EY etsii kasvuyrittäjäkilpailussa Suomen parasta yrittäjää

EY on avannut kilpailun Suomen vuoden 2015 parhaan yrittäjän löytämiseksi. EY Entrepreneur of the Year -kilpailu on käynnissä syksyyn asti, ja osanottajia etsitään läpi Suomen huhti-toukokuussa järjestettävällä kasvu- ja perheyritysseminaarien kiertueella.  Kilpailussa palkitaan kansallisen voittajan lisäksi myös aluevoittajat ympäri Suomea.

EY on järjestänyt Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailun Suomessa vuodesta 2003 lähtien, ja se on pisimpään Suomessa yhtäjaksoisesti pidetty yrittäjäkilpailu. Kilpailussa yrittäjiä arvioidaan paitsi taloudellisen menestyksen ja kasvun, myös vahvan yrittäjähengen, innovatiivisuuden ja yhteiskuntavastuun näkökulmista.

Kilpailun voittajan valitsee EY:n ulkopuolinen, riippumaton tuomaristo, jonka jäsenet edustavat suomalaisen talouselämän parasta osaamista monipuolisesti akatemian edustajista pääomasijoittajiin ja yrittäjistä hallitusammattilaisiin. Tuomariston puheenjohtajana toimii pitkän linjan perheyrittäjä, Electrosonic Group Oy Ab:n puheenjohtaja Philip Aminoff.

Viime syksynä vuoden 2014 kilpailun voitti Pihlajalinna-konsernin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Wirén. Ensi kesäkuussa hän vie suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuoltosektorin innovaationsa yrittäjäkilpailun kansainväliseen EY World Entrepreneur of the Year -finaaliin Monte Carloon kisatessaan maailman parhaan yrittäjän palkinnosta.

EY etsii yrittäjäkilpailussa oman alansa menestystarinoita ympäri Suomea

Kilpailun myötä EY kiertää tänä keväänä Suomea etsien innokkaita uusia yrittäjiä sekä perinteitä kunnioittavia perheyrittäjiä. Ensimmäinen kasvu- ja perheyritysseminaari järjestetään 21.4. Oulussa, ja sen jälkeen 28.4. Seinäjoella, 5.5. Kuopiossa, 7.5. Tampereella, 19.5. Turussa, sekä viimeisenä 26.5. Helsingissä.

Kilpailun avaustilaisuudessa 24.2. keskusteltiin yrittämisen kipinästä nuorten yrittäjien kanssa. Omia kokemuksiaan yleisölle avasivat Suomen Yrittäjien palkitsema Vuoden nuori yrittäjä 2014, Vapa Media Oy:n Ida Hakola, Slush-tapahtuman järjestäjä, Wolt Enterprise Oy:n Miki Kuusi sekä EY:n kilpailussa aikaisempina vuosina menestyneet DealDash Oyj:n William Wolfram sekä Vincit Oy:n Mikko Kuitunen.

Yrittäjät eivät nähneet tänä päivänä yritystoiminnan esteenä ainakaan rahoituksen saamista. Muun muassa Slushin tapaisten foorumien ansiosta kansainvälisesti kilpailukykyisille startupeille rahoittajia löytyy jopa helposti. Toisaalta aivan alkuvaiheessa rahan ei kuulu virrata vielä ikkunoista ja ovista, vaan on tehtävä hartiavoimin töitä päästäkseen eteenpäin. Kovan työn ja motivaation siivittäminä yrittäjät löytävät parhaat innovaationsa.

Poliittisilta päättäjiltä nuoret yrittäjät toivoivat ennen kaikkea selkeitä linjoja. Veroprosenttien suuruutta ei koettu yritystoimintaa määritteleväksi tekijäksi eikä motivaation lähteeksi. Paras lahja yrittäjille olisi ennakoitava toimintaympäristö, joka ei muutu jatkuvasti.

Kukaan tilaisuuden puhujista ei kuvaillut yrittäjän tietä helpoksi, mutta sitäkin palkitsevammaksi. Vaikeassakin tilanteessa yrittämistä saa jatkamaan Miki Kuusen mukaan halu nähdä, mitä asioista voi tulla: kokeilematta sitä ei saisi ikinä tietää. Oman vision lisäksi nuoret yrittäjät kertoivat saavansa voimaa yhtiökumppaneista ja työtovereista. Ja tämänkin suhteen oikean laidan oppii tuntemaan parhaiten vastoinkäymisissä, kuten Ida Hakola totesi.

Kilpailuun voi ilmoittautua itse tai ilmiantaa tutun

EY järjestää Entrepreneur of the Year -kilpailun Suomessa yhdessä työeläkeyhtiö Elon ja Evli Pankin kanssa. Mukaan voi ilmoittautua kilpailun kotisivuilla osoitteessa www.eoy.fi täyttämällä ilmoittautumislomakkeen joko itselleen tai nimeämällä tuntemansa yrittäjän. Kilpailuun voivat osallistua kasvuyrittäjät, jotka omistavat yrityksestään huomattavan osan ja toimivat yrityksensä johdossa. Yrityksen tulee täyttää lisäksi seuraavat kriteerit:

• toiminta on kasvavaa ja kannattavaa
  • oma pääoma on positiivinen
  • henkilöstömäärä on yli kymmenen
  • liikevaihto on vähintään 3,5 miljoonaa euroa

Lisätietoja:

Laura Uuttu-Deschryvere, kilpailun päällikkö, EY, p.040 717 6415, laura.uuttu-deschryvere@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintä, EY, p. 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

Juha Hilmola, partner, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, EY, p. 040 540 8963, juha.hilmola@fi.ey.com

Entrepreneur of the Year

EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.

Pikafaktat

Tweettaa
EY järjestää kasvu- ja perheyritysseminaarien sarjan tänä keväänä: 21.4. Oulussa, 28.4. Seinäjoella, 5.5. Kuopiossa, 12.5. Tampereella, 19.5. Turussa, sekä 26.5. Helsingissä.
Tweettaa