Ernst & Young: Teknologiasektorin yrityskauppojen arvo laski 35 prosenttia vuonna 2012, viimeisen neljänneksen lasku jäi 4 prosenttiin

Ernst & Youngin mukaan teknologiasektorin yrityskauppojen arvo laski viime vuonna pääasiassa suurten kauppojen vähäisyyden vuoksi. Kauppojen lukumäärä pysyi kuitenkin aiemmalla tasolla, ja kaupan kohteet edustivat usein teknologian megatrendejä, kuten pilvipalveluja ja sosiaalisen median ratkaisuja.

Ernst & Youngin maailmanlaajuisen teknologiasektorin yrityskauppoja käsittelevän raportin mukaan kauppojen arvo laski viime vuonna 35 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Laskun pääsyy oli suurten kauppojen vähäisyys. Yritykset epäröivät suurten kauppojen tekoa epävarmassa toimintaympäristössä. Viimeisellä vuosineljänneksellä lasku kuitenkin hidastui, ja eroa edellisvuoteen verrattuna oli vain 4 prosenttia.

Kauppojen lukumäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Yritykset jatkoivat pienempiä, teknologian megatrendeihin liittyviä strategisia yritysostoja, jotka mahdollistavat innovaatiot ja muutoksen. Pilvipalvelut, big data -analytiikka, sosiaalisen median ratkaisut ja älykkäät mobiilipalvelut olivat tyypillisiä kaupan kohteita. Tärkein megatrendeistä oli pilvipalvelut, joiden osuus kaikista kaupoista kasvoi 15 prosenttiin. Raportin mukaan yhä useammin teknologiasektorin yrityksiä ostavat myös sektorin ulkopuoliset yritykset.

– Pohjoismaissa teknologiasektorin yrityskauppojen määrä nousi jo 25 prosentin kasvuun viimeisellä vuosineljänneksellä, vaikka koko vuoden osalta laskua oli Pohjoismaissakin 35 prosenttia. Teknologiasektorin yrityskauppanäkymät ovat hyvät myös alkuvuodelle 2013 ja jatkuva tarve innovaatioille pitää näkymät vahvana pitkällä aikavälillä, kommentoi Corporate Finance -palvelujen johtaja Timo Leivo Ernst & Youngin yritysjärjestelypalveluista.

Ernst & Young Global technology M&A update

Raportista

Ernst & Young: Global technology M&A update: October- December 2012 and year in review. Raportti perustuu Ernst & Youngin analyysiin The 451 Group M&A Knowledgebasen tiedoista vuosilta 2011 ja 2012. Raportti on ladattavissa tiedotteen linkin kautta sekä Ernst & Youngin internetsivuilta.

Lisätietoja

Timo Leivo, johtaja, Corporate Finance, yritysjärjestelypalvelut, Ernst & Young Oy, 050 1929, timo.leivo@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young Oy, 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.