EY:n kehitys Suomessa vahvaa – liikevaihto ylsi 4,5 prosentin kasvuun

Tilintarkastus- ja konsulttiyhtiö EY raportoi tasaisen kasvun kesäkuussa 2017 päättyneeltä tilikaudeltaan. Yhtiön liikevaihto nousi Suomessa 113 miljoonasta 118,4 miljoonaan euroon, mikä oli 4,5 prosenttia enemmän kuin edellistilikaudella. Globaalisti vahvasti integroitunut yhtiö ylsi kansainvälisesti yli 31 miljardin dollarin liikevaihtoon (+7,8 %).

- EY:n positiivinen liikevaihdon kasvu näkyy kaikilla palvelualueillamme sekä Suomessa että globaalisti. Se kertoo siitä, että olemme onnistuneet nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä tarjoamaan asiakkaillemme oikeanlaista tukea. Erityisen tyytyväinen olen Suomen osalta veropalveluiden vuosia jatkuneesta kasvuvauhdista sekä yritysjärjestelypalveluiden kehityksestä ja entistäkin vahvemmasta markkina-asemasta, Suomen EY:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvola sanoo.

Tilintarkastus lisäpalveluineen toi Suomen EY:lle vakaan yli 50 miljoonan euron liikevaihdon. EY:n vero- ja lakipalveluiden liikevaihto nousi puolestaan 12 prosenttia ja ylsi 37 miljoonaan euroon. Liikkeenjohdon konsultointi- ja yritysjärjestelypalveluiden liikevaihto kasvoi myös voimakkaasti: 6,5 prosenttia yhteensä 31 miljoonaan euroon. Yritysjärjestelypalvelut auttavat asiakkaita ostamaan ja integroimaan yrityksiä, myymään ja eriyttämään yrityksiä tai niiden osia sekä uudelleenjärjestelemään heikommin kannattavia liiketoimintoja. Lisäksi se tukee asiakkaita strategisessa päätöksenteossa ja corporate finance -palvelujen kautta.

- Viimeisten kolmen vuoden aikana EY on ollut mukana keskimäärin seitsemässä kymmenestä isoimmasta yrityskaupasta Suomessa. Yritysjärjestelypalvelumme kasvu ei kuitenkaan perustu vain viime aikojen aktiiviseen yrityskauppa- ja pääomamarkkinaan. EY on Suomessa jatkanut investoimista palveluiden laajentamiseen entistä enemmän strategisen ja operatiivisen yritysjärjestelyneuvonannon suuntaan, Hirvola sanoo.

Henkilöstöä lisää

Jatkossa EY panostaa erityisesti uuteen teknologiaan, teknologia-alliansseihin sekä oikeanlaisen osaamisen varmistamiseen. Tällä hetkellä EY työllistää noin 750 henkeä Suomessa ja globaalisti yli 250 000. Suomessa kauppatieteitä opiskelevat listasivat keväällä EY:n suosikkityönantajakseen Pohjoismaissa kaikkien yritysten joukosta. Suomessa EY oli Big4- eli tilintarkastus- ja konsultointiyhtiöiden vertailussa kauppatieteilijöiden ykkösvalinta. Tilintarkastus ja konsultointi toimivatkin monelle nuorelle ponnahduslautana myöhemmälle uralle.

- Näemme, että muun muassa ohjelmistorobotiikan, tekoälyn ja data-analytiikan tuomat mahdollisuudet vaikuttavat jo merkittävästi asiakkaidemme liiketoimintaan. Toisaalta digitalisaatio tuo myös kyberuhkia tullessaan. Haluamme osaltamme olla edistämässä asiakkaidemme kasvua ja menestystä globaalilla markkinalla. Viimeisen vuoden aikana olemme palkanneet 6,6 prosenttia lisää työvoimaa pelkästään Suomessa. ICT-teknologian ja analytiikan osaamista tarvitaan yhä enemmän kaikilla palvelualueillamme. Haemme jatkuvasti muun muassa tämän alan osaajia riveihimme, Hirvola kertoo.

EY on myös solminut alliansseja vastatakseen asiakkaiden alati muuttuviin tarpeisiin. Alliansseja EY:llä on esimerkiksi Microsoftin, SAP:n, IBM:n ja GE Digitalin kanssa. Yhteistyö keskittyy erityisesti tuomaan ratkaisuja asiakkaiden liiketoiminnan haasteisiin, joita digitaalinen muutos saa aikaan.

Kansainvälisyys ja työn merkitys kulmakivinä

Globaalisti EY:n liikevaihto nousi viime tilikaudella (1.7.2016–30.6.2017) 31,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 7,8 prosenttia. Palvelualueista tilintarkastuspalvelut kasvoi 4 prosenttia, vero- ja lakipalvelut 7,9 prosenttia, yritysjärjestelypalvelut 15,5 prosenttia ja liikkeenjohdon konsultointi 10,4 prosenttia. Lanseerattuaan Vision 2020 -tavoitteensa vuonna 2013 EY on yltänyt keskimäärin 8,8 prosentin vuosikasvuun.

- EY:n toiminnan tarkoitus on rakentaa parempaa työ- ja liike-elämää ja paremmin toimivaa maailmaa yhdessä sen asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa. Uskon, että tämä missio tarjoaa kestävän pohjan kasvullemme myös tulevaisuudessa. Suurin valttimme suhteessa kilpailijoihimme onkin työn merkitys eli Building a Better Working World -missiomme, vahvasti maailmanlaajuisesti integroitunut yhtiörakenteemme sekä tapamme toimia. Kansainvälisyys tuo tehokkuutta tiimiemme väliseen työhön ja tarjoaa mahdollisuudet jakaa osaamista yli maarajojen. Suomessa luomme liikevaihdon kasvua myös muihin EY-maihin kansainvälisten toimitussopimusten kautta, Hirvola sanoo.

Voit lukea lisää EY:n toiminnasta Läpinäkyvyysraportistamme (Suomi) ja EY:n tuloksesta globaalista tiedotteestamme.

Lisätietoja:

Jaakko Hirvola, toimitusjohtaja, EY, p. 0400 633 751, jaakko.hirvola@fi.ey.com

Katriina Puro, viestintäpäällikkö, EY, p. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.