Intialle ennustetaan kaksinumeroisia kasvulukuja – Suomi investoijien kärkipäässä

Ulkomaiset investoijat pitävät Intiaa houkuttelevana investointikohteena, selviää Ernst & Youngin India Attractiveness -tutkimuksessa, joka julkaistiin Davosin talousfoorumin yhteydessä. Vuoden 2011 marraskuuhun mennessä Intiaan tehdyt suorat ulkomaiset investoinnit lisääntyivät 25 prosentilla verrattuna vuoteen 2010.

– Vuoden 2011 marraskuuhun mennessä Intiaan tehtiin 864 suoraa ulkomaista investointia, kun edellisenä vuonna investointiprojekteja oli 691. Arvoltaan vuoden 2011 investoinnit olivat 50,8 miljardia dollaria, kun vuonna 2010 vastaava luku oli 44,9 miljardia dollaria, nopean kasvun markkinoista vastaava partneri Risto Venermo Ernst & Youngilta kommentoi.

India Attractiveness -tutkimuksen mukaan 75 prosenttia kansainvälisesti toimivista yrityksistä aikoo vahvistaa toimintaansa Intiassa ja kaksi kolmasosaa suunnittelee uusia projekteja maahan jo lähitulevaisuudessa.

Suomi investoijien kymmenen kärjessä

Eniten investointeja Intiaan teki Yhdysvallat sekä projektien että uusien työpaikkojen lukumäärällä mitattuna. Japani ja Iso-Britannia olivat toiseksi ja kolmanneksi suurimmat ulkomaiset investoijat.  Ulkomaisten investointien myötä Intiaan syntyi  216 739 uutta työpaikkaa vuoden 2011 yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana.

– Suomesta tehtiin vuonna 2011 kymmenenneksi eniten ulkomaisia investointeja Intiaan. Suomalaisyritykset kohdistivat Intiaan vuoden 2011 marraskuuhun mennessä 17 uutta investointiprojektia, kun vuonna 2010 niitä oli 13. Arvoltaan Suomesta lähtöisin olevat investoinnit olivat 843 miljoonaa dollaria ja niiden pohjalta syntyi maahan lähes 4 000 uutta työpaikkaa, Venermo kertoo.

Ernst & Young perusti Intiaan vuoden vaihteessa Suomi–Intia-deskin, jonka tavoitteena on auttaa Intiassa toimivia ja sinne investoivia suomalaisyrityksiä.  Intia on tällä hetkellä suomalaisyritysten neljänneksi suurin aasialainen kauppakumppani Kiinan, Japanin ja Etelä-Korean jälkeen, ja noin 100 suomalaisyritystä toimii Intian-markkinoilla.

Intialle povataan kaksinumeroisia kasvulukuja

55 prosenttia vastaajista arvioi Kiinan olevan Intian suurin haastaja ulkomaisten investointien kohdemaana.  Toisaalta lähes kolmannes tutkimukseen osallistuneista uskoo, että Intia voi saavuttaa kaksinumeroiset kasvuluvut tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.

– Intia on ulkomaisille investoijille mielenkiintoinen maa erityisesti kotimaan markkinoiden vahvan potentiaalin ansiosta. Nouseva keskiluokka sekä toiminnan kustannustehokkuus nostavat potentiaalia entisestään. Tämän vuoden kyselyssä 25 prosenttia vastaajista nimesi niin ikään ammattitaitoisen työväestön Intian vetovoimatekijöihin. Vaikka maailmantalouden epävakaus arveluttaa sijoittajia, Intian vetovoimatekijät tuntuvat hälventävän sijoittajien huolia, Venermo huomauttaa.

Yli 75 prosenttia vastaajista mainitsi infrastruktuurin Intian tärkeimmäksi kehityskohteeksi, mikäli maa haluaa houkutella ulkomaisia investointeja tulevaisuudessakin. 60 prosenttia vastaajista taas toivoi Intiaan läpinäkyvämpää hallintotapaa.

Valmistava teollisuus syrjäyttämässä palvelut kasvun veturina

Intia on houkutellut ulkomailta erityisesti palvelualan toimintaa. Toisaalta yhä useammat kansainväliset yritykset perustavat tehtaitaan Intiaan. 25 prosenttia tutkimuksen vastanneista uskoo Intian olevan kolmen kiinnostavimman maan joukossa valmistavan teollisuuden osalta vuoteen 2020 mennessä.

– Tuoreiden tilastojen mukaan tehdasteollisuuteen on kohdistunut jopa 78 prosenttia kaikkien investointien arvosta, vaikka projektimäärissä 34 prosenttia Intiaan kohdistuneista investoinneista suuntautui tehdasteollisuuteen. Suhteessa valmistava teollisuus siis houkuttelee mittavimmat rahalliset investoinnit maahan, Venermo arvioi.

Noin 65 prosenttia vastaajista arvioi, että logistiikan sekä kuljetusten laadun parantaminen kasvattaisi Intian houkuttelevuutta entisestään tehdasteollisuuden silmissä.

– Intia on siirtymässä kasvukäyrällään uuteen vaiheeseen, ja valmistava teollisuus näyttäisi olevan tämän siirtymän keskiössä. Myös päättäjät ovat osoittaneet lisääntyvää kiinnostusta alaa kohtaan. Tämä lupaa hyvää niin sijoittajille kuin Intian taloudellekin, Venermo summaa.

Lisätietoa

Risto Venermo, partneri, Rapid Growth Markets, Ernst & Young Oy, puhelin 040 754 9139, sähköposti risto.venermo@fi.ey.com

Jenni Pekkinen, viestintäpäällikkö, Ernst & Young Oy, puh. 050 582 4323, sähköposti jenni.pekkinen@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.