Geopolitiikan ja maailmankaupan jännitteet hyydyttivät listautumismarkkinaa vuonna 2019

Listautumisaktiivisuutta seuraavan konsulttiyhtiö EY:n raporttisarjan tuoreimman julkaisun Global IPO Trends: Q4 2019 mukaan maailmalla nähtiin vuonna 2019 kaikkiaan 1 115 listautumista, joilla kerättiin pääomia yhteensä 198 mrd. Yhdysvaltain dollaria. Edellisvuoteen verrattuna listautumisten määrä laski 19 % ja tuotot vähenivät 4 %. Listautumisaktiivisuuden odotetaan kuitenkin piristyvän vuoden 2020 alkupuoliskolla.

Pitkittynyt geopoliittinen epävarmuus ja maailmankaupan jännitteet painoivat vuoden 2019 listautumisaktiivisuutta. Laimea listautumisinto osoitti kuitenkin piristymistä vuoden loppua kohden, ja vuoden viimeisellä kvartaalilla nähtiinkin kaksi vuoden suurinta ja odotetuinta transaktiota, kun saudiarabialainen öljy-yhtiö Saudi Aramco sekä kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba Group listautuivat.

Myös Suomessa vuoden viimeinen kvartaali oli aktiivisempi kuin muut neljännekset. Suomessa listautui vuoden aikana kaikkiaan viisi yhtiötä: LeadDesk ja Aallon Group, sekä viimeisellä kvartaalilla toteutuneet Relais Group, Fodelia ja koko vuoden ainokaisena päämarkkinapaikalle listautunut Optomed. Lisäksi joulukuun alussa Faron Pharmaceuticals rinnakkaislistautui Helsingin pörssin First North Growth Marketiin ja aiemmin kesällä EAB Group siirtyi First Northilta päämarkkinapaikalle. Suomessa listatusta Cramosta irtautunut Adapteo listautui Tukholman pörssiin heinäkuun alussa.

”Kaikkiaan vuosi 2019 jäi edellisiä vaisummaksi Pohjoismaissakin. Suomessa pörssin ovi kävi myös toiseen suuntaan useiden ostotarjousprosessien muodossa, joten nettona listattujen yritysten määrä pysyi liki muuttumattomana. Loppuvuoden menestyksekkäät kasvuyritysten IPO:t osoittivat kuitenkin, että hyvän tarinan omaaville ja asianmukaisesti hinnoitelluille listautumisille on edelleen kysyntää”, sanoo listautumispalveluista vastaava johtaja Päivi Pakarinen Suomen EY:ltä.

Maailman listautumismarkkinan arvioidaan jatkuvan hyvävireisenä myös ensi vuoden puolella. Etenkin vuoden 2020 ensimmäiselle vuosipuoliskolle ennakoidaan listautumisia, kun kauppariitoihin odotetaan ratkaisua ja myös Brexitin pitäisi viimeinkin toteutua.

Pakarisen mukaan aktiivisuus listautumisten valmistelussa ja suunnittelussa on jatkunut Suomessa tänä vuonna kohtuullisena, mutta epävarmuus ja sen mukanaan tuomat alhaisemmat arvostustasot ovat saaneet monet prosessit kääntymään yrityskaupan tai muunlaisen rahoituskierroksen suuntaan.

”Ensi vuoden puolella olosuhteet näyttäisivät nyt suosivan myös listautumisia, mutta tilanne voi muuttua nopeastikin. Yhdysvaltain presidentinvaalit tulevat varmasti hämmentämään markkinoita vuoden jälkipuoliskolla - vaikutuksia heijastunee myös Eurooppaan ja välillisesti meillekin”, Pakarinen summaa.

Lisätietoja:

Päivi Pakarinen, IPO Leader, EY, paivi.pakarinen@fi.ey.com, p. 040 754 8419

Satu Jaatinen, Head of PR, EY, satu.jaatinen@fi.ey.com, p. 040 722 8068

Satu Jaatinen
Head of PR
satu.jaatinen@fi.ey.com

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.