Ledil, N-Clean ja Turun Konekeskus voittajiksi Entrepreneur of the Year -kasvuyrittäjäkilpailun Turun aluekilpailussa

Varsinais- ja Länsi-Suomen parhaat kasvuyrittäjät palkittiin tänään Turussa Entrepreneur of the Year -aluekilpailutapahtumassa. Vuoden 2011 aluekilpailun voittivat Ledil Oy:n Hannu Hukkanen, Tomi Kuntze ja Rami Huovinen, N-Clean Oy:n Rauno Nurmi sekä Turun Konekeskus Oy:n Pasi Vesamo.

Kasvuyrittäjyyden Suomen mestaruudesta kisaa tänä vuonna yrittäjiä 40 yrityksestä, joista seitsemän Varsinais-Suomesta ja viisi Länsi-Suomesta. Tänään palkitut yrittäjät nousivat myös valtakunnalliseen loppukilpailuun, joka käydään marraskuun alussa.

Aiemmin loppukilpailuun selvisivät Tampereen aluekilpailun voittaneet hydrauliikka-alan Dynaset, cleantech-yritys Oilon ja terveydenhoitopalveluita tuottava Pihlajalinna.

Ledilin yrittäjät haistoivat markkinaraon

Salolainen Ledil Oy on erikoistunut led-valaistustekniikan komponentteihin, joita hyödynnetään muun muassa rakennusten, puistojen ja katujen valaisemisessa. Ledilin yrittäjäkolmikko vakuutti Entrepreneur of the Year -kilpailun tuomariston erityisesti asiakaslähtöisyydellään ja vahvalla kansainvälisyydellään.

– Ledilin yrittäjät ovat panostaneet uuteen, kehittyvään teknologiaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Yrityksen menestystä ovat siivittäneet vahva asiakassuuntautuneisuus, hyvä tuoterakenne ja selkeä tapa toimia, jotka ovat varmistaneet huiman kasvun ja kannattavuuden vuodesta toiseen. Yritys on kasvanut myös kansainvälisillä markkinoilla ja 99 prosenttia yrityksen liikevaihdosta tuleekin Suomen ulkopuolelta, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja ja tuomariston sihteerinä toiminut Mikko Rytilahti Ernst & Youngilta kommentoi.

N-Clean menestys pohjaa hyvään työnjohtoon ja diversiteettiin

Turkulainen N-Clean on siivousalan yritys, jonka Rauno Nurmi perusti omien sanojensa mukaan asiakkaiden pyynnöstä vuonna 2004. Asiakastyytyväisyys ja henkilöstön hyvinvointi ovat edelleenkin itsestään selviä lähtökohtia yritykselle.

– N-Clean työllistää huikean määrän ihmisiä ja heillä on muuhun toimialaan nähden todella korkea henkilöstötyytyväisyys. N-Clean pitääkin työntekijöistään huolen laajemmin kuin normaaliin työnantajan vastuuseen kuuluu ja on onnistunut hitsaamaan monimuotoisista taustoista muodostuvan henkilöstön yhdeksi tiimiksi. Tuomaristo arvosti myös sitä, että N-Clean on onnistunut kasvattamaan toimintaansa vaikealla, kapeiden marginaalien toimialalla ja uskoo yrityksen kasvun jatkumiselle olevan hyvät mahdollisuudet tulevaisuudessakin, Rytilahti summaa.

Turun Konekeskus valtaa markkinaa suuremmilta kilpailijoiltaan

Turun Konekeskus on tällä hetkellä Suomen kolmanneksi suurin maatalouskonekauppaketju, joka on kasvanut suurten ketjujen haastajaksi pitkälti yrittäjä Pasi Vesamon rautaisen tahdon ja liiketoimintavainun ansiosta. Yritys panostaa vahvasti tuotevalikoimansa kehittämiseen ja onkin luonut luotettavan niche-bisneksen.

– Turun Konekeskus on pystynyt uudella konseptilla kasvattamaan markkinaosuuttaan ja valtaamaan tilaa huomattavasti suuremmilta kilpailijoiltaan. Pasi Vesamo on fiksusti nähnyt markkinaraon ja lähtenyt kehittämään yritykselle kilpailijoista erottuvaa toimintatapaa. He ovat tarkkaan ja fiksusti miettineet, miten asiakkaalle saadaan taattua luotettavuus ja hyvä palvelu – ja onnistuneet tässä hienosti, Rytilahti kommentoi.

Suomen paras kasvuyrittäjä Entrepreneur of the Year 2011 valitaan 4.11.

Entrepreneur of the Year -kasvuyrittäjäkilpailun loput aluekilpailutapahtumat järjestetään lokakuun aikana Oulussa ja Helsingissä. Kussakin aluekilpailutapahtumassa palkitaan alueellinen parhaimmisto. Aluevoittajat jatkavat valtakunnalliseen finaaliin, jossa he kisaavat keskenään kolmessa eri toimialasarjassa (kauppa, tuotanto ja palvelut). Suomen Entrepreneur of the Year ja Young Entrepreneur of the Year julkistetaan loppukilpailun huipentavassa juhlagaalassa Helsingissä 4.11.2011.

Mikko Rytilahti, KHT, partneri, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 578 6742, sähköposti mikko.rytilahti@fi.ey.com

Jenni Pekkinen, viestintäpäällikkö, Ernst & Young Oy, puhelin 050 582 4323, sähköposti jenni.pekkinen@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Entrepreneur of the Year

Ernst & Young Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville kasvuyrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa kasvuyrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.