EY julkisti EY.ai-tekoälyalustan

EY on julkaissut EY.ai-tekoälyalustan, joka auttaa asiakkaita hyödyntämään tekoälyä liiketoimintalähtöisesti ja vastuullisesti. EY.ai-alustassa yhdistetään EY:n tekoälyosaamisen ja teknologiaekosysteemin palvelut EY:n vahvaan strategia-, transaktio-, muutoksenjohtamis-, riski, tilintarkastus- ja verotuksen osaamiseen.

EY on investoinut EY.ai-alustaan kaikkiaan 1,4 miljardia dollaria. Tekoäly on vahvasti käytössä EY:n palveluissa ja integroitu EY:n omiin alustoihin, kuten yli 60 000 yrityksen ja 1,5 miljoonan ihmisen käyttämään ja palkittuun EY Fabriciin.

”Tekoälyn aika on nyt. Jokainen yritys miettii, miten tekoälyä olisi mahdollista hyödyntää ja mitä vaikutuksia tekoälyllä on tulevaisuuteen. Paljon kysymyksiä herää siitä, mihin rajalliset kehityspanokset kannattaa kohdentaa ja miten hallitaan uuden teknologian riskejä. Laajojen kielimallien ja generatiivisen tekoälyn avulla voidaan löytää yrityksen arjessa asiayhteyksiä, joita ei ehkä muutoin itse ajateltaisi. Tekoälyn antamiin vastauksiin tulee suhtautua kriittisesti omaa harkintaa käyttäen. EY.ai auttaa asiakkaita ymmärtämään, miten tekoälyä voi hyödyntää käytännön arjessa samalla rakentaen uutta tekoälyä hyödyntävää toimintakulttuuria vastuullisuutta unohtamatta”, sanoo EY Suomen teknologiajohtaja Kimmo Kaskikallio.

Henkilöstö tekoälyn keskiössä

EY hyödyntää tekoälyä vahvasti omassa liiketoiminnassaan. Ensimmäiseen sisäiseen generatiivisen tekoälyn pilottiin osallistui 4200 teknologiatiimin jäsentä. Nyt EY julkaisi laajaa kielimallia hyödyntävän EY.ai EYQ -palvelun koko henkilöstönsä käyttöön maailmanlaajuisesti. Tavoitteena on, että EY:n henkilöstö oppii käyttämään ja soveltamaan tekoälyä jokapäiväisesti työssään. Laajamittaisen käytön ja kriittisen soveltamisen myötä saavutetaan EY:n tekoälylle asettamat tavoitteet, mikä näkyy nopeampana ja entistä parempana asiakaspalveluna.

EY tarjoaa laajaa ja kattavaa tekoälykoulutusta työntekijöilleen. EY:n kattava koulutusohjelma laajentaa henkilöstön tekoälyvalmiuksia, kuten tekoälyn vastuullinen käyttäminen. Koulutusohjelma perustuu vuonna 2018 käyttöön otettuun laajaan tekoälyn, datan ja analytiikan oppimiskokonaisuuteen sekä vuonna 2020 käynnistettyyn kaikille avoimeen EY Tech MBA -ohjelmaan.

EY.ai kokoaa yhteen tekoälyekosysteemin

EY.ai kokoaa yhteen tekoälyekosysteemin, joka kattaa erilaisia tekoälyyn liittyviä liiketoiminnallisia, teknologisia ja akateemisia valmiuksia. Tähän lukeutuu myös yhteistyö innovatiivisten yritysten kanssa, kuten Dell Technologies, IBM, Microsoft, SAP, ServiceNow, Thomson Reuters ja UiPath.

Microsoft tarjoaa osana yhteistyötä EY:lle Azure OpenAI -ominaisuudet, kuten GPT-3 ja GPT-4. Microsoftin tuella ja Azure OpenAI Services -palveluita hyödyntämällä EY:n tiimit rakentavat generatiivisia tekoälyratkaisuja EY:n palvelutarjonnan parantamiseksi.

EY kehittää yhteistyössä IBM:n kanssa EY.ai Workforce -sovellusta, jonka tarkoituksena on integroida tekoäly henkilöstöhallinnon prosesseihin ja käytäntöihin. Ratkaisu yhdistää prosessiautomaation ja tekoälyn ominaisuudet, jolloin henkilöstöhallinnon työpanoksesta voidaan käyttää suurempi osa henkilöstön kehittämiseen rutiinitehtävien sijasta.

EY:n ja Dell Technologiesin välisessä allianssissa panostetaan yhdessä tekoälyyn keskittyviin ominaisuuksiin, mukaan lukien Dellin generatiiviset tekoälysovellukset, jotka yksinkertaistavat generatiivisen tekoälyn käyttöönottoa. Asiakkaat voivat kokeilla ja ottaa käyttöön tiettyjä käyttötapauksia varten rakennettuja laitteistoja ja ohjelmistoja validoidussa arkkitehtuurissa, joka on optimoitu generatiiviselle tekoälylle.

Thomson Reutersin yhteistyön myötä EY:n on mahdollista laajentaa verotus-, laki-, kansainvälisen kaupan ja ESG-palveluitaan sekä kehittää kumppanin kanssa yhdessä tekoälyyn pohjautuvia ratkaisuja.

"EY.ai tuo datan ja ammattilaisten näkemykset yritysten käyttöön. Kyseessä on yhteistyöhanke, jossa kumppanien kanssa muodostetulla ekosysteemillä on keskeinen rooli. Kun EY.ai tuo yhteen ekosysteemin yhteistyökumppaneiden kyvykkyydet ja tekoälyä hyödyntävät asiantuntijatiimit, on mahdollista tarjota uudenlaista huippuosaamista asiakkaille", Kaskikallio summaa.

EY on mukana tutkimustyössä

EY ja Etelä-Kalifornian yliopiston School of Advanced Computing käyvät aktiivista keskustelua yhteisestä tutkimushankkeesta jatkumona yliopiston käynnistämälle miljardin dollarin Frontier of Computing -aloitteelle, jossa keskitytään tekoälyteknologian edistämiseen etiikan ja vastuullisuuden näkökulmista.

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.