Listautumisaktiivisuus maailmalla ennätysvauhdissa, myös Suomen markkina näyttää lupaavalta

Listautumisaktiviteettia seuraavan konsulttiyhtiö EY:n raporttisarjan tuoreimman julkaisun EY Global IPO Trends Q2 2017 mukaan vuoden ensimmäinen puolisko oli kansainvälisesti ennätyksellisen vilkas. Yhtä aktiivinen alkuvuosi on nähty edelliskerran 10 vuotta takaperin, vuoden 2007 H1:llä. Myös Pohjoismaissa listautumisaktiivisuus oli toisella kvartaalilla korkealla. EY:n Päivi Pakarinen uskoo, että Suomessa tullaan näkemään edellisvuotta aktiivisempi listautumisvuosi.

EY:n raportista ilmenee, että maailmalla toteutettiin tammi-kesäkuussa 2017 kaikkinensa 772 listautumista. Ne keräsivät markkinoilta yhteensä 83,4 miljardia dollaria. Verrattuna vuoden 2016 ensimmäiseen puoliskoon listautumisten määrä nousi 70 prosenttia ja listautumisantien arvo 90 prosenttia.

Ylivoimaisesti aktiivisin markkina-alue löytyi Aasian ja Tyynenmeren alueelta, joka vastasi 61 prosentista alkuvuoden listautumisista (468 kpl). Yritykset onnistuivat keräämään markkinoilta yhteensä 37 miljardia dollaria, mikä oli huimat 107 % enemmän kuin vuoden 2016 tammi-kesäkuussa. Viimeksi markkinalla on mennyt yhtä lujaa vuonna 2002. Toimialavetureina toimivat teollisuus, teknologia sekä finanssiala.

Euroopan, Lähi-idän, Intian ja Afrikan alue oli listautumisten määrällä mitattuna järjestyksessä toinen - 26 % alkuvuoden listautumisista (205 kpl) toteutui EMEIA-alueella.

- EMEIA:n aktiivisimmista markkina-alueista vastasivat Intia ja Pohjoismaat. Pohjoismaissa pörssiin listautui ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 50 yritystä. Nasdaq Nordic sijoittui alkuvuoden viidenneksi maailman aktiivisimmaksi pörssiksi yhdessä New Yorkin NYSE:n kanssa.  Pohjoismainen Nasdaqimme jätti taakseen esimerkiksi yhdysvaltalaisen ”isoveljensä”, Nasdaq USA:n, ja poliittisesta kuohunnasta kärsineen Lontoon pörssin, kertoo listautumispalveluista vastaava johtaja Päivi Pakarinen EY:ltä.

Pohjoismaat piristyivät laimeamman alkuvuoden jälkeen

Kansainvälisen IPO Trends -raportin lisäksi EY tuottaa kvartaaleittain pohjoismaista Nordic Capital Markets Insights -raporttisarjaa, joka valaisee tarkemmin listautumisanteja Pohjoismaissa. Sen mukaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla Pohjoismaissa toteutettiin 50 listautumista (H1 2016: 37), jotka keräsivät markkinoilta yhteensä 3,2 miljardia dollaria (H1 2016: 5,3 miljardia dollaria). Vaikka tänä vuonna pääoman määrä jäi reilusti viime vuoden vastaavasta, oli antien keskimääräinen koko likimain sama, mikäli vuoden 2016 tammi-kesäkuulta jätetään huomioimatta poikkeuksellisen suuri tanskalaisen Dong Energyn kolme miljardia dollaria markkinoilta kerännyt IPO.

Toisella kvartaalilla aktiivisinta listautuminen oli terveystoimialalla (14 listautumista), teknologiasektorilla (11) sekä teollisuusyritysten (7) parissa. Samat toimialat olivat myös Euroopan tasolla TOP3-joukossa(tämä on ainakin vain Q2 tieto), joten Pohjoismaat eivät tehneet tässä poikkeusta.

Pohjoismaiden 50 listautumisesta 39 tehtiin Ruotsissa, viisi Suomessa, viisi Norjassa ja yksi Tanskassa. Suurin anti toteutui Ruotsissa, jossa 516 miljoonaa dollaria kerännyt energiatehokkaiden ilmankäsittelyratkaisujen toimittaja Munters AB listautui.

- Varsinkin Ruotsi vaikuttaa olleen suhteellisen immuuni geopoliittiselle epävarmuudelle, joka painoi osaa Euroopan maista. Myös naapurimaamme korkeat arvostustasot sekä aktiivinen ja riskinottoon valmis sijoittajakunta ovat varmistaneet aktiivisuuden jatkumisen korkeana. Merkille pantavaa toisella kvartaalilla oli kuitenkin myös Norjan pörssin virkistyminen pitkän hiljaiselon jälkeen. Oslossa nähdyt viisi listautumista olivat rahamääräiseltä kooltaankin pohjoismaisessa vertailussa suhteellisen suuria, Pakarinen sanoo.

Suomessa aktiivisuus ylittänee viime vuoden lukemat

Suomessa alkuvuoden aktiivisuus ylsi lukumääräisesti yli viime vuoden vastaavan periodin. Antien rahamääräinen koko jäi kuitenkin keskimäärin pienemmäksi. Kiinnostavaa oli nähdä Ruotsin imu kotimaisten yhtiöiden osalta: Enersize ja Nitro Games valitsivat Helsingin sijaan listautumispaikakseen Tukholman First North -markkinan.

Varsinaisten listautumisten lisäksi liikehdintää tapahtui myös First Northista päämarkkinalle. Ensimmäisen kvartaalin aikana Suomen Hoivatilat nousi pörssilistalle, kakkoskvartaalilla Robit ja Talenom seurasivat perässä. Toimialajakauman osalta erikoisuutena olivat suomalaispeliyhtiöiden listautumiset peräti kolme IPO:a toteutettiin juuri peliyhtiöiden toimesta.

- On ilahduttavaa huomata, että myös Suomessa aktiivisuus on jatkunut vireänä talouden kysymysmerkeistä huolimatta. Näen myös positiivisena signaalina First Northilta päämarkkinalle siirtymisten lisääntymisen. Se on merkki markkinapaikan toimivuudesta ”kasvulistana”, kertoo Pakarinen.

- Kaikkinensa vaikuttaisi siltä, että koko vuoden listautumisten määrä tulee ylittämään viime vuoden lukemat, Pakarinen uskoo.

Edellisvuonna Suomessa pörssilistalle ja First Northiin saatiin yhdeksän uutta yritystä, joista yksi siirtyi Ruotsin Aktietorgetista.

EY Global IPO Trends Q2 2017 -raportista

Lue myös Pohjoismainen kooste, Nordic Capital Markets Insights -raportti

Huom. EY:n Global IPO Trends -raportin määritelmän mukaisesti listautumisella käsitetään uusia osakeannin tai -myynnin sisältäviä listautumisia päämarkkinalle tai pörssin ylläpitämälle monenkeskiselle markkinapaikalle. Teknisiä listautumisia, siirtymiä listalta toiselle esim. First Northista päälistalle tai toissijaisia listautumisia ei ole huomioitu. Sekä EY:n Global IPO Trends -raportti että Nordic Capital Markets Insights -raportti peilaavat listautumistilannetta aikavälillä 1.1.-17.6.2017.

Lisätietoja:

Päivi Pakarinen, IPO Leader EY, puh. 040 754 8419, paivi.pakarinen@fi.ey.com
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, puh. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

Kuva 1: Kansainvälinen listautumisaktiviteetti (lkm, arvo dollareissa)

Kuva 2: Q1-Q2 2017 Listautumiset sektoreittain (kansainvälisesti)

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.