen odotetaan toipuvan taantumasta hitaammin kuin kertaakaan 40 vuoteen, viimeaikaisten korjaustoimien jälkeen näkyy jo heikkoa valoa tunnelin päässä. Varsinainen toipuminen tulee kuitenkin ennusteemme mukaan viemään aikaa ja hitaan kasvun odotetaan alkavan vasta vuonna 2013, kommentoi Ernst & Youngin toimitusjohtaja, KHT Harri Pärssinen.

Suomen talouskasvu hiipuu – työttömyyden ei odoteta lisääntyvän

Myös Suomen osalta talousennustetta on tarkistettu alaspäin edellisen, joulukuussa 2011 julkaistun, Eurozone Forecastin jälkeen. Tuore talousennuste arvioi Suomen bruttokansantuotteen kasvun hidastuvan 0,7 prosenttiin. Kasvun hidastumisesta huolimatta Suomen talouden arvioidaan olevan suhteellisen hyvässä kunnossa.

– Talousennusteemme mukaan näyttäisi siltä, että taloudellinen aktiivisuus on alkanut hiipua Suomessakin, eikä tilanteeseen odoteta lähitulevaisuudessa parannusta. Erityisesti valmistava teollisuus kärsii Suomessa talouskasvun heikentymisestä. Euroalueen talouden näkymät heijastuvat Suomen kotimarkkinoille, hidastaen niin yritysten investointivalmiutta kuin rekrytointejakin. Suomessa työttömyyden ei kuitenkaan odoteta lisääntyvän vaan työttömyysaste pysyy ennusteemme mukaan 7,8 prosentissa myös haastavan vuoden 2012 ajan, Pärssinen arvioi.

Vuoden 2012 jälkeen Suomen talousnäkymät ovat ennusteen mukaan valoisammat. Euroalueen talouden siirtyessä heikon kasvun uralle Suomi hyötyy erityisesti hyvässä kunnossa olevasta finanssisektoristaan, alhaisesta velkaantumistasosta, tuotteliaasta työvoimasta sekä suhteellisen alhaisista työllisyyskustannuksista.

Talouden haasteet lainasääntelyssä ja kuluttajien luottamuksessa

Ernst & Youngin ennusteen mukaan euroalueen talouden suurimmat haasteet löytyvät julkisen talouden vakauttamisesta sekä pankkien tiukentuneista lainaehdoista. Vaikka finanssimarkkinoiden elpymiseen on panostettu, ennusteen mukaan vaikuttaisi siltä, että suurin osa EKP:n pankeille ja rahoituslaitoksille lainaamista varoista ei ole hyödyttänyt laajemmin kansantaloutta.

– Pankit sinnittelevät edelleen tiukentuneen sääntelyn ja omien tunnuslukujensa kanssa. Niin kauan kun tilanne säilyy entisellään ja lainaamisen ehdot pysyvät tiukkoina, yrityksillä on rajalliset mahdollisuudet tehdä investointeja. Tilanne heijastuu luonnollisesti myös kotitalouksien kulutusvalmiuteen, Pärssinen huomauttaa.

Euroalueen yritykset edelleen hyvässä kunnossa

Eurozone Forecast ennustaa kulutuksen ja investointien heikentyvän sekä uusien työpaikkojen syntymisen hidastuvan useimmissa euroalueen maissa. Euroalueen työttömien lukumäärän odotetaan kasvavan jopa 18,2 miljoonaan. Mikäli yritysten luottamus alueen talouteen palautuu nopeasti, työttömyyslukujen odotetaan kääntyvän positiivisempaan suuntaan nopeastikin.

Suurista talousalueista vain Saksassa kulutuskäyttäytyminen näyttäisi kääntyvän huomattavaan kasvuun vielä vuoden 2012 aikana. Saksaankin kasvua ennustetaan vasta vuoden loppupuolella.

– Epävakaasta taloustilanteesta huolimatta valtaosa suurista eurooppalaisista yrityksistä on edelleen hyvässä taloudellisessa kunnossa. Viimeisten parin vuoden aikana yrityksissä on tehty tehokkaita säästötoimia, kohennettu tuottomarginaaleja ja vahvistettu tasetta. Mikäli yritysten luottamus talouden vakauteen saadaan palautettua, uskomme, että uudet investoinnit ja rekrytoinnit lisääntyvät, Pärssinen kertoo.

Lisätietoja:

Harri Pärssinen, KHT, toimitusjohtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 553 9830, sähköposti harri.parssinen@fi.ey.com

Jenni Pekkinen, viestintäpäällikkö, Ernst & Young Oy, puhelin 050 582 4323, sähköposti jenni.pekkinen@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Ernst & Young Eurozone Forecast

Ernst & Youngin ja Oxford Economics -tutkimusyhtiön laatima Eurozone Forecast -ennuste perustuu Euroopan keskuspankin laatimaan malliin euroalueen taloudesta. Ennustetta tehtäessä on noudatettu samaa metodologiaa, jota EKP käyttää laatiessaan oman ennusteensa euroalueen talouskehityksestä. Euroalueen raportti ja kaikki 17 erillistä maaraporttia ovat ladattavissa osoitteessa http://www.ey.com/eef