EY: Kuluttajat kiristävät kukkaronnyörejään: ilmastonmuutos ja taloustilanne huolestuttavat

Ihmiset ympäri maailman ovat yhä tarkempia rahankäytöstään: kansainvälisesti yli 70 prosenttia kuluttajista aikoo lykätä hankintojaan alennusmyyntikauteen. Syitä kukkaronnyörien kiristymiseen on kaksi: taloustilanne ja ympäristö. Tulokset selviävät konsulttiyhtiö EY:n Future Consumer Index -raportista, joka julkistettiin nyt 13. kerran. Tutkimuksessa on mukana yli 22 000 vastaajaa 228 maasta, Suomi mukaan lukien.

80 prosenttia kuluttajista on huolissaan omasta taloudestaan. Yli 70 prosenttia aikoo lykätä hankintoja alennusmyynteihin säästääkseen rahaa ja yli puolet (54 prosenttia) vähentää kulutustaan kaiken kaikkiaan säästösyistä.

Myös ympäristö painaa kulutuspäätöksissä: lähes puolet (46 prosenttia) on erittäin huolissaan ilmastonmuutoksesta. Lähes puolet (49 prosenttia) kokee, ettei tarvitse uusia tuotteita, ja lähes 40 prosenttia aikoo vähentää kulutustaan ympäristösyistä. Etenkin muotiasusteita aiotaan ostaa vähemmän ympäristösyistä (61 prosenttia), samoin vaatteita ja jalkineita (44 prosenttia).

Kuluttajat aikovat viettää enemmän aikaa kotona (41 prosenttia - kasvua 6 prosenttiyksikköä), mikä heijastuu myös siihen, että kodin ulkopuolella seurustelemiseen aiotaan käyttää vähemmän rahaa. Toisaalta kuluttajat aikovat myös valmistaa kotona ruokaa (kasvua 9 prosenttiyksikköä) sekä panostaa kotiviihteeseen (kasvua 5 prosenttiyksikköä).

”Tiukkoina aikoina kuluttajat yleensä vähentävät merkkituotteiden ostamista ja valitsevat edullisempia kauppaketjujen omia merkkejä. Näin nytkin. Kuluttajat (61 prosenttia) arvioivat, että ns. private label -tuotteiden avulla he säästävät, mutta vielä useampi (64 prosenttia) on sitä mieltä, että kaupan omat merkit vastaavat aivan yhtä hyvin heidän tarpeisiinsa kuin merkkituotteet. Kuluttajien kiinnostus merkkituotteisiin onkin vähentynyt kaikissa tuoteryhmissä”, EY Suomen konsultointipalveluista vastaava partneri Riku Piipari toteaa.

”Koska kuluttajat aikovat tehdä ostopäätöksiään yhä harkitummin ja ympäristösyyt painavat vaakakupissa yhä enemmän, tuotteiden vastuullisuus ja kuluttajien luottamuksen saavuttaminen ovat yhä tärkeämpiä kilpailutekijöitä. 35 prosenttia kuluttajista on valmiita maksamaan enemmän niistä tuotemerkeistä, joihin he luottavat – vastaava luku oli 25 prosenttia helmikuussa 2022. Eli kuluttajien luottamuksen saavuttaminen on yhä tärkeämpää”, Piipari jatkaa.

Talous ja geopoliittinen tilanne huolestuttavat suomalaisia

Suomalaisia huolettavat eniten nousevat elinkustannukset, sillä 48 prosenttia kertoo olevansa niistä erittäin huolissaan ja 46 prosenttia melko huolissaan. Myös geopoliittinen tilanne herättää huolia, 29 prosenttia on konflikteista ja sodista erittäin huolissaan ja 53 prosenttia melko huolissaan. Maamme taloustilanne lisää osaltaan suomalaisten huolikuormaa: 35 prosenttia on Suomen taloudesta erittäin huolissaan ja 59 prosenttia melko huolissaan. Ilmastonmuutoksesta puolestaan on erittäin huolissaan 32 prosenttia ja melko huolissaan 52 prosenttia suomalaisista.

”Suhtautumisessa omaan talouteen ollaan kuitenkin hitusen toiveikkaampia: 26 prosenttia on erittäin huolestunut omasta taloudellisesta pärjäämisestään ja 58 prosenttia melko huolissaan. Omasta työpaikastaan huolestuneiden osuus on vielä pienempi: 10 prosenttia on erittäin huolestunut ja 44 prosenttia melko huolestunut”, Piipari toteaa.

Vastuullisuus vaikuttaa suomalaisten kulutuspäätöksiin vähemmän kuin muualla

Vain 26 prosenttia suomalaisista pitää vastuullisuutta erittäin tärkeänä valintaperusteena ostopäätöksiä tehdessään, kun vastaava luku kansainvälisesti on 40 prosenttia.

”Toisaalta 51 prosenttia suomalaisista pitää vastuullisuutta jokseenkin tärkeänä valintakriteerinä, eli yhteensä 77 prosenttia suomalaisista pitää vastuullisuuden jollain tavalla kriteeristössään, mikä on jo lähellä kansainvälistä vertailuryhmää, jossa vastaava luku on 82 prosenttia”, Piipari sanoo.

Viimeisin EY Future Consumer Index on saatavilla englanniksi täällä: ey.com/FCI13

Tietoja EY Future Consumer -indeksistä:

EY Future Consumer -indeksi seuraa kuluttajien tunteita ja käyttäytymistä sekä niiden muutoksia. EY Future Consumer Index toteutettiin nyt 13. kerran, ja kyselyyn osallistui yhteensä 22 000 vastaajaa Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Tanskassa, Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Italiassa, Espanjassa, Alankomaissa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Intiassa, Kiinassa, Saudi-Arabiassa, Brasiliassa, Japanissa, Indonesiassa, Meksikossa, Etelä-Afrikassa, Chilessä, Argentiinassa, Thaimaassa, Nigeriassa, Vietnamissa ja Etelä-Koreassa. Suomesta kyselyyn osallistui 300 vastaajaa.

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi