Frameryn Samu Hällfors nappasi EY:n yrittäjäkilpailun voiton ja lähtee Monacoon yrittäjyyden MM-kisoihin

Tamperelaisen Framery Oy:n Samu Hällfors vei Suomen EY Entrepreneur of the Year 2018 -kilpailun voiton perjantai-iltana järjestetyssä juhlagaalassa. Voittajan valinnut tuomaristo vakuuttui Hällforsin menestystarinasta, joka sai alkunsa kahden teekkarikaveruksen kesäprojektista ja on edennyt globaaliksi alansa pioneeriyritykseksi ja markkinajohtajaksi. Gaalassa jaettiin myös kolme muuta yrittäjäpalkintoa sekä palkittiin yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut kasvuyrittäjä.

Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailu päättyi näyttävästi perjantaina 2. marraskuuta Helsingissä Finlandia-talossa järjestettyyn juhlagaalaan, jossa palkittiin vuoden 2018 paras yrittäjä. EY Entrepreneur of the Year 2018 -voittaja Samu Hällfors on luotsannut vuonna 2010 perustettua Framery Oy:tä menestyksekkäästi. Framery suunnittelee ja rakentaa toimistoympäristöön äänieristettyjä tiloja, kuten puhelinkoppeja ja neuvottelutiloja, joiden avulla työnteosta tulee tehokkaampaa ja jotka tutkitusti lisäävät myös työntekijöiden onnellisuutta. Tamperelaisesta autotallista lähtenyt liiketoiminta on kasvanut kahdeksassa vuodessa alansa globaaliksi pioneeriksi, joka hallitsee 58 prosentin markkinaosuutta maailmanlaajuisesti. Yhtiön viime vuoden liikevaihto oli liki 40 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli yli 200 henkilöä. Tälle vuodelle yhtiö ennustaa 65 miljoonan euron liikevaihtoa, josta 40 % tulee Pohjois-Amerikasta, 40 % Euroopasta, 10 % Suomesta ja 10 % muualta maailmasta.

”Samu Hällfors ja Framery ovat vertaansa vailla oleva menestystarina teekkarin unelmasta globaaliksi kasvuyritykseksi. Yritys on innovatiivinen ja ennakkoluuloton oman tiensä raivaaja, joka kehittämällään kaupallisella tuotteella on paitsi vastannut ilmeiseen tarpeeseen myös pystynyt luomaan kokonaan uuden kansainvälisen markkinan, ja on tänä päivänä oman alansa suunnannäyttäjä. Yritys on myös moninkertaistanut liikevaihtonsa vuosittain ja huikea kasvu näyttää vaan jatkuvan”, toteaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Enston hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen.

Maailman ainoan kaikilla mantereilla käytävän EY:n kansainvälisen yrittäjäkilpailun tavoitteena on kannustaa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä kasvuhakuiseen ja vastuulliseen yrittäjyyteen sekä nostaa esiin inspiroivia tarinoita. Voittonsa myötä Hällfors tulee edustamaan Suomea yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailussa Monacossa ensi vuoden kesäkuussa. Hän kilpailee EY World Entrepreneur of the Year -tittelistä noin 60 muun maavoittajan kanssa.

Palkituissa ennätysmäärä naisyrittäjiä

Perjantaina palkittiin myös Gugguu Oy:n Miia Riekki ja Anne Valli, joille myönnettiin Vuoden Nuori Yrittäjä 2018 -palkinto. Gugguu on keväällä 2012 perustettu laadukkaiden, yksinkertaisten ja huolellisesti tuotettujen lastenvaatteiden valmistaja, jonka tuotteet tunnetaan leikkisyydestään, graafisuudestaan sekä selkeästä värityksestään. Kahden sisaruksen pyörittämä yritys myy itse suunnittelemiaan lastenvaatteita oman verkkokaupan sekä tarkasti valikoitujen jälleenmyyjien välityksellä ympäri maailmaa. Yrityksen liikevaihto on liki 4,5 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 10 henkilöä. Suomen EY Entrepreneur of the Year 2018 -kilpailun tuomaristo totesi perusteluissaan yrityksellä olevan aineksia vaikka mihin ja kiitteli tuotteiden ekologisuuden lisäksi etenkin yrityksen kansainvälistymisstrategiaa.

Mantsinen Groupin Mia Mantsinen palkittiin puolestaan Vuoden perheyrittäjä 2018 -palkinnolla. Ylämyllyllä pääkonttoriaan pitävä Mantsinen Group on kahden pohjoiskarjalaisen maanviljelijäveljeksen perustama yhtiö, jonka liiketoiminta on kasvanut paikallisesta polttopuu-urakoinnista metalliteollisuuden yritykseksi, jonka tuotteita on toimitettu 30 eri maahan. Tänä päivänä yritys työllistää noin 450 henkilöä ja sen liikevaihto on liki 68 miljoonaa euroa. Kilpailun tuomaristoon Mia Mantsisen uratarina teki vaikutuksen ja perusteluissaan tuomaristo mainitsikin yrityksen olevan hieno esimerkki siitä, kuinka sukupolvenvaihdos tehdään onnistuneesti. Tuomaristo arvosti myös yrityksen vakaata ja tervettä taloudellista kasvua ja tilaa.

Korkealaatuisia vaatteita ja tekstiilejä suunnittelevan ja markkinoivan BYPIAS´in Pia Erlund palkittiin perjantaina Brändinrakentaja 2018 -erikoispalkinnolla. Tänä päivänä yrityksellä on 10 myymälää ja noin 40 työntekijää, ja liikevaihtoa liki 6,3 miljoonaa euroa. Kommenteissaan kilpailun tuomaristo nosti esiin yrityksen vahvan vision ja selkeän strategian ja mainitsi tämän olevan omalla pukeutumisen sarallaan paras yritys, jolla on paljon mahdollisuuksia. Erityistä kiitosta sai yrityksen loistava brändistrategia, jonka avulla yritys on maltillisella budjetilla hyödyntänyt taitavasti sosiaalista mediaa kasvattaakseen paitsi omaa tunnettuuttaan myös itse liiketoimintaa.

”Samu Hällfors ja Framery ovat mahtava esimerkki meille kaikille. He ovat onnistuneet luomaan työelämän ja -tapojen murrokseen todella kansainvälisen tuotteen, joka viedään käsistä. Yksityisyyttä ja hiljaisuutta tarvitaan monitilamaailmassa ihan kaikkialla”, sanoo Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja Juha Hilmola EY:ltä. ”Kilpailukauden yhteenvetona voin todeta, olemme saaneet kerrassaan loistavat voittajat ja tätä vuotta voidaan kuvata todelliseksi naisten läpilyönniksi. Kuka olisi kilpailukauden alkaessa uskonut, että valtakunnallisen loppukilpailun viidestä palkinnonsaajasta neljä ovat naisia? Haluankin vielä kertaalleen onnitella kaikkia finaaliin yltäneitä rohkeita yrittäjiämme. Jokainen heistä on näyttänyt esimerkillään, että Suomessa kasvaa kannattavia, menestyviä yrityksiä, joista jokainen suomalainen voi olla ylpeä.”

Finaalissa ehdolla olleet muut yrittäjät olivat Accountor-ryhmän Asko Schrey, CAP-Groupin Pekka Kari, Finnish Design Shopin Teemu Kiiski, Forenomin Johannes Kangas, SuperParkin Juha Tanskanen sekä Vincitin Mikko Kuitunen.

Päätökset palkituista yrittäjistä teki riippumaton tuomaristo. Sen jäsenet edustavat kukin omien alojensa huippuasiantuntemusta ja kokemusta. Puheenjohtaja Marjo Miettisen lisäksi tuomaristoon kuuluvat Aalto yliopiston professori Robin Gustafsson, KONE Oyj:n hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin, Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi, viime vuoden voittaja Nocart Oy:n toimitusjohtaja Vesa Korhonen, Slushin perustajajoukkoon kuuluva Wolt Oy:n toimitusjohtaja, start up -yrittäjä Miki Kuusi, Pihlajalinnan hallituksen jäsen, enkelisijoittaja Leena Niemistö, Vaaka Partnersin toimitusjohtaja Juha Peltola sekä bisnesenkeli Kim Väisänen. Tuomaristo arvioi muun muassa yrittäjähengen, johtamisen, taloudellisten tulosten, strategian, toimintatapojen ja innovatiivisuuden lisäksi yrittäjän ansioita vastuullisemman ja paremman maailman rakentamiseksi.

Kuvia voittajista: https://akifoto2.1g.fi/kuvat/eyg18

Mikä EY Entrepreneur of the Year –kilpailu (EoY)?

• EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille.
  • Maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla.
  • Monesta muusta yrittäjäkilpailusta poiketen, EoY pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin. Laajoissa haastatteluissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden, kuten esimerkiksi strategian ja innovatiivisuuden kautta, taloudelliset tunnusluvut on vain yksi osa. EY haastatteli kesän 2018 aikana yli 50 kandidaattia, joista tuomaristo valitsi 10 omaan erillishaastatteluunsa.
  • Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien, maailmalla vuodesta 1986.
  • Päätökset voittajista tekee järjestäjistä riippumaton yhdeksänhenkinen tuomaristo. Katso kaikki kisan tuomarit täältä http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-Year-kasvuyrittajakilpailu-tuomaristo
  • 10.10. palkittiin Suomen kilpailun viiden maantieteellisen alueen (Uusimaa, Itä-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjois-Suomi sekä Häme ja Keski-Suomi) voittajat, jotka muodostavat myös valtakunnallisen kilpailun finalistijoukon.
  • 2.11. finalistit kisaavat EY Entrepreneur of the Year 2018 -voittajan tittelistä. Marraskuisessa juhlagaalassa jaetaan myös erikoispalkintoja, kuten Vuoden Nuori Yrittäjä -palkinto.
  • 5.-9.6.2019: Suomen EY Entrepreneur of the Year 2018 -voittaja edustaa Suomea maailmanlaajuisessa EY World Entrepreneur of the Year -kilpailussa Monte Carlossa.
  • Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun pääyhteistyökumppaneita ovat Evli Pankki, työeläkevakuutusyhtiö Elo sekä Hartwall Capital.

Kilpailusta lisätietoa täällä: http://www.ey.com/FI/fi/About-us/Entrepreneurship/Entrepreneur-Of-The-Year/Entrepreneur-of-the-year-kasvuyrittajakilpailu

Lisätietoja:

Hannele Lindell, markkinointi- ja viestintäjohtaja, EY, hannele.lindell@fi.ey.com p. 040 506 8456
Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year –johtaja, juha.hilmola@fi.ey.com, 040 540 8963
Satu Jaatinen, viestintäpäällikkö, satu.jaatinen@fi.ey.com, 040 722 8068

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.