EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun 10 finalistia on valittu

Tilintarkastus- ja asiantuntijayritys EY:n vuosittain järjestämän EY Entrepreneur Of The Year -kasvuyrittäjäkilpailun vuoden 2024 finaaliin on valittu 53 osallistujan joukosta 10 suomalaista kasvuyritystä.

Kilpailun voittajat selviävät 8. marraskuuta järjestettävässä gaalassa, jossa palkitaan pääsarjan voittajan lisäksi vuoden perheyrittäjä ja vuoden startup-yrittäjä. Tämän lisäksi jaetaan teknologia-alan erikoispalkinto EY Tech. Kilpailun voittaja edustaa Suomea kesäkuussa 2025 järjestettävässä EY World Entrepreneur Of The Year -yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailuissa.

"Tämän vuoden EY Entrepreneur Of The Year -finalistien joukko heijastaa Suomen yrityskentän monimuotoisuutta, ja on hienoa, että kilpailussa on edustettuna laaja kirjo eri toimialoja ja liiketoimintamalleja. Yrittäjien luovuus ja kyky kehittää uusia ratkaisuja on inspiroivaa ja osoittaa, että Suomi on täynnä potentiaalia, joka voi muuttaa markkinoita paitsi kotimaassa, myös kansainvälisesti", sanoo EY Entrepreneur Of The Year -ohjelman johtaja, partneri Juha Hilmola.

Kilpailun voittajan valitsee EY:stä riippumaton tuomaristo. Vuoden 2024 kilpailussa monipuolista kokemusta eri toimialoilta edustavan tuomariston puheenjohtajana toimii LT, kasvuyrityssijoittaja ja hallitusammattilainen Leena Niemistö.

”Kilpailuun osallistui useita erinomaisia ehdokkaita, ja tuomaristolla oli tiukka paikka finalistien valinnassa. Tämä finalistijoukko erottui visioillaan, luovuudellaan ja kasvutarinoillaan, jotka vakuuttivat meidät siitä, että heillä on kyky vaikuttaa merkittävästi alansa tulevaisuuteen”, kertoo Leena Niemistö.

Entrepreneur Of The Year 2024 -kilpailun finalistit

AL Collection Oy Ab (Almada Label), Alexa Dagmar & Linda Juhola, Helsinki
Vaikuttaja-alan pioneerit Alexa Dagmar ja Linda Juhola perustivat Almada Labelin vuonna 2020. Yritys on jokapäiväiseen luksukseen keskittyvä neulevaatemerkki, joiden tuotteet on tunnettu ajattomasta designista ja laadukkaista materiaaleista.

Axopar Boats Oy, Jan-Erik Viitala, Helsinki
Axopar Boats on vuonna 2014 perustettu yritys, joka tuottaa ja myy 22–45 jalan multitoiminnallisia avomoottoriveneitä, jotka ovat muokattavissa asiakkaan käyttötarkoituksen mukaan. Yritys kuuluu Euroopan kymmenen suurimman veneiden valmistajan joukkoon ja on Pohjoismaissa suurin veneiden tuottaja.

Bob W Technologies Finland Oy, Niko Karstikko, Helsinki
Vuonna 2018 perustettu majoitusalan teknologiayritys Bob W tarjoaa majoittujille uudenlaisen teknologiavetoisen majoitusvaihtoehdon, joka yhdistää perinteisten hotellien mukavuuden ja laadun sekä lyhytaikaisesti vuokrattavien asuntojen aidon paikallistunnelman ja kattavan varustelun. Yritys operoi tänä päivänä yli 41 rakennusta 17 Euroopan kaupungissa.

Enfuce Financial Services Oy, Monika Liikamaa & Denise Johansson, Espoo
Monikan ja Denisen vuonna 2016 perustama Enfuce on yksi nopeimmin kasvavista fintech-yrityksistä Euroopassa ja oli ensimmäinen, joka tarjosi alustaa maksukorttien myöntämiseen pilvipalveluna. Enfuce mahdollistaa erilaisten toimijoiden rahaliikenteen, keskittyen erityisesti digitaaliseen maksamiseen Visa- ja Mastercard-maksuvälineiden kautta.

The Extravagant Company Oy Ltd (Exolyt), Henri Malkki, Helsinki
Exolyt on erikoistunut lyhyiden sosiaalisen median videoiden datan analysointiin ja tarjoaa palveluita markkinointistrategian ja sisällöntuotannon parantamiseen sekä trendien tunnistamiseen. Vuonna 2020 perustettu yritys auttaa asiakkaita ymmärtämään kohdeyleisöään ja hyödyntämään sosiaalisen median trendejä tehokkaasti.

Gigglebug Entertainment Oy, Anttu Harlin, Helsinki
Gigglebug Entertainment Oy on vuonna 2013 perustettu animaatiostudio, joka tuottaa elokuvia, sarjoja ja viihdesisältöjä lapsille ja perheille. Yhtiön merkittävä läpimurto saavutettiin "Kikattava Kakkiainen" -hahmon myötä, josta on muodostunut yhtiön keskeinen hahmobrändi. Gigglebug Entertainment toteuttaa myös korkeatasoisia tuotantoja yhteistyössä kansainvälisten toimijoiden, kuten Disneyn, Warner Brosin, Nickelodeonin ja Netflixin kanssa.

Kuori Oy, Maria & Jarkko Jokelainen, Espoo
Vuonna 2014 perustettu suomalainen näyttöteknologian edelläkävijä Kuori Oy tarjoaa räätälöityjä ja massatuotettuja ulko- ja sisänäyttöjä, kosketusnäyttöjä, maksupäätteitä sekä OEM-ratkaisuja. Yrityksen tavoitteenaan on tuoda älypuhelimen käyttökokemus julkisten paikkojen kosketusnäyttöihin.

Metacore Games Oy, Mika Tammenkoski, Helsinki
Vuonna 2020 perustettu Metacore Games kehittää mobiilipelejä ja luovaa sisältöä. Nopeasti kasvanut Metacore nousi suosioon Merge Mansion -pelin ansiosta, jota on pelannut jo 50 miljoonaa pelaajaa maailmanlaajuisesti. Metacorella on toimipaikat Helsingissä ja Berliinissä.

Savotta Group Oy, Elmo Valkeinen, Karstula
Savotta on vuonna 1969 perustettu, kolmannen sukupolven perheyritys. Yritys tuottaa vaativaan käyttöön tarkoitettuja varusteita, kuten reppuja, telttoja sekä erilaisia taisteluvarusteita retkeilijöille, pelastusjärjestöille ja puolustusvoimille.

Sinituote Oy, Johanna Hamro-Drotz, Hyvinkää
Sinituote Oy on suomalainen perheyritys, jonka juuret yltävät 1940-luvulle saakka. Sinituote on kasvanut Pohjoismaiden johtavaksi siivousväline-, kodintuote- ja autotarvikealan konserniksi. Yritys kehittää ja valmistaa laadukkaita siivousvälineitä nykyaikaiseen kotiin perinteitä vaalien.

Mikä on Entrepreneur Of The Year -kilpailu?

EY Entrepreneur Of The Year -kilpailu on maailman arvostetuin yrittäjäkilpailu. Se järjestettiin ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa vuonna 1986 ja nykyään siihen osallistuu tuhansia yrittäjiä yli 60 maassa. Suomessa kasvuyrittäjäkilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien ja siihen on osallistunut vuosien aikana yli tuhat suomalaista yritystä.

Voittajat valitsee riippumaton tuomaristo, joka arvioi ehdokkaita kilpailun kansainvälisen kriteeristön mukaisesti. Voittajayrittäjällä tulee olla vankka arvopohja ja hänen tulee johtaa yritystään esimerkillisesti. Yrityksen strategian tulee erottua kilpailijoistaan, minkä lisäksi yritys kasvaa ja menestyy markkinallaan sekä luo arvoa sidosryhmilleen.

Suomen EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun voittajat palkitaan 8. marraskuuta 2024 järjestettävässä kutsuvierasgaalassa Vanhalla ylioppilastalolla. Vuoden 2024 kilpailun kumppaneina toimivat Danske Bank, Työeläkeyhtiö Elo ja Secto Automotive.

Suomen kilpailun on vuosien varrella voittanut esimerkiksi Marimekon Kirsti Paakkanen, Ponssen Juha Vidgren ja Supercellin Ilkka Paananen. Vuoden 2023 EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun voitti iLOQ Oy:n Mika Pukari ja Heikki Hiltunen.

Lisätietoja kilpailusta: EY Entrepreneur Of The Year

Lisätietoja:

Juha Hilmola
EY Entrepreneur of the Year -ohjelman johtaja
juha.hilmola@fi.ey.com

Niina Afflecht
Head of PR & Communications
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi.