EY Entrepreneur Of The Year -kilpailussa mukana 51 suomalaisyritystä

Konsulttiyhtiö EY:n vuosittain järjestämässä EY Entrepreneur Of The Year -kasvuyrittäjäkilpailussa on tänä vuonna mukana 51 suomalaisyritystä. Kilpailussa palkitaan yrittäjiä, jotka innostavat muita visiollaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Suomen finalistit selviävät 12. lokakuuta, ja Suomen voittaja valitaan 4. marraskuuta järjestettävässä gaalassa.

Suomessa EOY-kilpailu on järjestetty vuodesta 2003 lähtien. Suomen kilpailun voittaja edustaa Suomea vuotuisessa EY World Entrepreneur Of The Year -yrittäjäkilpailussa.

”Maailman suurin kasvuyrityskilpailu EOY viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlaa Suomessa. On hienoa, että kilpailu jatkaa suosiotaan. Hienoa on myös se, miten monet yrittäjät painottavat nykyään toiminnassaan vastuullisuutta; se on tänä vuonna myös kilpailukautemme teema”, sanoo Juha Hilmola, EY Entrepreneur Of The Year -ohjelman johtaja.

Suomen kilpailun pääsarjan voittoa ja Suomen EY Entrepreneur Of The Year -titteliä voivat tavoitella yrittäjät, joiden yrityksen liikevaihto on yli 3,5 miljoonaa euroa, toiminta on kasvavaa ja voitollista, ja yritys työllistää vähintään kymmenen henkilöä. Perheyritys-sarjan osallistujilta vaaditaan lisäksi yrityksen johdon olevan suvussa vähintään toisen sukupolven hallussa. Start-up-yrittäjille suunnatussa sarjassa painottuvat joko nopea liikevaihdon kasvu tai yritysidean yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Toista kertaa Suomen kilpailun historiassa myönnetään myös EY Tech -palkinto.

Voittajat valitsee tuomaristo, joka arvioi ehdokkaita kilpailun kansainvälisen kriteeristön mukaisesti. Voittajayrittäjällä tulee olla vankka arvopohja ja hänen tulee johtaa yritystään esimerkillisesti. Yrityksen strategian tulee erottua kilpailijoistaan, minkä lisäksi yritys kasvaa ja menestyy markkinallaan sekä luo arvoa sidosryhmilleen.

”Yrittäjillä on takanaan jo pari haastavaa vuotta: ensin koronapandemian vuoksi ja nyt maailmanpoliittisen tilanteen aiheuttamien vaikeuksien vuoksi. Tällaisena aikana on erityisen tärkeää nostaa esille kasvuyrittäjien suurta merkitystä yhteiskunnallemme. On aivan erityisen tärkeää juhlistaa sitä näkemystä ja työtä, jonka ansiosta yritys voi menestyä vaikeinakin aikoina”, Hilmola toteaa.

Voittajan valitsee kokenut tuomaristo

EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun finalistit julkaistaan 12. lokakuuta ja voittajat palkitaan
4. marraskuuta järjestettävässä gaalassa. Tuomaristo palkitsee pääsarjan voittajan lisäksi vuoden perheyrittäjän ja vuoden start-up-yrittäjän.

Kilpailun voittajan valitsee EY:stä riippumaton tuomaristo, jota johtaa LT, kasvuyrittäjä ja hallitusammattilainen Leena Niemistö.

Monipuolista kokemusta ja osaamista edustavaan tuomaristoon kuuluvat Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund, hallitusammattilainen Mammu Kaario, Hakola Huonekalun toimitusjohtaja ja luova johtaja Annaleena Hakola, enkelisijoittaja Kim Väisänen, Rukakeskuksen toimitusjohtaja Ville Aho, Vaisalan hallituksen puheenjohtaja Raimo Voipio, Aalto-yliopiston strategisen johtamisen professori Robin Gustafsson, Vaaka Partnersin toimitusjohtaja Juha Peltola ja Goforen hallituksen puheenjohtaja Timur Kärki.

Suomen EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun osallistujat 2022:

Adventure Club Luxury Action Oy
Kaiko Clothing Company Oy Witted Megacorp Oyj
Leipomo Rosten Oy Zoan Oy
Luoto & Company Oy

Suomessa EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun kumppaneina toimivat Työeläkeyhtiö Elo, Mandatum ja Secto Automotive.

Lisätietoja kilpailusta: EY Entrepreneur Of The Year

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi