Jääkiekon SM-liigaseurat ylsivät ennätysliikevaihtoihin, mutta tulokset sakkasivat

Konsulttiyhtiö EY:n koostamien alustavien tietojen mukaan jääkiekon SM-liigaseurojen yhteenlaskettu liikevaihto kaudella 2022–2023 oli ennätykselliset 154 miljoonaa euroa, jossa kasvua 30 prosenttia edelliskaudesta. Liikevaihdon kehitys ei kuitenkaan näkynyt SM-liigaseurojen tuloksessa.

”SM-liigan yhteenlaskettu myynti kasvoi kaudella 22–23 merkittävästi ja useat liigaseurat ylsivät ennätyksellisiin liikevaihtoihin. Koronavuosien jälkeen yleisö palasi halleihin ja ravintolaliiketoiminta sekä muut palvelut kasvoivat paljon. Nokia Arenalla oli merkittävä vaikutus Tapparan ja Ilveksen bisnekseen”, kertoo johtaja Janne Aalto EY Suomen taloushallinnon neuvontapalveluista.

SM-liigaseurojen tuloksentekokyky ei kuitenkaan kulkenut käsi kädessä liikevaihdon kasvun kanssa. Ennätysmyynnistä huolimatta liiketulos romahti yli 6 miljoonaa euroa ja päätyi noin 1,5 miljoonaa euroa tappiolle.

”Myyntivolyymien kasvaessa myös kustannukset nousevat. Koronavuosien merkittävien kustannustukien puuttuminen selittää heikentynyttä tuloskehitystä. Koronatukia myönnettiin liigaseuroille edelliskaudella yhteensä noin 10 miljoonaa euroa”, Aalto sanoo.

EY analysoi jääkiekon SM-liigajoukkueiden taloudellisesta tilannetta viidettä vuotta peräkkäin. Tänään julkaistut tiedot ovat alustavia ennakkotietoja lokakuun lopulla julkaistavasta Katsaus liigaseurojen taloudelliseen tilanteeseen -raportista. Raportti käsittelee SM-liigaseurojen ja SM-liiga Oy:n tilinpäätöstietoja kaudelta 2022–2023. Lisäksi raportti sisältää talousvertailun Mestis- ja liigaseurojen välillä.

EY:n tiedot perustuvat seuroilta saatuihin alustaviin tilinpäätöstietoihin ja koskevat liigaseurojen konsernitilinpäätöksiä. Edellinen raportti, Katsaus liigaseurojen taloudelliseen tilanteeseen 2021/2022 on ladattavissa EY:n verkkosivuilta täällä.

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi