Frameryn Samu Hällfors edustaa Suomea luottavaisin mielin yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailussa Monacossa tällä viikolla

Globaali yrittäjäkilpailu, EY World Entrepreneur of the Year, huipentuu tällä viikolla Monacossa järjestettävään finaaliin. Suomea tässä yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailussa edustaa tamperelaisen Framery Oy:n toimitusjohtaja Samu Hällfors. Framery suunnittelee ja rakentaa toimistoympäristöön äänieristettyjä tiloja, kuten puhelinkoppeja ja neuvottelutiloja, joiden avulla työnteosta tulee tehokkaampaa ja jotka tutkitusti lisäävät myös työntekijöiden onnellisuutta.

Samu Hällfors voitti viime vuonna Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun. Sen myötä hän kilpailee Suomen edustajana yrittäjyyden maailmanmestaruudesta ja EY World Entrepreneur of the Year -tittelistä Monacossa 47 muun maan edustajan kanssa 5.-9.6.2019. Maailmanmestaruus ratkeaa lauantain finaalissa 8. kesäkuuta. Kilpailun tuomaristo arvioi kilpailijoita ja valitsee voittajan lukuisten eri kriteerien perusteella, joita ovat muun muassa innovaatio, strategia, yrittäjäasenne sekä liiketoiminnan vaikutus yhteiskuntaan. EY World Entrepreneur of the Year on arvostettu, maailman tunnetuin kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille.

”Odotan suurella mielenkiinnolla finaalia Monacossa. Tavoitteena on tietysti voitto, mutta jo se, että pääsee osallistumaan kilpailuun, tuntuu voitolta. Aion tehdä parhaani ja katsotaan sitten mihin muiden suoritukset siihen verrattuna riittävät”, Hällfors sanoo pilke silmäkulmassa.

Monacon finaali on tiivis vajaan viikon kestävä tapahtuma, jonka aikana kilpailijoilla on edessään muun muassa tuomariston haastatteluja sekä erilaisia esiintymisiä ja puheenvuoroja. Suomen Samu Hällfors on yksi “Funding the future of your business” -session kolmesta puhujasta.

Hällforsilla on vastassaan kilpailussa yrittäjiä lukuisilta eri toimialoilta. Voittoa Monacossa tavoittelevat muun muassa tanskalaisen robotiikkafirma Mobile Industrial Robotsin yrittäjäkaksikko, intialaisen moottoripyörävalmistaja Royal Enfieldin pelastaja, Assassin Creed -pelistään tunnetun peliyhtiö Ubisoftin perustaneet ranskalaisveljekset sekä yhdysvaltalainen, muun muassa Grouponin perustanut sarjayrittäjä, joka luotsaa nykyisin Uptake Technologies -nimistä yritystä.

Suomea ovat aikaisempina vuosina kilpailussa edustaneet mm. Ponssen Juha Vidgrén, Supercellin Ilkka Paananen, Rovion Mikael Hed ja Pihlajalinnan Mikko Wirén.

Kasvuyrityksiä ja uusia työpaikkoja

Monacossa kohtaavat yrittäjät edustavat maailman kasvuyrittäjien parhaimmistoa ja merkittäviä työllistäjiä. Framery on kasvanut kahdeksassa vuodessa tamperelaisesta autotallista alansa globaaliksi pioneeriksi, jolla on merkittävä osuus markkinoista maailmanlaajuisesti. Yhtiön vuoden 2018 liikevaihto oli yli 63 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on yli 290 henkilöä. Frameryn liikevaihdosta noin 90 % tulee viennistä.

”Haluamme yrittäjäkilpailumme avulla tukea vastuullista yrittäjyyttä ja tuoda esiin tarinoita, jotka toimivat esimerkkinä tuleville yrittäjille. Viime vuodet ovat osoittaneet, ettei EY World Entrepreneur of the Year -kilpailun voittajayrityksen tarvitse tehdä kymmenien miljardien liikevaihtoa voittaakseen maailmanmestaruustittelin. Tärkeämpää on yrittäjätarina ja tänä vuonna Suomea edustaa tarina vailla vertaa: kuinka yksi liian äänekäs puhelu voi sysätä liikkeelle tapahtumasarjan, jonka seurauksena teekkarin unelmasta tulee globaali kasvuyritys ja vielä alalla, jonka kuolemaa moni oli jo ehtinyt veikata. Tätä tarinaa kuunnellaan mielellään ja uskon, että Samulla on hyvä mahdollisuus menestyä kilpailussa”, toteaa Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, partner Juha Hilmola.

Vuonna 2018 yrittäjyyden maailmanmestaruuden voitti brasilialainen Rubens Menin, jonka perustama MRV Engenharia e Participações on kasvanut Latinalaisen Amerikan suurimmaksi rakennus- ja kiinteistöalan yritykseksi sekä johtavaksi pienituloisille tarkoitettujen asuntojen rakennuttajaksi Brasiliassa. Menin on kilpailun ensimmäinen eteläamerikkalainen voittaja kautta aikain.

Kilpailun kulkua ja uutisointia voi seurata muun muassa kisan viralliselta Twitter-tililtä @EY_EOY sekä Suomen EY:n Twitter-tililtä @EY_Suomi.

EY World Entrepreneur of the Year -voittajat 2001-2018:

2018 Brasilia: Rubens Menin, founder, MRV Engenharia e Participações

2017 Kanada: Murad Al-Katib, President and CEO, AGT Food and Ingredients

2016 Australia: Manny Stul, Chairman and Co-CEO, Moose Enterprise

2015 Ranska: Mohed Altrad, Founder and CEO, Altrad Group

2014 Intia: Uday Kotak, Founder, Executive Vice Chairman and Managing Director of Kotak Mahindra Bank

2013 USA: Hamdi Ulukaya, Founder, President and CEO of Chobani Inc

2012 Kenya: James Mwangi, CEO and Managing Director, Equity Bank Limited

2011 Singapore: Olivia Lum, Executive Chairman and Group CEO, Hyflux Limited

2010 UK: Michael Spencer, Group CEO, ICAP plc

2009 Kiina: Cho Tak Wong, Chairman, Fuyao Glass Industry Group

2008 Sveitsi: Jean-Paul Clozel, Founder, Actelion Pharmaceuticals Ltd.

2007 Kanada: Guy Laliberté, Founder and CEO, Cirque du Soleil

2006 Etelä-Afrikka: Bill Lynch, CEO, Imperial Holdings

2005 USA: Wayne Huizenga, Chairman, Huizenga Holdings Inc.

2004 Filippiinit: Tony Tan Caktiong, Chairman and President, Jollibee Foods Corporation

2003 Intia: Narayana Murthy, Founder and Chairman, Infosys Technologies Limited

2002 Saksa: Stefan Vilsmeier, President and CEO, Brain LAB AG

2001 Italia: Paolo della Porta, President, Chairman and Group CEO, Saes Getters S.p.A

Hyödyllistä tietoa:

•  EY Entrepreneur of the Year on arvostettu, maailman tunnetuin kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Palkinto rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year sai alkunsa USA:ssa vuonna 1986 ja on sittemmin laajentunut yli 60 maahan kaikille mantereille. Suomessa kilpailu on järjestetty vuodesta 2003 lähtien.
  •  Vuoden 2019 EY World Entrepreneur of the Year -ehdokkaat ja lisätietoa itse kilpailusta löydät täältä: https://www.ey.com/en_gl/weoy
  •  EY World Entrepreneur of the Year -tapahtumasta viestitään aktiivisesti Twitterissä. Tapahtuman kulkua ja uutisointia voi seurata kisan viralliselta tililtä @EY_EOY ja keskusteluun voi osallistua tunnisteella #WEOY. Tiedotamme kilpailusta kansainvälisen @EYnews-Twitter-tilin lisäksi myös Suomen EY:n Twitter-tilillä @EY_Suomi.
  •  Valokuvia tapahtumasta median käyttöön julkaistaan tapahtuman edetessä osoitteessa ey.com/weoy/eventphotos. EY julkaisee myös videotallenteita haastatteluista, keskustelupaneeleista ja palkitsemistilaisuudesta eri formaateissa sekä web-uutisointia että tv-lähetyksiä varten. Videot löytyvät EY:n broadcast-uutishuoneesta osoitteessa www.digitalnewsagency.com
  •  Suomen vuoden 2019 EY Entrepreneur of the Year -kilpailu on startannut. Voittaja selviää 1.11. Hän edustaa maatamme vuoden 2020 maailmanmestaruuskilpailussa. Mukaan kilpailuun voi ilmoittautua osoitteessa: www.eoy.fi/. Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun pääyhteistyökumppaneita ovat Evli Pankki, työeläkevakuutusyhtiö Elo sekä Hartwall Capital.

Lisätietoja:

Anna Pyykkö, EY Entrepreneur of the Year -projektipäällikkö, anna.pyykko@fi.ey.com, p. 045 672 7047

Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year -johtaja, EY, juha.hilmola@fi.ey.com, p. 040 540 8963

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.