IPO-markkinoilla uusia tuulia Amerikan ja EMEIA-alueiden noustessa ja Aasia-Tyynenmeren alueen hidastuessa

Globaalien listautumisantien määrä laski 12 prosenttia ja tuotot 16 prosenttia vuoden 2024 ensimmäisen puoliskolla vuoden takaisesta. Lasku johtuu pääasiassa Aasia-Tyynenmeren alueen IPO-markkinoiden hidastumisesta, kun taas Amerikassa ja EMEIA-alueella (Eurooppa, Lähi-itä, Intia ja Afrikka) nähtiin vahvaa kasvua. EMEIA-alue nousi ensimmäistä kertaa 16 vuoteen ykköseksi IPO-markkinaosuudella mitattuna.  Maailmanlaajuisesti vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla tehtiin 551 listautumista, joilla kerättiin 52,2 miljardia dollaria pääomaa. Luvut selviävät konsulttiyhtiö EY:n julkaisemasta Global IPO Trends Q2 2024 -julkaisusta.

Suurissa pääomasijoitus- ja riskipääomataustaisissa listautumisissa nähtiin loikka, sillä niiden tuottojen osuus nousi 9 prosentista 41 prosenttiin vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Trendi oli erityisen voimakas Amerikassa, jossa PE- ja VC-taustaiset yritykset keräsivät peräti 74 prosenttia IPO-tuotoista.

”Pitkän vaisun kauden jälkeen EMEIA-alue teki merkittävän paluun IPO-markkinoille ja saavutti listautumisissa korkeimman osuutensa sitten vuoden 2008 maailmanlaajuisen finanssikriisin, globaalista lukumäärästä 45 prosenttia ja tuotoista 46 prosenttia. Tämä oli etenkin suurien eurooppalaisten listautumisten ansiota. On siis nähtävissä, että yhä useammat isot yritykset näkevät IPO-ikkunan olevan nyt auki”, kertoo EY Suomen listautumispalveluista vastaava partneri Päivi Pakarinen.

Aiemmin vilkkaalla Aasia-Tyynenmeren alueella ovat markkinatunnelmat puolestaan laskeneet muun muassa geopoliittisten jännitteiden, vaalien, talouden hidastumisen, korkojen nousun ja markkinalikviditeetin kuivumisen vuoksi. Listautumisia oli alueella vain 216 ja pääomaa kerättiin 10,4 miljardia dollaria. Tämä vaisu suoritus merkitsi 43 prosentin laskua listautumisten määrässä ja 73 prosentin laskua arvossa vuodentakaisesta.

Myös suurempia kauppoja nähtiin

Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla nähtiin myös suurempia kauppoja vähittäiskaupan, rahoituksen, median ja viihteen, terveys- ja biotieteiden sekä televiestinnän alueilla. Kuluttajasektorilta New Yorkin pörssiin listautunut Amer Sports ja espanjalainen kauneus- ja muotialan yritys Puig olivat merkittävimpiä julkisia listautumisia. Puigin 2,9 miljardin dollarin anti on yksi mittavimmista perheyritysten IPOista Euroopassa viime vuosina ja vuoden 2024 tähän mennessä suurin IPO maailmanlaajuisesti.

“Yhä useampi yksityinen perheyritys harkitsee julkista listautumista, erityisesti Euroopassa, missä yli 60 prosenttia suurista perheomisteisista yrityksistä on edelleen yksityisessä omistuksessa”, Pakarinen toteaa.

Teollisuus johti IPO-määrissä 115 (21 %) listautumisella, mikä johtui pääasiassa voimakkaasta listautumisaktiivisuudesta Intiassa. Teknologia-ala puolestaan keräsi eniten pääomaa, 10,8 miljardia dollaria eli 21 prosenttia IPO-tuotoista, joista Yhdysvalloissa yli puolet (52 %).

Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla teollisuus-, teknologia- ja materiaalisektorit johtivat globaaleja IPO-anteja. Samaan aikaan teknologia-, terveys- ja biotiede- sekä teollisuussektorit nousivat IPO-tuottojen kärkeen, ja Yhdysvallat houkutteli suurimman osan näiden alojen tuotoista, sillä maailman johtavien teknologia- ja terveysalan yritysten kotimaana se tarjoaa vahvan ekosysteemin startup-yrityksille.

Pohjoismaissa orastavaa virkoamista, Helsingin pörssin ovi ei vielä käy

Pohjoismaissa etenkin Ruotsissa on kesää kohden nähty varovaista optimismia, joka näkyi kesäkuussa neljän yhtiön tullessa listoille Tukholmaan. Vielä ei kuitenkaan olla lähellä muutaman vuoden takaisia lukuja.

Helsingin pörssissä ikkunan ei voida sanoa vielä auenneen. Kesäkuun loppuun mennessä kelloa soitti vain Kempower siirtyessään First Northista päälistalle.

Heti heinäkuun puolella listoille tuli kuitenkin Cargotecista irtautunut Kalmar. Lisäksi Lifeline SPAC I julkisti löytäneensä kohdeyhtiön. Mikäli osakkeenomistajat hyväksyvät transaktion, tulee hiilinanoputkiin keskittynyt teknologiayhtiö Canatu listoille syyskuussa.

”Markkinassa on edelleen paljon epävarmuustekijöitä, jotka saavat yritykset odottamaan sopivaa hetkeä. Taustalla valmistelutyö on kuitenkin kiihtynyt”, sanoo Pakarinen.

Vuoden 2024 toisen puoliskon IPO-markkinanäkymät

EY:n raportin mukaan vuoden 2024 toisen puoliskon listautumisiin vaikuttavat globaalien IPO-markkinoiden avaintekijät: keskuspankkien koronlaskuaikataulut, geopoliittiset jännitteet ja vaalien superkierros.

On todennäköistä, että globaali inflaatio laskee edelleenkin. Kun keskuspankit, mukaan lukien Fed, laskevat korkoja, sijoittajien odotetaan siirtävän pääomia korkeampien tuottojen perässä. Tämän muutoksen ennakoidaan lisäävän likviditeettiä osakemarkkinoilla, kehittyvillä markkinoilla ja kasvusuuntautuneilla aloilla, kuten teknologia- ja terveys- ja biotieteissä.

Geopoliittiset jännitteet voivat pakottaa yritykset tutkimaan vaihtoehtoisia IPO-markkinoita. Tämä voi mahdollisesti synnyttää uusia rahoituskeskuksia ja muuttaa IPO-markkinoiden maisemaa. Samaan aikaan vaaleihin liittyvät epävarmuudet vaikuttavat listautumisen ajoitukseen. Osa yrityksistä etenkin USA:ssa voivat lykätä listautumisia välttääkseen vaalien vaikutukset markkinoiden vakauteen ja sijoittajien luottamukseen.

Päivi Pakarinen
Listautumispalveluista vastaava partneri
paivi.pakarinen@fi.ey.com

Niina Afflecht
Head of PR & Communications
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi.