EY:n talousennuste Suomelle lähenee nollaa

Öljyn hinnan lasku ja EKP:n määrällinen elvytys nostivat EY:n ennustetta euroalueen talouskasvusta 1,5 prosenttiin vuonna 2015. Suomen kasvuennuste on kuitenkin laskenut ja EY odottaa Suomelle vaisua 0,3 prosentin kasvua tänä vuonna.

EY:n Eurozone Forecast -talousennuste odottaa euroalueelle 1,5 prosentin kasvua vuonna 2015. Kasvua tukevat öljyn hinnan lasku sekä Euroopan Keskuspankin määrällinen elvytys. Ennuste odottaa kasvun nousevan 1,8 prosenttiin vuonna 2016. EY ei odota euroalueen joutuvan enää varsinaisesti deflaatioon, vaikka hinnat laskevat vähäisesti vuoden 2015 aikana. Inflaation odotetaan olevan tänä vuonna -0,2 prosenttia ja nousevan 1,1 prosenttiin vuonna 2016.

EY odottaa öljyn hinnan pysyvän keskimäärin 55 dollarissa barrelilta tänä vuonna, verrattuna 100 dollarin hintaan vuonna 2014. Hinnan lasku kasvattaa euroalueen kuluttajien reaalituloja tänä vuonna 1–1,5 prosenttia. Kokonaisuudessaan ennuste odottaa kotitalouksien reaalitulojen kasvavan 2,5 prosenttia. Tämä tukee yksityisen kulutuksen kasvua, joka kiihtyy ennusteen mukaan viime vuoden 0,9 prosentista 1,6 prosenttiin vuonna 2015.

Suomen tilanne heikkenee

Odotukset Suomen talouskasvusta ovat ennusteen mukaan kuitenkin heikenneet entisestään. Venäjän kriisiäkin enemmän Suomi kärsii rakenteellisista ongelmista, joihin ei ole nähtävissä nopeaa ratkaisua. Suomen teollisuuden on uudistuttava globaalin kysynnän muutoksiin vastatakseen.

- Suomi tarvitsee lisää ja suurempia investointeja rakenneuudistuksia vauhdittamaan. Näitä tarvitaan sekä kotimaisilta että kansainvälisiltä toimijoilta. Epävarma liiketoimintaympäristö, heikot kasvuodotukset ja hitaasti kasvava kysyntä ovat kuitenkin esteinä sekä kotimaisille että ulkomaisille investointipäätöksille tällä hetkellä, Suomen EY:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvola sanoo.

Suomi on EY:n mukaan menettänyt hintakilpailukykyään muihin maihin verrattuna, sillä tuottavuus ei ole noussut palkkojen kehityksen mukana. Ennuste odottaa Suomen viennin kasvavan vain 0,9 prosenttia kuluvan vuoden aikana. Kilpailukyvyn heikkenemisen lisäksi viennin kasvunäkymiä nakertaa sen vahva painotus kypsille markkinoille vietäviin investointihyödykkeisiin, joissa kysynnän kasvu on tällä hetkellä vähäistä.

EY Eurozone Forecast -ennusteesta

EY Eurozone Forecast -ennuste perustuu Euroopan Keskuspankin omassa ennusteessaan käyttämään metodologiaan. EY:n maakohtaiset talousennusteet ovat saatavilla EY Forecasts in Focus -mobiilisovelluksessa sekä internetsivuilta www.ey.com/eurozone. Suomen ennuste on ladattavissa suoraan tästä linkistä.

Jaakko Hirvola, toimitusjohtaja, EY, p. 0400 633 751, jaakko.hirvola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintä, EY, p. 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti, joka tarjoaa Suomessa lisäksi liikejuridiikan palveluita. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.

Pikafaktat

EY:n talousennuste: Suomen teollisuuden on uudistuttava globaalin kysynnän muutoksiin vastatakseen.