Häkämies: Helpompi työllistäminen torjuisi nuorten syrjäytymistä

Yrittämisen edellytykset ja esteet olivat keskeisimmät aiheet torstaina 11.4. kasvu- ja perheyritysseminaarissa Tampereella. Tilaisuus käynnisti kahdeksalle paikkakunnalle ulottuvan seminaarikiertueen, jonka Ernst & Young järjestää huhti-toukokuussa yhdessä Eläke-Fennian, Evli Pankin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa.

Tilaisuuden pääpuhuja, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies toivoi yrittäjien riskinottoa pienentäviä toimenpiteitä erityisesti työllistämisen kannalta.
- Työllistäminen on liian kallista. Yritysten kustannusympäristöä on kevennettävä, Häkämies totesi.

Hyöty kohdistuisi koko yhteiskunnalle, sillä Häkämiehen mukaan kasvu ja uudet työpaikat löytyvät nimenomaan pienistä ja keskisuurista, kasvavista yrityksistä. Se tukisi samalla myös nuorten ensimmäisen työpaikan saamista ja torjuisi syrjäytymisen riskiä.

Tilaisuudessa nousi esille myös muita kasvu- ja perheyritysten näkökulmasta ajankohtaisia haasteita, kuten rahoituksen saatavuus sekä nykyisten yrittäjien ikääntymisen luoma suuri tarve yritysten omistajanvaihdokselle. Onko yrityksellä edessään myynti, lopettaminen vai sukupolvenvaihdos ja millaista ratkaisua nykyinen ympäristö tukee?

Veroratkaisujen ja -kevennysten vaikutus herätti myös epäilystä.
- Verotuksen pysyvyys toisi enemmän hyötyä dynaamisille kasvuyrityksille kuin toistuva prosenttien viilaus, vaikka muutosten tarkoitusperä olisikin hyvä. Uskallusta investointeihin ja riskinottoon tukee kuitenkin paremmin ennakoitavuus, Ernst & Youngin kasvu- ja perheyrityspalveluiden sekä Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja Juha Hilmola kommentoi.

Kasvu- ja perheyritysseminaari kiertää kahdeksan paikkakuntaa huhti-toukokuussa

Tampereen-seminaari avasi Ernst & Youngin kasvu- ja perheyritysseminaarien kiertueen, joka vierailee huhti- ja toukokuun aikana Tampereen lisäksi Jyväskylässä, Helsingissä, Joensuussa, Turussa, Kokkolassa, Seinäjoella sekä Oulussa.

Kiertueohjelman olennaisena osana on Ernst & Young Entrepreneur of the Year -kilpailu, jonka kautta etsitään esikuvia suomalaisille kasvuhakuisille yrittäjille jo 11. kerran. Kilpailun voittaja edustaa Suomea vuosittain järjestettävässä yrittäjyyden maailmanmestaruuskisassa Monte Carlossa.

Lisätietoja:

Juha Hilmola, partner, kasvu- ja perheyrityspalveluiden sekä Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 540 8963, sähköposti juha.hilmola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young Oy, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Lisätietoja kasvu- ja perheyrityksille suunnatuista palveluistamme: www.ey.com/fi/kotimaa

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Entrepreneur of the Year

Ernst & Young Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.