Kasvumarkkinat vievät vauhdilla jalansijaa kehittyneiltä markkinoilta

Ernst & Youngin uudessa neljännesvuosittain julkaisemassa Rapid Growth Markets Forecast -tutkimuksessa ilmenee, että maailmantalouden painopiste on muuttunut ja kasvumarkkinat haastavat yhä tiukemmin kehittyneet markkinat.  Vuonna 2011 kasvumarkkinoiden odotetaan kasvavan kaikkiaan 6,2 prosentilla euroalueen jäädessä lähes neljännekseen kasvumarkkinoiden luvuista.

– Kasvumarkkinat ovat kasvaneet vuosittain keskimäärin 5,8 prosenttia viimeisten 10 vuoden ajan ja niiden talouskehityksen odotetaan olevan seuraavalla vuosikymmenellä jopa 3,5 prosenttia kehittyneitä markkinoita voimakkaampaa. Kuluneen 10 vuoden ajan kasvumarkkinoiden talous on kasvanut yli kolme kertaa nopeammin kuin kehittyneiden markkinoiden talous vastaavana aikana, partneri Risto Venermo Ernst & Youngilta kommentoi.

Kehittyneiden markkinoiden kasvua siivittävät teollistuminen, kaupungistuminen ja yhä kasvava keskiluokka.

Talouden ja kaupan vapautuminen nostivat nopeasti taantumasta

Kasvumarkkinoiden bruttokansantuote kasvoi vuonna 2010 keskimäärin 7,3 prosenttia, yhtä paljon kuin globaalia finanssikriisiä edeltävänä vuonna – ja huomattavasti enemmän kuin vielä 2000-luvun puolivälissä.

– Nopea palautuminen taantumasta heijastaa kasvumarkkinoiden talouden ja kaupan vapautumista. Kasvumarkkinoilla noin 50 prosenttia bruttokansantuotteesta muodostuukin viennistä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaava luku on 13 prosenttia ja euroalueella 41 prosenttia, Venermo vertaa.

Puolet ulkomaisista investoinneista kasvumarkkinoille

Kasvumarkkinoiden positiivinen talouskasvu houkuttelee myös länsimaisia investointeja. Jo puolet kaikista globaaleista ulkomaisista investoinneista kohdistuu tällä hetkellä kasvumarkkinoille.

– Suorat ulkomaiset investoinnit kasvumarkkinoille ovat kasvaneet. Vuonna 2000 investointeja tehtiin 205 miljardilla dollarilla ja vuonna 2010 määrä oli kasvanut 444 miljardiin dollariin. Kasvumarkkinoista on muodostumassa myös merkittäviä investoijia kehittyneille markkinoille. Jo nyt on nähty kasvumarkkinoiden johtavien yritysten ostavan länsimaisia yrityksiä, kuten STX:n, Elkemin, Saabin ja Volvon tapauksissa kävi, Venermo toteaa.

Maailmantalouden hiipuminen vain hidaste kasvumarkkinoiden vaurastumisen tiellä

Kehittyneiden markkinoiden heikot talousnäkymät vaikuttavat väistämättä myös kasvumarkkinoihin. Ernst & Youngin ennusteen mukaan maailmantalouden epävarmuuden jatkuessa kasvumarkkinoiden talouskasvu saattaisi jäädä 3,2 prosenttiin vuonna 2013. Tällä hetkellä kasvuprosentin ennustetaan olevan 6,8.

Taantumalla olisi suurimmat vaikutukset Itä-Euroopan maille, joilla on vahvat suhteet naapurimaihinsa ja toisaalta öljyn ja hyödykkeiden vientiin keskittyville maille, kuten Venäjä, Brasilia ja Chile. Toisaalta maat, kuten Kiina ja Intia, joilla on suuret kotimarkkinat, eivät kärsisi taantumasta yhtä paljon.

– Kasvumarkkinoilla on yleisesti ottaen hyvät valmiudet kohdata maailmantalouden haasteet. Kaiken kaikkiaan maailmantalouden hiipuminen ainoastaan hidastaisi kasvumarkkinoiden kasvua ja vaurastumista, jonka tulemme väistämättä näkemään seuraavien 10 vuoden aikana, Venermo arvioi.

Lisätietoja:

Risto Venermo, Partner, Rapid Growth Markets, Ernst & Young Oy, puhelin 040 754 9139, sähköposti risto.venermo@fi.ey.com

Jenni Pekkinen, viestintäpäällikkö, Ernst & Young Oy, puhelin 050 582 4323, sähköposti jenni.pekkinen@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Rapid Growth Markets Forecast

Ernst & Young tuottaa Rapid Growth Markets Forecast -ennusteen neljännesvuosittain yhdessä Oxford Economicsin kanssa. Ennusteen tavoitteena on tarjota näkemystä 25 nopeimmin kehittyvän maan talouskehityksestä sekä tarjota tärkeää tietoa yrityspäättäjille, joille kehittyvät maat ovat keskeinen markkina-alue. Lisätietoa löydät osoitteesta www. ey.rapidgrowthmarket.com