EY:n vuoden 2020 yrittäjäkilpailun voitosta kisaa 54 kasvuyritystä

Lehdistötiedote 3.11.2020 klo 9.00

EY Entrepreneur of the Year -kilpailun voittoa tavoittelee tänä vuonna 54 suomalaista kasvuyritystä. Kilpailussa palkitaan yrittäjiä, jotka innostavat muita visiollaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Kilpailussa palkitaan pääsarjan voittajan lisäksi vuoden perheyritys ja vuoden start-up-yritys.

”EY Entrepreneur of the Year on maailman laajimmalle levinnyt yrittäjäkilpailu. Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien. On hienoa nähdä, että Suomen kilpailuun osallistuu myös tänä vuonna runsaasti menestyksekkäitä kasvuyrityksiä, vaikka käynnissä on ennenkokematon koronamyllerrys”, sanoo Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year -ohjelman johtaja.

”Kilpailuun osallistujat ovat suomalaisia yrittäjiä, joiden yritykset näyttävät erinomaista esimerkkiä innovatiivisesta, vastuullisesta kasvusta. Tämän vuoden osallistujat edustavat hyvin erilaisia toimialoja, kuten hyvinvointialaa, metsäteollisuutta, ohjelmistokehitystä, luovaa alaa ja matkailualaa”, kertoo Juha Hilmola.

Uusi start-up-sarja nostaa esille nopeita kasvajia ja yhteiskunnallisesti vaikuttavia yrityksiä
Kilpailun pääsarjan voittoa ja Suomen EY Entrepreneur of the Year -titteliä voivat tavoitella yrittäjät, joiden yrityksen liikevaihto on yli 3,5 miljoonaa euroa, toiminta on kasvavaa ja voitollista, ja yritys työllistää vähintään kymmenen henkilöä. Perheyritys-sarjan osallistujilta vaaditaan lisäksi yrityksen johdon olevan suvussa vähintään toisen sukupolven hallussa.

Kilpailussa on tänä vuonna myös uusi start-up-yrittäjille suunnattu sarja, jonka osallistumiskriteereissä painottuvat joko nopea liikevaihdon kasvu tai yritysidean yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

”Kilpailuun voivat osallistua nyt kasvuyritysten lisäksi myös start-up-yrittäjät. Uudessa sarjassa on mukana todella mielenkiintoisia, nopeasti kasvavia yrityksiä, jotka esimerkiksi distruptoivat liikkumista, maksamista, rekrytointia ja sote-alaa. Olemme saaneet mukaan myös start-upeja, joiden liikeideat todella mullistavat maailmaa. Olen äärimmäisen innoissani tästä kilpailijakattauksesta ja tuomareilla tuleekin olemaan äärimmäisen vaikea tehtävä voittajia valitessaan”, sanoo Anna Pyykkö, EY Entrepreneur of the Year -ohjelmapäällikkö.

Voittajan valitsee riippumaton tuomaristo
EY Entrepreneur of the Year -kilpailun finalistit julkistetaan 1.12.2020 ja voittajat 15.1.2021. Kilpailun voittajan valitsee EY:stä riippumaton tuomaristo, jota johtaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Tuomaristo arvioi ehdokkaita kilpailun kansainvälisen kriteeristön mukaisesti. Voittajayrittäjällä tulee olla vankka arvopohja ja hänen tulee johtaa yritystään esimerkillisesti, yrityksen strategia erottaa heidän yrityksensä kilpailijoistaan ja lisäksi yritys kasvaa sekä menestyy markkinallaan sekä luo arvoa sidosryhmilleen.

Monipuolista kokemusta ja osaamista edustavaan tuomaristoon osallistuvat Kaupin lisäksi Vaaka Partnersin toimitusjohtaja Juha Peltola, enkelisijoittaja Kim Väisänen, kasvuyrittäjäsijoittaja ja hallitusammattilainen Leena Niemistö, Aalto Yliopiston strategisen johtamisen professori Robin Gustafsson, Small Giant Gamesin toimitusjohtaja Timo Soininen, Ivana Helsingin yrittäjä Paola Suhonen, Vaisalan hallituksen puheenjohtaja Raimo Voipio, Rukakeskuksen toimitusjohtaja Ville Aho ja kilpailun viime vuonna voittanut Goforen hallituksen puheenjohtaja Timur Kärki.

Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun osallistujat 2020
Administer Oy, Advian Oy, Ambientia Group Oy, BearIT Oy, Carevision Oy, DYNASET Oy, Enfuce Financial Services Oy Ltd, FA Solutions Oy, Fiksu Ruoka Oy, Fraktio Oy, FREE-Laskutus Oy, Gapps Oy, Hakola Huonekalu Oy, Head Recycle Systems Oy, HT Laser Oy, ICEYE Oy, Identio Oy, Inderes Oy, Invesdor Oy, Islet Group Oy, Jobilla Oy, Kesla Oyj, Konesilta Oy, Kotopro Oy, Koukoi Games Oy, Kuljetusliike Ville Silvasti Oy, Leadoo Marketing Technologies Oy, Luxury Action Oy, LVS Brokers Oy, LämpöYkkönen Oy, MaaS Global Oy, MeetingPackage (Cocouz Oy), Metsäkonepalvelu Oy, Murudining Oy, Neliöt Liikkuu LKV Oy Ab, Nordic Healthcare Group Oy, Peikko Group Oy, Primehotels Oy, Puhdistamo Oy, Puhti Lab Oy, Puuilo Oy, Sahera Koti Puhtaaksi Oy, School Day Helsinki Oy, Secto Automotive Oy, Secto Design Oy, Smarp Oy, Soilfood Oy, Spinnova Oy, Swappie Oy, Touchpoint Oy, Unikie Oy, VaBe Oy, VideoVisit Oy ja Voima Gold Oy.

Ilmoittautuminen finalistien julkistustilaisuuteen avautunut
Ilmoittaudu seuraamaan EY Entrepreneur of the Year -finalistien julkistamista 1.12.2020 klo 9.00 alkaen järjestettävässä webinaarissa. Tutustu tapahtuman ohjelmaan ja rekisteröidy webinaariin EY:n verkkosivuilla.

EY Entrepreneur of the Year -kilpailu käydään 60 maassa
EY Entrepreneur of the Year -kilpailu on maailman arvostetuin yrittäjäkilpailu. Se järjestettiin ensimmäisen kerran USA:ssa vuonna 1986 ja nykyään siihen osallistuu tuhansia yrittäjiä yli 60 maassa. Kilpailuun on vuosien varrella osallistuneet esimerkiksi Google, Amazon ja Supercell.

EY haluaa palkita kasvuyrittäjiä, jotka innostavat muita visiollaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Kilpailu kannustaa kasvuhakuisuuden lisäksi vastuullisuuteen ja innovatiivisuuteen sekä tarjoaa yrittäjille ainutlaatuisen väylän kilpailun kautta vertaisoppimiseen, verkostoitumiseen ja ajatusten vaihtoon.

Suomen kilpailun voittaja edustaa Suomea vuosittain järjestettävässä EY World Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailussa. Kyseessä on ’yrittäjyyden maailmanmestaruuskisat’, arvostettu kansainvälinen kilpailu menestyville yrittäjille. Vuonna 2020 Goforen Timur Kärki edusti Suomea kilpailussa, jonka voitti intialaisen Biocon Limitedin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja tohtori Kiran Mazumdar-Shaw.

Suomessa EY Entrepreneur of the Year -kilpailun kumppaneina toimivat Työeläkeyhtiö Elo ja Evli Pankki.

Lisätietoja kilpailusta: www.ey.com/fi_fi/eoy

Juha Hilmola
EY Entrepreneur of the Year -johtaja, EY
juha.hilmola@fi.ey.com

Anna Pyykkö
EY Entrepreneur of the Year -ohjelmapäällikkö

anna.pyykko@fi.ey.com
p. 045 672 7047

Lotta Roitto
Head of PR
lotta.roitto@fi.ey.com
P. 040 747 0871

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.