EY Entrepreneur Of The Year -kilpailussa mukana 55 suomalaisyritystä

Tilintarkastus- ja asiantuntijayritys EY:n vuosittain järjestämässä EY Entrepreneur Of The Year -kasvuyrittäjäkilpailussa on tänä vuonna mukana 55 suomalaisyritystä. Kilpailussa palkitaan yrittäjiä, jotka innostavat muita visiollaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Suomen finalistit selviävät 10. lokakuuta, ja Suomen voittaja valitaan 27. lokakuuta järjestettävässä gaalassa.

EY Entrepreneur Of The Year -kilpailu on maailman arvostetuin yrittäjäkilpailu. Se järjestettiin ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa vuonna 1986 ja nykyään siihen osallistuu tuhansia yrittäjiä yli 60 maassa. Suomessa kasvuyrittäjäkilpailu on järjestetty vuodesta 2003 lähtien ja siihen on osallistunut vuosien aikana yli tuhat suomalaista yritystä.

”Haluamme kilpailun avulla tukea yrittäjyyttä ja korostaa kasvuyrittäjien suurta merkitystä Suomen hyvinvoinnin ja menestymisen rakentajina. Kilpailussa palkitaan vuosittain esikuvallisia yrittäjiä, joille ohjelma antaa ainutlaatuisen väylän vertaisoppimiseen, verkostoitumiseen ja ajatusten vaihtoon”, kertoo EY Entrepreneur Of The Year -ohjelman johtaja, partneri Juha Hilmola.

EY Entrepreneur Of The Year -titteliä voivat tavoitella yrittäjät, joiden yrityksen liikevaihto on yli 3,5 miljoonaa euroa, toiminta on kasvavaa ja kannattavaa, ja yritys työllistää vähintään kymmenen henkilöä. Perheyrityssarjan osallistujilta vaaditaan lisäksi yrityksen johdon olevan suvussa vähintään toisen sukupolven hallussa. Start-up-yrittäjille suunnatussa sarjassa osallistumiskriteereissä painottuvat joko nopea liikevaihdon kasvu tai yritysidean yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Tämän lisäksi palkitaan teknologia-alan voittaja EY Tech -kategoriassa.

Tuomaristo arvioi ehdokkaita kilpailun kansainvälisen kriteeristön mukaisesti. Voittajayrittäjällä tulee olla vankka arvopohja ja hänen tulee johtaa yritystään esimerkillisesti. Yrityksen strategian tulee erottua kilpailijoistaan, minkä lisäksi yritys kasvaa ja menestyy markkinallaan sekä luo arvoa sidosryhmilleen.

”Yrittäjillä on takanaan jo kolme haastavaa vuotta: ensin koronapandemian vuoksi ja sitten maailmanpoliittisen tilanteen aiheuttaman epävakaisuuden vuoksi. Tällaisena aikana on erityisen tärkeää nostaa esille kasvuyrittäjien suurta merkitystä yhteiskunnallemme. On aivan erityisen tärkeää juhlistaa sitä näkemystä ja työtä, jonka ansiosta yritys voi menestyä vaikeinakin aikoina”, Hilmola toteaa.

Voittajan valitsee riippumaton tuomaristo

Kilpailun voittajan valitsee EY:stä riippumaton tuomaristo. Vuoden 2023 kilpailussa monipuolista kokemusta eri toimialoilta edustavan tuomariston puheenjohtajana toimii LT, kasvuyrityssijoittaja ja hallitusammattilainen Leena Niemistö.

Niemistön lisäksi tuomaristoon kuuluvat Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund, hallitusammattilainen Mammu Kaario, Hakola Huonekalun toimitusjohtaja ja luova johtaja Annaleena Hakola, enkelisijoittaja Kim Väisänen, Rukakeskuksen toimitusjohtaja Ville Aho, Aalto-yliopiston yrittäjämäisen ajattelun johtaja Kalle Airo, Icebreaker.vc:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Suonenlahti, Vaaka Partnersin toimitusjohtaja Juha Peltola, Goforen hallituksen puheenjohtaja Timur Kärki ja Normet Groupin hallituksen puheenjohtaja Aaro Cantell.

Suomen EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun osallistujat 2023:

Airfi Oy AB
Winestate Oy
Wippii Work Oy
Woodnotes Oy

Vuoden 2023 kilpailun finalistit julkaistaan 10. lokakuuta ja voittaja palkitaan Helsingissä 27. lokakuuta 2023 järjestettävässä kutsuvierasjuhlagaalassa.

EY Entrepreneur of the Year -kilpailun järjestää tilintarkastus- ja asiantuntijayritys EY. Vuoden 2023 kilpailun kumppaneina toimivat Danske Bank, Työeläkeyhtiö Elo ja Secto Automotive.

Suomen kilpailun on vuosien varrella voittanut esimerkiksi Marimekon Kirsti Paakkanen, Ponssen Juha Vidgren ja Supercellin Ilkka Paananen. Vuoden 2022 EY Entrepreneur Of The Year -kilpailun voitti Neural DSP:n Douglas Castro. Suomen kilpailun voittaja edustaa Suomea vuosittain kesäkuussa järjestettävässä EY World Entrepreneur Of The Year -yrittäjäkilpailussa.

Lisätietoja kilpailusta: EY Entrepreneur Of The Year

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi