Ernst & Young: Kasvutaloudet eivät odottele länsimaiden elpymistä vaan ryhtyvät kauppaan keskenään

Kasvutaloudet ovat selvinneet finanssikriisin vaikutuksista melko hyvin Ernst & Youngin uuden raportin mukaan, mutta erot maiden välillä ovat vielä suuria. Länsimaiden taantuman jatkuessa kasvutaloudet vahvistavat keskinäistä kaupankäyntiään. Jatkossa myös teollisuusmaiden kasvu on kiinni kehittyvien markkinoiden kysynnästä.

Ernst & Youngin ja Oxford Economicsin talousennusteen mukaan kasvutaloudet kuten Kiina, Venäjä, Intia ja Brasilia kiihdyttävät talouskasvuaan tänä vuonna keskimäärin yli viiteen prosenttiin ja saavuttavat ensi vuonna kuuden prosentin tason. Samaan aikaan euroalueen talous supistui viime vuonna 0,5 prosentilla ja Ernst & Young odottaa sen pysyvän samoissa lukemissa tänäkin vuonna, ennen kuin talous pääsee hitaaseen 1,1 prosentin kasvuun ensi vuonna.

Vaikka kasvumarkkinat ovat selvinneet finanssikriisistä melko vähin vaurioin, talouksien välillä on vielä merkittäviä eroja: Kiinan kasvu ylittää tänä vuonna 8 prosentin vauhdin, kun taas Korean elpyminen on varovaista. Latinalaisessa Amerikassa Chile ja Meksiko menestyvät vahvasti, mutta Brasilian kasvu on heikompaa. Aasian kysyntä nostaa Afrikassa erityisesti öljytuottajia Nigeriaa ja Ghanaa.

Kun kasvutalouksien merkitys maailmantaloudessa kasvaa, ne etsivät kauppakumppaneita yhä useammin toisistaan. Tärkeä edellytys sille on kaupan esteiden purkaminen esimerkiksi alueellisilla kauppasopimuksilla, joita on viime aikoina luotu erityisesti Kaakkois-Aasiassa. Kauppa kiihtyy erityisesti Aasian, Lähi-Idän ja Afrikan välillä, ja kasvutalouksien viennin arvo ohittaa perinteisten teollisuusmaiden viennin jo kolmen vuoden kuluessa.

Kasvumarkkinoiden kysyntä on yhä tärkeämpää myös kehittyneiden talouksien kasvulle. Vienti euroalueelta kasvumarkkinoille lähes nelinkertaistui vuosina 2000–2011, ja seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana viennin arvo kasvumarkkinoille ylittää jo euroalueen sisäisen kaupan arvon.

- Yritysten on uskallettava lähteä kasvumarkkinoille juuri nyt, vielä kun ne voivat saada tukevan jalansijan markkinoilla. Eurooppa ei kasva eikä kukaan tule pyytämään Suomesta asti yrityksiä mukaan. Yritysten tulee tarkkaan pohtia, kuinka ne voisivat kiihdyttää investointeja kasvutalouksiin, Ernst & Youngin nopean kasvun markkinoista vastaava partneri Risto Venermo toteaa.

Kasvutaloudet ostavat kehittyneiltä markkinoilta tuotteiden lisäksi yhä useammin myös palveluita. Vuoteen 2020 mennessä Eurooppa vie palveluita enemmän Aasian kasvutalouksiin kuin Pohjois-Amerikkaan. Kysyntää syntyy muun muassa pankki- ja vakuutusalan palveluille, kun taloudet vaurastuvat ja keskiluokka kasvaa.

Tutkimuksesta

Ernst & Young Rapid-Growth Markets Forecast, Spring edition 2013 Ernst & Youngin yhteistyössä Oxford Economicsin kanssa laatima neljännesvuosittain ilmestyvä makrotaloudellinen ennuste, joka käsittelee 25 kansainvälisen liiketoiminnan kannalta merkittävintä kasvutaloutta. Lisätietoja ja muita aihealueen raportteja on saatavilla osoitteessa www.ey.com/rapidgrowth.

Ernst Young RGM Forecast Spring 2013

Lisätietoja

Risto Venermo, partner, nopean kasvun markkinat, Ernst & Young, puhelin 040 754 9139, sähköposti risto.venermo@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.