EY:n tutkimus paljastaa: Varsinais-Suomen ja Satakunnan yrityksillä vähiten kasvuaikeita

Epävarmat talousnäkymät vaikuttavat voimakkaasti kasvuyrityksiin, selviää tilintarkastus- ja asiantuntijayritys EY:n teettämästä valtakunnallisesta kasvuyritystutkimuksesta. Arviot uusien työntekijöiden palkkaamisesta ja liikevaihdon kasvusta jäävät vaisuiksi. Varsinais-Suomen ja Satakunnan yritysten antamissa vastauksissa huolestuttaa etenkin se, että kasvuhalut ovat koko maan heikoimmat.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan tutkimukseen vastanneista kasvuyrityksistä vain 14 prosenttia arvioi hakevansa voimakasta kasvua. Ero aluevertailun ykköseen eli Pohjois-Pohjanmaahan on peräti 34 prosenttiyksikköä. Aluevertailussa olivat mukana Varsinais-Suomen ja Satakunnan lisäksi Pirkanmaa lähialueineen, Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Savo-Karjala ja Uusimaa.

Kasvuyritysten epävarmuus heijastuu etenkin työntekijöiden palkkaustarpeeseen. Kolme neljästä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevasta yrityksestä arvioi henkilökunnan määrän kasvavan vuositasolla alle 20 prosenttia seuraavan kolmen vuoden aikana. Samalla seitsemän prosenttia vastaajista uskoo jopa vähentävänsä henkilökuntaa. Se on eniten koko Suomessa. Tilastokeskus on määritellyt kasvuyrityksen kriteeriksi sen, että työntekijämäärän pitäisi kasvaa vuosittain yli 20 prosenttia.

Yksi kasvun mittareista tutkimuksessa oli myös pörssilistautuminen. Varsinais-Suomen ja Satakunnan tutkimukseen vastanneista kasvuyrityksistä yksikään ei aio listautua seuraavan 3–5 vuoden aikana.

”Epävarmat talousnäkymät ovat tällä hetkellä suurin kasvun este Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Sen valitsi syyksi 76 prosenttia vastaajista. Ero valtakunnallisten tulosten keskiarvoon oli peräti 18 prosenttiyksikköä. Kasvuyritykset ovat mukautumassa vallitsevaan tilanteeseen, eivätkä ole halukkaita uimaan vastavirtaan”, sanoo EY:n Lounais-Suomen aluejohtaja Osmo Valovirta.

Varovaisuutta selittää osin se, että viennillä on iso painoarvo Varsinais-Suomessa. Samalla yritykset ovat huolissaan rahoituksen riittävyydestä. Sen sijaan pula osaavasta työvoimasta on pienempi huolenaihe kuin valtakunnallisesti.

”Kasvun ja menestyksen tärkeimmäksi edellytykseksi koetaan tällä hetkellä geopoliittisen tilanteen selkeytyminen. Tämä pätee myös alueellisesti vahvaan merkiklusteriin, joka kehittää koko ajan uutta ja luo kasvua. Uskon, että yritysten kasvuhalutkin piristyvät tulevaisuuden selkeytyessä”, Valovirta summaa.

IRO Researchin toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistui 180 kasvuyritystä eri puolilta Suomea. Yritysten liikevaihdon alaraja oli viisi miljoonaa euroa.

­­Kasvuyrittäjyyskilpailu saavuttaa Turun

EY on korostanut kasvuyrittäjyyden ja -yritysten merkitystä jo vuosikymmeniä, ja sen järjestämä EY Entrepreneur Of The Year -kilpailu on noussut maailman arvostetuimmaksi yrittäjäkilpailuksi. Kilpailu on Suomessa järjestetty jo yli 20 vuoden ajan ja siihen on osallistunut vuosien aikana yli tuhat suomalaista yritystä.

”Haluamme kilpailun avulla tukea yrittäjyyttä ja korostaa kasvuyrittäjien suurta merkitystä Suomen hyvinvoinnin ja menestymisen rakentajina. Kilpailussa palkitaan vuosittain esikuvallisia yrittäjiä, joille ohjelma antaa ainutlaatuisen väylän valtakunnalliseen vertaisoppimiseen, verkostoitumiseen ja ajatusten vaihtoon”, Valovirta sanoo.

Viime vuonna turkulainen Leipomo Rosten ylsi valtakunnallisen kilpailun finaaliin.

EY Entrepreneur of the Year -titteliä voivat tavoitella yrittäjät, joiden yrityksen liikevaihto on yli 3,5 miljoonaa euroa, toiminta on kasvavaa ja kannattavaa, ja yritys työllistää vähintään kymmenen henkilöä. Perheyrityssarjan osallistujilta vaaditaan lisäksi yrityksen johdon olevan suvussa vähintään toisen sukupolven hallussa. Start-up-yrittäjille suunnatussa sarjassa osallistumiskriteereissä painottuvat joko nopea liikevaihdon kasvu tai yritysidean yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Kilpailun aluetilaisuus järjestetään Turussa 7. kesäkuuta ja vuoden 2023 kilpailun finalistit julkaistaan lokakuussa. Voittaja palkitaan Helsingissä 27. lokakuuta 2023 järjestettävässä juhlagaalassa.

Lisätietoja kasvuyrityskilpailusta: EY Entrepreneur Of The Year

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi