Kasvuyritysten määrä Suomessa romahtamassa – Itä-Suomessa ennustetaan kovinta liikevaihdon kasvua

Suomalaisten kasvuyritysten määrä on kääntymässä jyrkkään laskuun: sekä voimakasta kasvua hakevien yritysten määrä että yritysten kasvuennusteet pienenevät. Itä-Suomen yrityksistä (Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo ja Kymenlaakso) 27 prosenttia tavoittelee voimakasta kasvua, mikä on tismalleen sama osuus kuin koko maassa keskimäärin. Enemmän kasvuhaluisia yrityksiä löytyy vain Uudeltamaalta (42 %). Asia selviää tilintarkastus- ja asiantuntijayritys EY:n alkuvuonna teettämästä kasvuyritystutkimuksesta.

”Voimakasta kasvua tavoittelevien yritysten määrä on noussut Itä-Suomessa viime kyselystä. Alueella on Suomen toiseksi kovimmat kasvuhalut”, toteaa Associate Partner Otto Joki.

”Valtakunnallisissa tuloksissa näkyy, että yrityksissä on vallalla riskien välttely ja passiivisuus. Perinteisesti kasvuyritykset hakevat voimakasta kasvua ympäröivästä markkinatilanteesta riippumatta, mutta tällä hetkellä ne näyttävät koko maassa lähes halvaantuneen. Se on huolestuttavaa, sillä valtaosa uusista työpaikoista syntyy nimenomaan kasvuyrityksiin – asialla on siis suora vaikutus maamme työllisyysmarkkinoihin ja tulevaisuuteen. Muualla maassa olisi nyt syytä ammentaa toivoa ja tekemisen meininkiä Uudeltamaalta ja ehkä hieman yllättäenkin Itä-Suomesta”, Joki painottaa.

Itä-Suomen kasvuennusteet maamme kovimmat – kysymysmerkkinä henkilöstömäärä

Kysely osoittaa, että kasvuennusteiden perusteella kasvuyritysten osuus suomalaisyrityksistä pienenee lähivuosina jyrkästi. Itä-Suomessa liikevaihtoennusteilla mitaten kasvuyrityksen kriteeristön täyttää jatkossa 31 prosenttia yrityksistä. Koko maan vastaava luku on 21 prosenttia.

”Liikevaihtoennusteiden perusteella Itä-Suomi on jatkossa maamme ykkönen kasvuyritysten osuudessa kaikista yrityksistä. Valitettavasti ja hieman ristiriitaisesti henkilöstömääräennusteiden perusteella kuitenkin vain 12 prosenttia alueen yrityksistä täyttäisi kasvuyrityksen kriteerit. Alueen yritykset ovat innokkaita kasvamaan, mutta kasvua ei yleensä synny ilman henkilöstöä”, Joki muistuttaa.

Vain kolmannes vastanneista Itä-Suomen alueella toimii kansainvälisesti, ja vientiyritysten määrä on romahtanut viime vuodesta.

”Kotimarkkinoilla toimivista yrityksistä vain kuusi prosenttia aikoo kansainvälistyä, kun viime vuonna kansainvälistymistä suunnittelevien osuus oli pyöreä nolla. Yrityksistä viidennes (19 %) hakee kasvua yritysostoin, ja pörssilistautumistenkin suhteen ollaan passiivisia. Kysymys kuulukin: miten tämä kasvutemppu aiotaan tehdä, jos ihmisiä ei palkata?”, Joki haastaa.

Tutkimuksesta:

Tutkimuksen toteutti Iro Research Oy EY:n toimeksiannosta. Kohderyhmänä olivat kasvuyritykset, joiden liikevaihto on ollut viimeisimmässä vahvistetussa tilinpäätöksessä vähintään 3,5 miljoonaa euroa, ja joiden kasvu on ollut aikavälillä 2021–2023 vähintään 30 prosenttia. Kunta- ja valtio-omisteiset yhtiöt sekä osuuskunnat jäivät kyselyn ulkopuolelle. Tutkimuksen tiedot kerättiin tietokoneohjatuin puhelinhaastatteluin (CATI) Iro Research Oy:n puhelinhaastattelukeskuksesta 5.2.–6.3.2024. Tutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 180.

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi.